شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش تشریح کرد:

چرا سازمان محیط زیست پروانه شکار صادر می‌کند؟

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش با بیان اینکه اساس صدور پروانه‌های شکار علمی است، گفت: پروانه‌های شکار با لحاظ کردن اصول فنی، اطلاعات مناطق ،آماربرداری‌های سراسری، نظرات دفاتر تخصصی ابلاغ و در حال اجرا است.

چرا سازمان محیط زیست پروانه شکار صادر می‌کند؟
کد خبر: 386652
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۱:۱۲:۴۰

اعتمادآنلاین| شهاب‌الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش، گفت: به استناد بند «و» ماده 6 قانون حفاظت و بهسازی، برقراری هر گونه محدودیت و ممنوعیت موقتی زمانی - مکانی - نوعی و طریقی و کمی شکار و صید و اعلام آن طبق مقررات ماده 4 قانون‌شکار و صید و بر اساس بند «ب» ماده 6 قانون شکار و صید، تنظیم و اجرای مقررات شکار و صید بر اساس هدف‌های مندرج در این قانون و به استناد ماده 15 آیین‌نامه اجرایی قانون شکار و صید، تعیین‌ و اعلام‌ هرساله شرایط‌ و مقررات‌ شکار و صید از جمله اختیارات و وظایف سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی ادامه داد: مطابق ماده 2 آیین‌نامه اجرایی شکار ویژه، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع ذیصلاح در امر حفاظت و بهره برداری پایدار از حیات وحش و محیط زیست کشور شناخته شده است.

منتظمی تصریح کرد: با توجه به وضعیت و جمعیت گونه‌های قابل شکار و شرایط اکولوژیک و ظرفیت قابل تحمل محیط برای بهره برداری، تعداد مجاز و سهمیه قابل شکار در یک فصل شکار را معین و بر آن اساس پروانه ویژه شکار را در چارچوب قوانین و مقررات شکار و صید تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران صادر خواهد کرد.

وی افزود: به منظور اجرای قوانین فوق و با هدف بهره گیری از شکار به عنوان یکی از ابزارهای مدیریتی در زیستگاه‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست هرساله پس از جمع بندی نظرات کارشناسی ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌ها درخصوص دستورالعمل‌های شکار چهارپا در قرق‌های اختصاصی و مناطق چهارگانه ، اخذ دیدگاه‌های فنی دفاتر تخصصی و پس از برگزاری جلسات متعدد نسبت به تدوین دستورالعمل‌های مربوطه و ابلاغ آن به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان‌های متقاضی صدور پروانه اقدام می‌کنند.

منتظمی خاطر نشان کرد: در سال جاری نیز نظرات ادارات‌ کل درخصوص صدور پروانه شکار چهارپا در مناطق تحت مدیریت سازمان اخذ و جمع بندی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، وی با اشاره به جمع بندی نظرات و پیشنهادات واصله، با لحاظ کردن اصول فنی، به استناد اطلاعات در دسترس از وضعیت مناطق به‌ویژه فشار ناشی از خشکسالی و محدودیت منابع، جمعیت، نسبت جنسی و نسبت سنی گونه‌های قابل شکار (کل، قوچ و آهو) گفت: با توجه به آماربرداری‌های سراسری صورت گرفته در سال‌های اخیر با هماهنگی دفاتر تخصصی در قالب دستورالعمل‌های مربوطه تنظیم و به همراه سهمیه های تعیین شده به 12 استان متقاضی و دارای شرایط لازم پروانه ابلاغ شده و در حال اجرا است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها