کد خبر: 387344
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ۱۰:۰۳:۵۴
| |

کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر: ترکیه خاک سوریه را اشغال کرده است

کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه ضمن انتقاد شدید از حضور غیرقانونی ترکیه در خاک سوریه تأکید کرد ترکیه حق ندارد هیچ اراده یا درخواستی را دیکته کند.

کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر: ترکیه خاک سوریه را اشغال کرده است
کد خبر: 387344
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ۱۰:۰۳:۵۴

اعتمادآنلاین| «هیثم ابو سعید» کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه تأکید کرد که حضور نظامی ترکیه در خاک سوریه، «نقض فاحش حقوق بین‌الملل» است.

ابوسعید به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که «حضور ارتش ترکیه در خاک سوریه، غیر قانونی است. این، خاک سوریه است و نباید تحت تأثیر شعارها و عناوین جذابی قرار بگیریم که برخی در غرب، دوست دارند، آن را بشنوند».

او ادامه داد: «ترکیه خاک سوریه را اشغال کرده است... ترکیه حق ندارد هیچ اراده یا درخواستی را دیکته کند؛ زیرا حضورش در سوریه، نامشروع و غیر قانونی است».

کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه ضمن انتقاد از عناوین توخالی بسیاری که درباره نقض حقوق بشر در سوریه به کار می‌رود، خاطر نشان کرد: «شعارهای دروغینی نیز وجود دارد که از آن در این زمینه، استفاده می‌شود. البته برای تحقق اهداف سیاسی، از قوانین بین‌المللی نیز استفاده می‌شود».

ابوسعید در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درباره وظیفه ارتش سوریه در استان‌های ادلب و حلب گفت: «می‌توانم بگویم که اگر ارتش سوریه، برای آزدسازی خاک خود دست به عملیاتی زد، این وظیفه‌اش است، ولی هیچ ارتش دیگری در خاک سوریه وظیفه ندارد، عملیات نظامی انجام دهد و مناطق غیرنظامی و مسکونی را بمباران کند. تفاوت در این نکته است».

وی ادامه داد: «آمریکاییها و به ویژه اسرائیل در تلاش هستند این گونه وانمود کنند که ارتش سوریه به خاک سوریه، تجاوز کرده است. این خاک سوریه است که توسط گروههای وابسته به کشورها و سازمانهایی و بر اساس برنامه‌های خارجی اشغال شده است. ما امیدواریم که افراد غیر نظامی محاصره شده که به آنان اجازه خروج داده نمی‌شود، [از تروریستها] جدا شوند و فقط مواضع نظامی گروههای مسلح بمباران شود».

این مسئول بین‌المللی با بیان اینکه بمباران بی‌هدف اماکن غیرنظامی در سوریه توسط تروریست‌ها، «بخشی از اقدامات تروریستی آنهاست»، درباره وضعیت حلب و ادلب تصریح کرد: «ما از دولت سوریه می‌خواهیم که مردم به مناطقی بازگردند که از آن خارج شدند، ولی، مناطق بسیاری، به شدت تخریب شده است و هم اکنون نیازمند بازسازی است... ما نیاز حکومت سوریه به بازسازی این روستاها و شهرهای تخریب شده را درک می‌کنیم».

ابوهیثم بر این باور است که گروههای تروریستی حاضر در ادلب، «بر استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپرهای انسانی اصرار دارند... ولی ما به این گروهها هشدار می‌دهیم که پشت غیر نظامیان مخفی نشوند».

او درباره آمارهایی که ترکیه و برخی کشورهای غربی درباره آوارگان استان ادلب منتشر می‌کنند و مدعی هستند که عملیاتهای ارتش سوریه، عامل این آوارگی است، خاطر نشان کرد: «در تعداد [آوارگان] بزرگنمایی می‌شود. ما از ارقامی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود، اطلاعات دقیق‌تری داریم. آمریکایی‌ها در تلاشند که از این آمار را در محافل بین‌المللی جعل کنند... شاید هزاران [آواره] وجود داشته باشند، ولی غیر ممکن است که این عدد به یک میلیون برسد. این سخن، دقیقی نیست و هیچ ارتباطی به واقعیت ندارد».

تروریسم در ادلب باید نابود شود

کمیسر کمیته بین‌المللی حقوق بشر در خاورمیانه با تأکید بر لزوم ریشه‌کنی تروریسم در ادلب، تأکید کرد: «امروز همه در غرب می‌دانند که گروههای در ادلب وجود دارند که می‌کُشند، مردم و کودکان را می‌ترسانند، به زنان تجاوز می‌کنند. لذا فقط می‌توان این افراد را گروههای تروریستی نامید».

او در پایان تاکید کرد: کشورهایی که مدعی کمک مالی به سوریه هستند، ارائه کمک را به «راهکار فراگیری گره می‌زنند که یک راهکار سیاسی است. ما می‌گوییم که [حل بحران] سوریه، نظامی نیست، بلکه راهکار سیاسی است... فکر می‌کنم رئیس جمهور [بشار] اسد، دستورات خود را در راستای پیشنهادات مثبت درباره قانون اساسی و اصلاح آن، ارائه کرده است. این مسئله، کشورهای غربی را ناراحت کرده که هیچ میلی به این اصلاحات در قانون اساسی ندارند، بلکه در پی بهانه‌ای هستند تا به آن حمله کنند».

ارتش سوریه عملیات خود را مجددا در چهارم بهمن ماه گذشته در استانهای ادلب و حلب از سر گرفت و مناطق بسیاری را آزاد کرد؛ عملیاتی که خوشایند ترکیه و کشورهای غربی حامی تروریستها نیست، ولی ارتش سوریه بر پاکسازی خاک این کشور از وجود تروریست‌ها تأکید دارد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها