کرونا با اقتصاد فرهنگ چه می‌کند؟

ویروس چینی کرونا نه تنها سلامت افراد، که اقتصاد و حتی فرهنگ را هم به خطر انداخته است. 

کرونا با اقتصاد فرهنگ چه می‌کند؟
کد خبر: 387260
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ۰۸:۵۵:۱۸

اعتمادآنلاین| کرونا در چین تاکنون آسیب‌های اقتصادی جدی به دنبال داشته است. اما اصلی‌ترین آسیب آن مربوط به کسب‌وکارهایی بود که خود را برای سال نوی چینی، سال لونار، آماده کرده بودند. با شیوع ویروس کرونا، تمام این کسب‌وکارها تعطیل شدند. حالا در ایران نیز در آستانه سال نو، گسترش این ویروس آسیب‌های جدی برای تمام کسب‌وکارها داشته است. به خصوص برای کسب‌وکارهای فرهنگی و تفریحی که در آستانه تعطیلات نوروز، خود را آماده مهم‌ترین فصل فروش کرده بودند.

فصل طلایی اکران در چنگ کرونا

از اولین روز اولین هفته اسفند، یک به یک برنامه‌های مختلف فرهنگی مثل کنسرت‌ها در حال لغو شدن هستند. سینماها فعلا تا روز نهم اسفندماه تعطیل شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این تعطیلی، ادامه‌دار باشد و امسال اکران نوروزی اتفاق نیفتد. این در حالی‌ است که صنعت سینما، تمام سال دل‌خوش به نوروز است و این ایام، فصل اکران نامیده می‌شود.

در نوروز 98، فروش سینمای ایران به 36 میلیارد و 580 میلیون و 960 هزار تومان رسید. این آمار نسبت به زمان مشابه در سال 97، 10 میلیارد و 623 میلیون و 913 هزار تومان افزایش داشت.

امسال نیز چندین فیلم پر هزینه سودای فروش بالا در ایام نوروز را داشتند اما حالا به‌نظر می‌رسد که این صنعت ضربه جدی خواهد خورد.

اکران برخی از فیلم‌های نوروزی مانند فیلم «خوب‌، بد، جلف 2» از چند روز پیش شروع شده بود و دیگر فیلم‌ها نیز قرار است که به تدریج اکران شوند. حالا به‌نظر می‌رسد که اکران آن‌ها، لغو خواهد شد. تنها فیلم «خوب، بد، جلف 2» در سه روز اکران، بیش از یک میلیارد و 467 میلیون فروش داشت و پیش‌بینی می‌شد که رکوردی در فروش به جا گذارد.

البته «محمدرضا فرجی»، عضو شورای صنفی نمایش گفته است:«شورای صنفی نمایش برای فیلم‌های در حال اکران و فیلم‌هایی که در نوبت اکران هستند و از این تعطیلات متضرر می‌شوند، حتماً هفته‌های جبرانی در نظر می‌گیرد و برای ضرر آنها تصمیمی اتخاذ می‌کند.»

آسیب به اقتصاد موسیقی

دیگر برنامه‌های هنری نیز لغو شده‌اند. تنها در یک مورد، «علیرضا قربانی»، امشب چهارم اسفندماه کنسرت خود را در تالار وحدت اجرا خواهد کرد اما اجرای دیگر شب‌های او تا پایان هفته لغو شده‌اند. قیمت بلیت‌های این کنسرت از 60 تا 130 هزار تومان متفاوت است. تالار وحدت، 900 نفر ظرفیت دارد که در کنسرت‌های این خواننده تمام آن پر می‌شود. با میانگین گرفتن 90 هزار تومان برای هر بلیت، 81 میلیون تومان حداقل ضرر لغو هر شب کنسرت از نظر فروش بلیت خواهد بود.

حالا مبلغ بلیت‌های خریده شده برای تمام کنسرت‌ها، به تمام افراد بازگردانده شده است.

کسب‌وکارهای گردشگری در سیبل کرونا

یکی از بخش‌هایی که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا در چین دید، بخش گردشگری بود. حالا این صنعت در ایران نیز آسیب‌های جدی دیده است. بسیاری از آژانس‌های گردشگری، از تماس گسترده مردم برای لغو سفرهای نوروزی‌شان خبر می‌دهند.

خبرگزاری «بلومبرگ» نیز چند روز پیش از حمله کرونا به صنعت یک تریلیون دلاری گردشگری در کل آسیا خبر داده بود. تنها در یک مورد، «شرکت‌ هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون» تخمین زده است که ویروس کرونا برای این شرکت 25 تا 50 میلیارد دلار خسارت به بار می‌آورد.

«کریس نستا»، مدیر اجرایی این شرکت به سرمایه‌گذارانش اعلام کرد که تاثیرات اقتصادی ویروس کرونا، 6 تا 12 ماه طول خواهد کشید. او گفت: «سه تا 6 ماه تاثیر شیوع این ویروس طول می‌کشد و بعد از آن سه تا 6 ماه دیگر زمان برای بهبود اوضاع نیاز است.» چنین شرایطی برای صنعت گردشگری ایران نیز پیش‌بینی می‌شود.

«حرمت‌الله رفیعی»، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران یک روز پیش به روزنامه شهروند گفت: «شیوع کرونا پیش از این باعث شده بود تعداد زیادی از تورهای خارجی کنسل شوند. طبیعی است که درشرایط فعلی مردم از سفر بترسند و ترجیح بدهند در خانه بمانند که این موضوع ضرر و زیان زیادی را متوجه صنعت گردشگری کشور خواهد کرد. قطعا آمدن کرونا به ایران آن‌هم در آستانه تعطیلات عید نوروز تأثیر صددرصدی روی کاهش سفرها خواهد گذاشت و این موضوع قابل کتمان نیست و نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم و بگوییم که کرونا تأثیری روی گردشگری نمی‌گذارد. »

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها