کد خبر: 386655
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۱:۲۰:۲۲
| |

محمود امانی طهرانی، مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی مطرح کرد:

یک سال آموزش زبان در مدرسه، برابر با ترم 1.5 ماهه آموزشگاه‌ها

مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تاکید بر اینکه پیش دبستانی باید در مناطق دو زبانه فراگیر و اجباری شود گفت: پیش دبستانی در این مناطق باید بسته‌های آموزشی ویژه داشته باشد و بسیار جدی گرفته شود.

یک سال آموزش زبان در مدرسه، برابر با ترم 1.5 ماهه آموزشگاه‌ها
کد خبر: 386655
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۳ ۱۱:۲۰:۲۲

اعتمادآنلاین| محمود امانی طهرانی، مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، پیرامون حلقه‌های مفقوده زبان آموزی در نظام آموزشی گفت: ما رویکرد یعنی تکلیف خود را با زبان خارجی به روشنی مشخص نکرده‌ایم.

وی افزود: نمی‌دانیم که بالاخره می‌خواهیم بچه‌ها زبان را در حد معینی بیاموزند یا خیر. بزرگترین ابهام ما چالش در همین سیاست‌گذاری‌های کلان است. مردم نیز در چند لایه با یکدیگر در این باره تفاوت دارند.

مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی، اندیشه‌ها، تفکر و مسائل سیاسی و ارتباطات بین‌المللی با یکدیگر پیوند خورده‌اند و مهم است که یک سیاست‌گذاری روشن داشته باشیم اظهار کرد: گروهی کاملا موافق و گروهی کاملا مخالف زبان خارجی آموزی‌اند و هرکدام دلایل خود را دارند. این امر باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و حل بشود.

امانی طهرانی با بیان اینکه شبکه کودک و شبکه امید را در رسانه ملی داریم و اگر سیاست کشور، زبان‌آموزی باشد پخش نسخه زبان اصلی برخی برنامه‌ها به توسعه زبان آموزی کمک می‌کند گفت: در سه پایه متوسطه اول دو زنگ زبان داریم اما در متوسطه دوم بسته به رشته‌ها و شاخه‌های تحصیلی متفاوت است. می‌شود ساعات زبان آموزی را محاسبه کرد اما حدود 300 تا 500 ساعت است و نباید بیش از این باشد.

وی با اشاره به اینکه رشد فراگیری زبان به بستر کاربردی آن نیز بستگی دارد اظهار کرد: وقتی در جامعه این بستر وجود ندارد و بچه‌ها در تعامل و مواجهه با زبان خارجی قرار نمی‌گیرند، فراگیری زبان نیز تحت‌الشعاع است.

مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره سن شروع زبان آموزی گفت: سن شروع زبان آموزی ما بسیار دیر است. اگر هدف این است که دانش‌آموزان ما به توانایی چهارگانه خواندن، نوشتن، مکالمه و شنیدن دست یابند باید خیلی زودتر و با حجم بیشتری آموزش دهیم و دانش‌آموزان حتی در پاره‌ای موضوعات درسی به موازات زبان مادری، دروس را به زبان خارجی هم بیاموزند.

یک سال آموزش زبان در مدرسه، برابر با ترم 1.5 ماهه آموزشگاه‌ها

امانی درباره وجود 11 هزار و 500 آموزشگاه زبان خارجی و خروجی‌ بهتری که دارند عنوان کرد: خواست عمومی مردم با نقشه سیاست گذاران کشور تطابق ندارد. مردم برای رسیدن به خواسته خود زمان و بودجه صرف می‌کنند. در مدرسه تنها زبان تدریس نمی‌شود اما هنگامی که فردی به آموزشگاه می‌رود و وقت کافی هم می‌گذارد یک بسته آموزشی در اختیار داشته و خروجی بهتری دارد.

وی افزود: کسانی به آموزشگاه می‌روند که طالب یادگیری‌اند. کاری که اکنون کرده‌ایم هم خیلی با حذف زبان از مدرسه تفاوتی ندارد و 60 ساعت آموزش در طول یک سال با ترم 1.5 ماهه یک آموزشگاه برابری می‌کند.

مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: بیشترین کاهش ساعات آموزش در نظام آموزشی جدید، مربوط به زبان خارجی و علوم تجربی بوده و اولویت به بخش‌های دیگری رفته است.

وی با بیان اینکه عربی با انگلیسی متفاوت است و تکلیف عربی بر خلاف انگلیسی روشن است گفت: سه نوع نگاه و رویکرد وجود دارد. نخست آموزش مبتنی بر قواعد، دوم ارتباط با جامعه عرب زبان و نوع سوم عربی، زبان قرآن و دین است که مدنظر ماست تا بچه‌ها احادیث و آیات قرآن را درک کنند. اکنون تکلیف در این زمینه روشن است. نوع کتاب‌های جدید دیگر عربی حوزوی نیست. اصل کار عربی، آموزش به عنوان زبان قرآن است که البته در کنکور با چالش مواجه است و به معنای قبل کنکور پذیر نخواهد بود. مسائل فراوانی پشت کنکور هست.

مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اینکه نماینده مجلس در اجلاس بین‌المللی شرکت می‌کند و زبان خوبی ندارد و احساس خودباوری‌اش را از دست می‌دهد و تصور می‌کند آموزش مدرسه‌ای کفایت نمی‌کند و دنبال حذف آن می‌رود که این آدرس دهی غلط است گفت: با حذف کامل آموزش زبان از مدارس مخالفم اما باید با گونه‌های مختلفی زبان خارجی را تقویت کرد باید این ذهنیت را از بین برد که یادگرفتن زبان خارجی، به معنای تهاجم فرهنگی است. زبان فارسی هم آسیب نمی‌بیند به شرط آنکه خوب عمل کنیم.

وی افزود: فضای آموزش‌های غیررسمی باز است. مردم ایران امروز از ناحیه ضعف فراوان زبان انگلیسی دارند لطمه می‌خورند و نمی‌توانند حرف خود و پیام انقلاب اسلامی را به خوبی منتقل کنند. این ضعف در بخش‌های مختلف اثرگذار است.

امانی درباره زبان فارسی گفت: باید دو فرصت را ایجاد کنیم که اکنون کوتاهی می‌کنیم. یک مورد پیش دبستانی است که باید در مناطق دو زبانه فراگیر و اجباری و باید بسته‌های آموزشی ویژه داشته باشد، اکنون نوعی بی عدالتی را شاهدیم. باید پیش دبستانی بسیار جدی گرفته شود. دوم آنکه در کل کشور موضوع زبان فارسی در کنار ارزشیابی توصیفی، حالت ارزشیابی وتویی پیدا کند.

مشاور علمی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: اما در باب آموزش انگلیسی اجبار به همگان غلط است و طبق سندتحول زبان خارجی جزو دروس نیمه تجویزی و به تنهایی کار آموزش و پرورش نیست. باید به این خواسته احترام بگذاریم. اگر نقش رسانه ملی بیشتر از آموزش و پرورش نباشد کمتر از آن هم نیست.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به اینکه امروز زبان انگلیسی به زبان بین المللی تبدیل شده است گفت: ما می‌توانیم حق خود را به وسیله این توانش زبانی از دنیا بگیریم و به عنوان ابزاری از آن استفاده کنیم. ضمن آنکه تولیدات بومی و ایرانی خوبی هم در این زمینه داریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها