کد خبر: 387203
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۸:۱۴:۴۰
| |

مسعود پل‌مه‌، دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی و خدمات وابسته:

هندی‌ها در بندر چابهار به تعهد خود عمل نکردند

مسعود پل‌مه در میزگرد بررسی وضعیت ترانزیت از کشور که بعد از ظهر امروز در گمرک ایران برگزار شد، اظهار داشت: کشور چین در فعالیت 10 ساله خود تحت عنوان «منظومه مروارید» اقداماتی در بخش حمل و نقل داشته است.

هندی‌ها در بندر چابهار به تعهد خود عمل نکردند
کد خبر: 387203
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۴ ۱۸:۱۴:۴۰

اعتمادآنلاین| ‌ دبیر انجمن شرکت های کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: هندی ها حتی یک سنت از 220 میلیون دلاری که متعهد به سرمایه گذاری در چابهار شدند را به ایران نیاورند.

مسعود پل‌مه در میزگرد بررسی وضعیت ترانزیت از کشور که بعد از ظهر امروز در گمرک ایران برگزار شد، اظهار داشت: کشور چین در فعالیت 10 ساله خود تحت عنوان «منظومه مروارید» اقداماتی در بخش حمل و نقل داشته است.

وی افزود: کشور چین کریدور دریایی راه ابریشم جدید را احیا کرده است و 328 میلیارد دلار صرفاً در یک راه یک کمربند به عنوان یکی از اجزای منظومه مروارید سرمایه‌گذاری داشته و فقط 46 میلیارد دلار آن در پاکستان بوده است که متأسفانه اقتصاد را متأثر کرده است.

دبیر انجمن کشتیرانی اضافه کرد: با وجود تمهیدات دولت برای احیای بندر چابهار، ما همچنان عقب هستیم، حتی یک سنت از رقم سرمایه‌گذاری 220 میلیون دلاری هندی‌ها که وعده داده بودند، وارد چابهار نشد.

پل‌مه ادامه داد: از سال 96 قرار بود دولت هند یک میلیون تن گندم به افغانستان بدهد اما حداکثر میزان گندمی که از چابهار ترانزیت شد 180 هزار تن بود.

وی با بیان اینکه متأسفانه ناکارآمدی مدیریت بندری در بخش خصوصی برای بندر چابهار مشکل ایجاد کرده است، افزود: پیمانکاری محلی که ارتباطات خاص دارد، بدون توانمندی علمی و مالی و در حالی که هیچ ارتباطی با شرکت‌های مرتبط ندارد و پیش از این کار نظافت ساختمان را انجام می‌داده، پیمانکار ترانزیت بندر چابهار شده است؛ همین موجب می‌شود ترانزیت‌تایم 3 روزه به 110 روز افزایش یابد.

دبیر انجمن کشتیرانی گفت: ناکارآمدی مدیریت در ناوگان جاده‌ای نیز برای بندر چابهار قابل تأمل است تا زمانی که بار برگشت برای چابهار نداشته باشیم راننده بارِ رفت را نمی‌پذیرد و ضرورت دارد رفت و برگشت در مسیر بندر چابهار برای کامیون‌دار توجیه داشته باشد.

پل‌مه افزود: سال 96 آزمایش ریلی کریدور شمال - جنوب توسط هندی‌ها با دو کانتینر انجام شد، جابه‌جایی این دو کانتینر از بندرعباس تا آستارا 90 روز طول کشید و طرف هندی هم عطای سرمایه گذاری را به لقایش بخشید و تا این لحظه‌هیچ اتفاقی که عملیات ترانزیتی در این بخش برای ما نوید دهد، نداشته‌ایم.

وی اضافه کرد: بندر ام‌القصر عراق فعال شده است و کشتی‌های اقیانوس‌پیما مستقیم آنجا پهلو می‌گیرند، بنابراین نیاز به بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و جبل علی ندارند و حجم زیادی از ترانزیت بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به عراق را از دست داده‌ایم.

در ادامه این مراسم، محمدمهدی جوانمرد قصاب، رایزن بازرگانی ایران در افغانستان، اظهار داشت: کشور افغانستان در بخش ترانزیت با کشور ما رابطه خاصی دارد، افغانستان کشوری محصور در خشکی است و در این حوزه ارتباط ترانزیتی ایران و افغانستان ویژه است.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان ادامه داد: ما 3 میلیارد یورو صادرات غیرنفتی به افغانستان داریم، بازار آنجا را حفظ کرده‌ایم و نقش خود را در بازار افغانستان ایفا می‌کنیم؛ همچنین کالای ترانزیتی از کراچی یا بندرعباس به سمت افغانستان می‌رود که جدیداً می‌خواهیم چابهار را جایگزین بندرعباس (بندر شهید رجایی) کنیم.

وی با تأکید بر اینکه چابهار معاف از تحریم هاست و آمریکایی‌ها تعهد کتبی به هندی‌ها داده اند که تعامل با بندر چابهار، سبب تحریم شرکت‌های غیر ایرانی نخواهد شد، افزود: از همین رو به دنبال آنیم تا بندر چابهار را جایگزین بندر شهید رجایی کنیم.

جوانمرد قصاب ادامه داد: ما بابت دسترسی به قرقیزستان و ازبکستان نگاه ترانزیتی به افغانستان از طریق این کشور نیز داریم.

رایزن بازرگانی ایران در افغانستان افزود: بیشترین کالای وارداتی کشور افغانستان که حدود 40 درصد است از ایران انجام می‌شود که صادرات ایران محسوب می‌شود. بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم فعالان صنعت حمل‌ونقل، برخی مشکلات و پیشنهادات خود را در حوزه ترانزیت مطرح کردند.

در این نشست عنوان شد که در پنج سال اخیر میزان تن کیلومتر کامیون‌ها در مسیرهای ترانزیتی از عدد 17 هزار و 526 به عدد 10 هزار کاهش یافته است که کاهش 40 درصدی دارد.

منبع: اقتصادآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها