کد خبر: 387039
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۸:۰۰
| |

نماینده کرد پارلمان عراق: در نشست رای اعتماد کابینه شرکت نمی‌کنیم

رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در پارلمان عراق اعلام کرد کردها در نشست فوق‌العاده برای رای اعتماد به کابینه «محمد توفیق علاوی» شرکت نخواهند کرد.

نماینده کرد پارلمان عراق: در نشست رای اعتماد کابینه شرکت نمی‌کنیم
کد خبر: 387039
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۲:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| «ویان صبری» در بیانیه‌ای نوشت یک فراکسیون کوچک با دو نماینده در پارلمان عراق، اکنون شش وزیر در کابینه جدید دارد.


او می‌افزاید: جناح های پارلمانی بر اساس وضعیت سیاسی و گروه‌بندی‌های بزرگ در مورد کابینه توافق می کنند؛ در حالی که در کابینه علاوی برخلاف این رویه اتفاق افتاده است.


صبری تاکید کرده است کردها در نشست مجلس برای رای گیری در مورد تشکیل دولت جدید عراق شرکت نمی‌کنند، زیرا انتخاب گزینه ها مورد قابل قبول نیست.


رئیس فراکسیون حزب دموکرات کردستان در مجلس عراق یادآور شد که کردها امیدوار بودند، علاوی واقعیت‌های سیاسی را در نظر بگیرد که نخست وزیری یک نهاد مشروطه است.


او می‌نویسد: آیا بهتر نبود که جناح های سیاسی نامزدها را با شایستگی و معیارهای مشخص معرفی کنند و در صورت ناکارآمدی مسوولیت و عواقب ناشی از آن متوجه جناح ها می شد.


صبری ادعا کرده که کردها نامزدی چهره های مشخص در دولت را کاملاً رد می کنند و این افراد نماینده کردها نیستند.


این نماینده کرد همچنین مدعی شد که علاوی مستقل نیست و با تایید دو جناح (عراقی) انتخاب و معرفی شد؛ وی حتی مورد حمایت میدان های اعتراضی هم نیست.

در همین حال یک منبع فاش کرد که یک هیات کردی چند ساعت پیش از تشکیل نشست رای اعتماد و تصویب دولت جدید با علاوی نخست وزیر مکلف، دور جدید مذاکرات را آغاز خواهد کرد.


خبرگزاری المعلومه بدون اشاره به نام این منبع نوشت که امروز و پیش از جلسه فردا (دوشنبه) برای تصویب دولت در پارلمان، یک هیات کردی دور جدیدی از مذاکرات و رایزنی ها را با محمد توفیق علاوی نخست وزیر مکلف آغاز می کند.


این منبع رایزنی‌ها و گفت‌و‌گوهای امروز را مذاکرات لحظات آخری و تعیین‌کننده توصیف و تاکید کرد کردها در حمایت از دولت محمد توفیق علاوی و تصویب آن جدی هستند.


همچنین «محمد کریم» عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق روز گذشته (شنبه) در گفتگویی از احتمال تعویق نشست روز دوشنبه (فردا) پارلمان این کشور برای تایید دولت جدید به علت ارسال نشدن رسمی نام وزیران کابینه از سوی علاوی خبر داد.

گروه های کردی و برخی جناح های اهل سنت از جمله «محمد الحلبوسی» با دولت علاوی مخالف هستند و به باور این گروه های سیاسی، علاوی در معرفی و انتخاب وزیران کابینه با آنها مشورت نکرده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها