کد خبر: 386777
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از وضعیت تکواندو ایران در سال ۱۳۹۸ گزارش می‌دهد:

المپیک، مهاجرت و دیگر هیچ

تکواندو ایران در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده و نتوانسته همچون گذشته نتایج خوبی در رقابت‌های جهانی کسب کند. نتایج المپیک 2016 ریو نیز چندان برای کاروان ایران خوشایند نبود. تیم ملی تکواندو با حضور جوانانی چون هادی‌پور و میرهاشم امیدوار است در المپیک توکیو بتواند نتایج خوبی به دست آورد و دوباره به روزهای خوب گذشته بازگردد.

المپیک، مهاجرت و دیگر هیچ
کد خبر: 386777
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ محمد حمیدی- تکواندو ایران در سال 1398 شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بود. درست زمانی که تکواندوکاران ایرانی خود را برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو آماده می‌کردند، انگلیس از صدور روادید خودداری کرد تا شرایط آنها برای کسب سهمیه المپیک سخت شود ( بیشتر بخوانیم ).

محمدرضا زوار، کارشناس تکواندو، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در آذرماه امسال، درباره کارشکنی انگلیسی‌ها گفت: «متاسفانه انگلیس با ویزا ندادن به میرهاشم ظلم بزرگی در حق تکواندو ایران کرد. او می‌توانست در رقابت‌های انگلیس جواز حضور در المپیک را به دست آورد، اما با کارشکنی انگلیسی‌ها این اتفاق رخ نداد. امیدوارم میرهاشم بتواند به فینال گرندپری روسیه راه پیدا کند و از این آزمون سخت با موفقیت خارج شود.» ( بیشتر بخوانیم )

گرندپری روسیه و کسب سهمیه المپیک

ورزشکاران ایرانی در چنین شرایطی راهی رقابت‌های گرندپری روسیه شدند تا برای کسب سهمیه المپیک 2020 توکیو با رقیبان خود روبه‌رو شوند. دهم آذرماه تیم ملی تکواندو ایران با ترکیب آرمین هادی‌پور در وزن 58- کیلوگرم، میرهاشم حسینی و سروش احمدی در وزن 68- کیلوگرم و سجاد مردانی در وزن 80+ کیلوگرم و با هدایت فریبرز عسگری راهی روسیه شد. مسابقاتی که بیشترین امتیاز را در بین دیگر گرندپری‌ها داشت و ورزشکاران ایرانی امیدوار بودند با رسیدن به فینال این رقابت‌ها امتیازشان را در رنکینگ جهانی بالا ببرند و المپیکی شوند. از بین نفرات اعزامی ایران به این رقابت‌ها میرهاشم حسینی و آرمین هادی‌پور توانستند سهمیه المپیک بگیرند. سجاد مردانی و سروش احمدی اما با شکست در این رقابت‌ها دل به رقابت‌های گرنداسلم چین بستند ( بیشتر بخوانیم ).

هادی‌پور بعد از کسب سهمیه المپیک درباره رسیدن به این موفقیت گفت: «واقعاً بر من و دیگر تکواندوکاران تیم ملی سخت گذشت. از نظر رژیم غذایی، آسیب‌دیدگی، مبارزات فشرده، تمرینات سخت و... واقعاً زجر کشیدیم تا بتوانیم به موفقیت برسیم. المپیک جای بهترین‌های جهان است و همه برای کسب مدال طلا به میدان می‌روند. تا المپیک چند ماه زمان مانده و من با همه توان تمرین می‌کنم تا به بهترین نتیجه برسم.» ( بیشتر بخوانیم )

میرهاشم حسینی هم بعد از کسب سهمیه المپیک گفت: «در این‌ یک سال خیلی اذیت شدم و بار روانی سنگینی روی دوشم بود. حضور در مسابقات متعدد و اتفاقاتی که برایم رخ داد باعث شده بود واقعاً از نظر روحی و بدنی داغان بودم. خدا را شکر همه این سختی‌ها نتیجه داد و در نهایت به سهمیه المپیک رسیدم. حتماً در المپیک جبران می‌کنم. کسب سهمیه هدف ابتدایی من بود و از امروز به دنبال خوش‌رنگ‌ترین مدال المپیک خواهم بود و با تمام قدرت به توکیو می‌روم تا برابر رقبایم به برتری برسم.» ( بیشتر بخوانیم )

میرهاشم حسینی

گرنداسلم چین و حذف مردانی

کاپیتان تیم ملی تکواندو ایران بعد از ناکامی در رقابت‌های گرندپری روسیه، راهی چین شد تا با موفقیت در گرنداسلم چین سومین نماینده تکواندو ایران در المپیک 2020 توکیو لقب بگیرد.

نعمت خلیفه کارشناس تکواندو ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، درباره احتمال المپیکی شدن مردانی گفت: «کسب سهمیه سوم توسط مردانی دور از دست نیست. سجاد در بازی‌های گرنداسلم قبلی مدال طلا کسب کرد و در رنکینگ گرنداسلم هم نفر دوم است. نفر اول وزن سجاد مردانی در رقابت‌های گرندپری سهمیه المپیک گرفته و باعث شده شانس ما برای کسب سهمیه بالا برود. مردانی اگر بتواند در این رقابت‌ها به مدال برسد، می‌تواند راهی المپیک شود.» ( بیشتر بخوانیم )

درست همان زمانی که همه انتظار داشتند سجاد مردانی سهمیه سوم را از آن خود کند این تکواندوکار ایرانی، با شکست در دور اول، از این رقابت‌ها کنار رفت تا شانس ایران برای داشتن سه نماینده در المپیک 2020 توکیو به صفر برسد.

سجاد مردانی نماینده سنگین وزن ایران

مهاجرت تکواندوکاران ایرانی، سوژه اصلی سال 1398

اولین ضربه به تکواندو ایران خبر مهاجرت مهدی خدابخشی بود. او با یکی از اعضای تیم ملی تکواندو زنان صربستان ازدواج کرد و بعد از مدهی هم تغییر تابعیت داد تا برای این کشور به میدان برود.

خدابخشی درباره تغییر تابعیتش گفت: «ماجرای رفتن من به صربستان با دیگران متفاوت است. تقدیر و سرنوشتم طوری رقم خورد که زندگی شخصی و فعالیت ورزشی خود را در کشور دیگری ادامه دهم. هشت ماه است که در این کشور زندگی و تمرین می‌کنم و حدود پنج ماه است که با دختر مورد علاقه‌ام که تکواندوکار است ازدواج‌ کرده‌ام. متاسفانه مادر همسرم مبتلا به سرطان است. بیماری ایشان به گونه‌ای است که تنها می‌توان روند پیشرفت آن را کنترل کرد و به همین دلیل نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. به همین خاطر همسرم مجبور است در صربستان زندگی کند و من نیز برای حمایت از او و مادرش در این کشور هستم.» ( بیشتر بخوانیم )

بعد از خدابخشی، نوبت به کیمیا علیزاده رسید. او اولین زن ایرانی بود که مدال المپیک گرفت و همین موضوع باعث شد خبر مهاجرت علیزاده، بازتاب زیادی در رسانه‌های داخلی و خارجی پیدا کند. هرچند مدیران ورزشی ایران ابتدا این خبر را تکذیب و حضور این ورزشکار در هلند را سفری تفریحی اعلام کردند؛ اما بیانیه کیمیا علیزاده آب پاکی را روی دست اهالی ورزش ایران ریخت و مشخص شد این ورزشکار هم دیگر به ایران بازنخواهد گشت ( بیشتر بخوانیم ).

کیمیا علیزاده

سارا خوش‌جمال فکری مربی تکواندو زنان ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره شایعه مهاجرت کیمیا علیزاده گفت: «ورزشکاران بر اساس موقعیتشان تصمیم می‌گیرند و نباید آنها را قضاوت کنیم. در چنین مواقعی باید شرایط روحی و روانی ورزشکار را در نظر بگیریم و از قضاوت‌های عجولانه بپرهیزیم. هر فردی حق دارد برای آینده‌اش تصمیم بگیرد.» ( بیشتر بخوانیم )

بعد از مهاجرت علیزاده نوبت به فرزاد ذوالقدر رسید. او فرزند مربی پیشین تیم ملی تکواندو ایران بود و سابقه کاپیتانی تیم ملی تکواندو نوجوانان ایران را در کارنامه داشت. ذوالقدر که تجربه قهرمانی در رقابت‌های تکواندو کرواسی را داشت راهی بلغارستان شد و تابعیت این کشور را گرفت. او حالا به همراه کاروان این کشور راهی توکیو می‌شود تا در رقابت‌ها حضور پیدا کند ( بیشتر بخوانیم ).

زنان ایرانی به دنبال کسب سهمیه تکواندو

تکواندوکاران زن ایران هنوز نتوانسته‌اند سهمیه المپیک به دست آورند و باید منتظر آغاز رقابت‌های آسیایی باشند تا بتوانند 2 سهمیه قاره‌ای را کسب کنند. نعمت خلیفه کارشناس تکواندو ایران در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره احتمال حضور دختران تکواندو ایران در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو گفت: «کسب سهمیه در بخش زنان مانند مردان است. از طریق سیستم رنکینگ می‌توانستیم چهار سهمیه کسب کنیم، اما چون در این بخش موفق عمل نکردیم تنها می‌توانیم امید داشته باشیم 2 سهمیه در رقابت‌های قاره‌ای به دست آوریم. مسابقات قاره‌ای در فروردین‌ماه برگزار می‌شود و امیدوارم تکواندوکاران زن ایران هم بتوانند هر 2 سهمیه را به دست آورند و راهی توکیو شوند.» ( بیشتر بخوانیم )

تکواندو زنان

تکواندو ایران در سال‌های اخیر با مشکلات زیادی دست به گریبان بوده و نتوانسته همچون گذشته نتایج خوبی در رقابت‌های جهانی کسب کند. نتایج المپیک 2016 ریو نیز چندان برای کاروان ایران خوشایند نبود. تیم ملی تکواندو با حضور جوانانی چون هادی‌پور و میرهاشم امیدوار است در المپیک توکیو بتواند نتایج خوبی به دست آورد و دوباره به روزهای خوب گذشته بازگردد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها