کد خبر: 387167
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۶:۲۴:۱۱
| |

بعد از ۳۹ ساعت آمار اعلام شد؛

برابری آمار نفر اول لیست وحدت با نفر آخر لیست امید/ وزیر کشور: کرونا، حوادث آبان و هواپیمای اوکراینی بر میزان مشارکت تاثیرگذار بود

نکته مهم در این بین میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بود. در تهران آمار احتمالی واجدان شرایط حدود 7 میلیون و 500 هزار نفر اعلام شده بود و از این مقدار نفر اول لیست وحدت یعنی «محمدباقر قالیباف» توانسته 1265287 رای را به خودش اختصاص دهد این در حالی است که در انتخابات مجلس دهم عبدالرضا هاشم‌زایی با یک میلیون و 78 هزار و 817 رای نفر سی‌ام تهران شده بود.

برابری آمار نفر اول لیست وحدت با نفر آخر لیست امید/ وزیر کشور: کرونا، حوادث آبان و هواپیمای اوکراینی بر میزان مشارکت تاثیرگذار بود
کد خبر: 387167
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۶:۲۴:۱۱

اعتمادآنلاین| بالاخره پس از گذشت 40 ساعت اولین و آخرین آمار رسمی منتخبان تهران در مجلس یازدهم توسط وزارت کشور منتشر شد و همانطوریکه خبرگزاری فارس عصر روز گذشته پیش بینی کرده بود «لیست وحدت اصولگرایان» بدون هیچ کم و کاستی راهم ساختمان بهارستان شدند.

آماری که این خبرگزاری صبح امروز و قبل از اینکه آمار رسمی از سوی نهادهای مربوطه منتشر شود درباره آن نوشت: تاکنون 72 درصد آرای مردم تهران به نام محمدباقر قالیباف سرلیست فهرست وحدت اصولگرایان ثبت شده است.

تاکنون تنها مرجع ارائه آمار شرکت مردم تهران در انتخابات همین خبرگزاری فارس بود. این رسانه عصر روز گذشته هم طی نگارش گزارشی اعلام کرد که میزان آرای مردم تهران در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یک میلیون و 920 هزار بوده است. که با این حساب یک میلیون و 265 هزار و 287 رای آن به نام «محمدباقر قالیباف» نوشته شده است و دومین نفر لیست هم «مصطفی میرسلیم» است با 892 هزار و 318 رای! یعنی فاصله 372969 رای بین نفر اول و نفر دوم لیست وحدت اصولگرایان. فاصله آماری که در دهمین دوره انتخابات مجلس بین محمدرضا عارف و علی مطهری دقیقا نصف این مقدار بود.

در جدول زیر اسامی و میزان آرای نمایندگان منتخب تهران در انتخابات مجلس یازدهم در مقایسه با انتخابات مجلس دهم آمده است:

1

2

3

4


اما نکته مهم در این بین میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بود. در تهران آمار احتمالی واجدان شرایط حدود 7 میلیون و 500 هزار نفر اعلام شده بود و از این مقدار نفر اول لیست وحدت یعنی «محمدباقر قالیباف» توانسته 1265287 رای را به خودش اختصاص دهد این در حالی است که در انتخابات مجلس دهم عبدالرضا هاشم‌زایی با یک میلیون و 78 هزار و 817 رای نفر سی‌ام تهران شده بود و در انتخابات این دوره عزت الله اکبری تالارپشتی تنها با کسب 642214 رای توانسته به عنوان نفر 30 وارد مجلس یازدهم شود، این یعنی آقای هاشم زایی (در مقایسه موازی دو لیست) در مجلس یازدهم می توانست با فاصله بسیار زیاد نسبت به میرسلیم نفر دوم لیست کنونی منتخبان مردم تهران در مجلس یازدهم باشد.

42/57 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند

اما عصر امروز (یکشنبه) وزیر کشور آمار مشارکت در انتخابات را 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر اعلام کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری با خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه واجدین شرایط 57 میلیون و 918 هزار و 159 نفر بودند.

وی با بیان اینکه 42/57 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، گفت: این درحالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا را داشتیم و هم شرایط سیاسی و مسائلی مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی را داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.

وزیر کشور همچنین میزان مشارکت در استان تهران را 2 میلیون 539 هزار 763 نفر یعنی 26/2 درصد و میزان مشارکت در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر را یک میلیون 841 هزار 891 نفر یعنی 25/4 درصد اعلام کرد.

برابری آمار نفر اول لیست وحدت با نفر آخر لیست امید


منبع: دیده بان ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها