گزارش «اعتمادآنلاین» از نشست خبری عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور از حضور مردم در انتخابات:

چرا مشارکت مردم در انتخابات پایین بود؟/ مشارکت 42/57 درصدی در انتخابات/ مشارکت در شهر تهران 25.4 درصد/ میزان مشارکت مردم با توجه به حوادث آبان و دی، سقوط هواپیما و کرونا کاملا قابل قبول است/ 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر در انتخابات دوم اسفند شرکت کردند/

وزیر کشور آمار مشارکت در انتخابات را 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر و درصد مشارکت را 42.57 اعلام کرد.

چرا مشارکت مردم در انتخابات پایین بود؟/ مشارکت 42/57 درصدی در انتخابات/ مشارکت در شهر تهران 25.4 درصد/ میزان مشارکت مردم با توجه به حوادث آبان و دی، سقوط هواپیما و کرونا کاملا قابل قبول است/ 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر در انتخابات دوم اسفند شرکت کردند/
کد خبر: 387133
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در نشست خبری با خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات دوم اسفندماه گفت: 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر که 48 درصد بانوان و 52 درصد آقایان هستند که مشارکت کردند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، وزیر کشور همچنین درباره دلیل با تاخیر اعلام شدن میزان مشارکت مردم در انتخابات روز جمعه عنوان کرد: حتما باید کار قانونی پیش رود و با امضای صورت جلسه در هیات نظارت و هیاتهای اجرایی انجام شود و به تأیید شورای نگهبان برسد و سیستم ما هم بیش از 99 درصد فعال بود.

مشارکت درانتخابات 42/57 درصد بود

رحمانی‌فضلی همچنین میزان مشارکت درانتخابات را 42/57 درصد اعلام کرد و با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.

او تعداد واجدین شرایط را 57 میلیون و 918 هزار و 159 نفر اعلام کرد و 2 میلیون و 931 هزار نفر از این میزان را رای اولی خواند.

وزیر کشور همچنین درباره روند اعتراض به نتایج انتخابات، توضیح داد: کسانی که به نتایج رای‌گیری اعتراض دارند می‌توانند شکایت خود را ظرف امروز و فردا به هیات‌های اجرایی بفرستند تا طی هفت روز بررسی شود. نهایتاً صحت آن اعتراض را شورای نگهبان اعلام کند.

او با تشریح فرآیند برگزاری انتخابات دوم اسفند، گفت: ما 1123 هیات اجرایی تشکیل دادیم که کاری بسیار وقت‌گیر است و با توجه به روند انتخابات که معرفی و تایید این هیئت‌ها را می‌طلبید کار وقت‌گیری بود.

رحمانی‌فضلی ادامه داد: آموزش 3 هزار نفر از دست‌اندرکاران امر انتخابات و 4596 هزار نفر از کسانی که در سایر امور فعال بودند انجام شد و از میان 16 هزار نفری که ثبت‌نام کردند بین 5232 نفر در مجلس و 25 نفر در خبرگان رقابت‌ها را شاهد باشیم.

مشارکت شهر تهران در انتخابات مجلس 25.4 درصد اعلام شد

رحمانی فضلی با اشاره به آمار مشارکت در استان تهران، گفت: مشارکت در استان تهران 2 میلیون 539 هزار و 763 نفر معادل 26.2 درصد و در حوزه انتخابیه تهران، ری شمیرانات مشارکت 25.4 درصد و تعداد 1 میلیون و 841 هزار و 891 نفر شرکت کردند.

او با بیان اینکه برخی اصرار داشتند انتخابات را بخصوص در قم به دلیل کرونا عقب بیفتد، عنوان کرد: با این موضوع بدلیل اینکه همیشه انتخابات سر وقت انجام می‌شده و اینکه باعث عقب افتادن زمان تشکیل مجلس آینده می‌شد، مخالفت کردم. در قم مشارکت بیش از 43 درصد بود و حتی برخی عوامل اجرایی این حوزه انتخابیه بدلیل سرماخوردگی حضور نیافتند و تغییراتی در آن انجام شد.

وزیر کشور گفت: بیشترین مشارکت در کهگیلویه و بویراحمد با 71 درصد و کمترین هم در تهران بوده است.

وزارت بهداشت متولی کرونا است

رحمانی‌فضلی در خصوص شیوع ویروس کرونا نیز، اظهار داشت: وزارت بهداشت متولی کرونا است و در مورد قرنطینه باید آن وزارت خانه تصمیم بگیرد.

او ادامه داد: امیدوارم که مجلس جدید ما بتواند در شرایطی که کشور نیاز به کار، تلاش، وحدت، انسجام، مقاومت و استقامت در مقابل تهدیدات بیگانه باشد، با تعهد و میثاقی که در قالب رای و تجلی اراده ملت در قالب رای به آنها اعتماد کردند در عمل بتوانند به خوبی اثبات کنند.

وزیر کشور با بیان اینکه از همه کسانی که در این مدت واقعا زحمت کشیدند باید تشکر کنم گفت: اول از همه از رهبر معظم انقلاب که در موارد و مواقع مختلف هم حمایتشان را و هم دعوت، تشویق و ترغیب مردم و هم تحلیل و ارایه دیدگاه های مناسب مقتضی با این شرایط را ارایه دادند که مردم ما در این مرحله با تکیه بر توصیه ها و فرمایشات رهبری این حضور را عینی و واقعی کردند و سر صندوق های رای آمدند.

رحمانی‌فضلی افزود: از رئیس جمهور که در مراحل مختلف و در فرآیند انتخابات نیازهای ما را رفع کردند و همه دستگاه‌های اجرایی را موظف کردند که با ما همکاری و فعالیت داشته باشند و در هر سخنرانی هم تاکید بر مشارکت مردم داشتند تشکر می‌کنم.

او ادامه داد: رئیس، اعضا و کارشناسان ستاد انتخابات کشور که 10 ماه بی‌وقفه کار کردند تشکر می‌کنم. رییس ستاد آقای عرف که بیشترین زحمت و فرماندهی این موضوع به عهده او بود و مدیرکل انتخابات آقای موسوی که تمام مراحل اجرایی را انجام دادند. و همه نیروهای ما در وزارت کشور که در انتخابات کمک کردند از آنها تشکر کنم.

وزیر کشور گفت: مجموعه نیروهایی که در روز انتخابات درگیر انتخابات بودند اعم از اجرا، نظارت، تدارکات، پشتیبانی و امنیت و اطلاع‌رسانی حدود یک میلیون نفر بودند. امروز ما با کمک، همکاری و هماهنگی‌های این یک میلیون نفر شاهد انتخابات امن، سالم و دقیق بود.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر سلامت انتخابات گفت: ما توانستیم 55 هزار دستگاه احراز هویت داشته باشیم. می توانم ادعا کنم که قطعا رای تکراری و مرده نداشتیم. شناسنامه باطله و تقلبی نداشتیم و همه ظرف کمتر از یک دقیقه احراز می شدند.

رحمانی فضلی گفت: هیات های اجرایی، دادستان‌ها، روسای ثبت احوال و معتمدین هیات‌های اجرایی و بازرسی ما را کمک کردند و برای شعبه دو بازرس داشتیم یعنی حدود 25 هزار بازرس کار بازرسی را انجام می‌دادند که کار بسیار سنگینی است. شورای نگهبان، هیات‌های نظارت و مراجع چهارگانه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی و دستگاه قضایی و ثبت احوال که استعلام‌های ما را انجام دادند از همه آنها تشکر می‌کنم.

وزیر کشور گفت: از نظر قانون امنیت و انتظامات در انتخابات بر عهده نیروی انتظامی است اما در کنار آنها نیروی بسیج، سپاه و ارتش ما و نیروی انتظامی را برای امنیت انتخابات یاری کردند که لازم است از همه آنها تشکر کنم.

او افزود: از وزارت دفاع باید تشکر خاص داشته باشیم که این دستگاه ها را ظرف 4 ماه به عهده گرفت. سازمان برنامه و بودجه برای تامین منابع مالی این دستگاه‌ها با توجه به شرایط مالی که بود که با دستور رییس جمهور انجام شد. وزارت آموزش و پرورش که همیشه در انتخابات نقش برجسته ای داشته است که باید از آنها هم باید تشکر کنم.

انتخابات اثر خود را در کشور دارد چرا که مردم پایه‌های قدرت هستند

وزیر کشور ادامه داد: از وزارت نیرو که با توجه به مشکلاتی که با آمدن برف سنگین در مناطق کشور ما قطعی برق در هیچ کجای کشور نداشتیم و همچنین وزارت مخابرات که مانور عظیم فنی در حوزه مخابراتی دادند که سه خط در اختیار ما گذاشتند که در هیچ زمانی قطعی نداشتیم تشکر کنم.

رحمانی‌فضلی گفت: وزارت راه اقدامات مناسبی در بازگشایی راه هوایی که بر اثر بارش برف بسته بود انجام داد، ستاد کل نیروهای مسلح در امر هماهنگی نیروهای مختلف اقدامات مناسبی انجام داد، دبیرخانه شورای امنیت ملی که کمک های شایانی کردند و از رسانه های مختلف از رسانه ملی، سیماهای استانی، سایت ها، روزنامه ها و کسانی که در فضای مجازی مردم را به حضور دعوت کردند، ائمه جمعه که مردم را دعوت کردند، گروه ها و احزاب سیاسی که به رغم برخی مسائل مردم را دعوت به حضور کردند از همه آنها تشکر کنم.

او تاکید کرد: انتخابات اثر خود را در کشور دارد چرا که مردم پایه های قدرت هستند و در فرآیند انتقال قدرت مشارکت جدی دارند از این رو مجلس جدید باید رسالت خود را در میثاق با ملت اثبات کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها