بهرام سرمست، استاندار قم:

قرنطینه قم راهکار کارآمدی برای مقابله با کرونا نیست/ اعتکاف تعطیل می‌شود

استاندار قم گفت: قرنطینه کردن قم راهکار موثری برای مقابله با بیماری کرونا نیست و ما باید دنبال راهکارهای کارآمدتری برویم.

قرنطینه قم راهکار کارآمدی برای مقابله با کرونا نیست/ اعتکاف تعطیل می‌شود
کد خبر: 387673
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۵ ۱۷:۳۹:۰۹

اعتمادآنلاین| بهرام سرمست، استاندار قم در حاشیه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی مدیریت پاسخ به بحران در گفت وگو با خبرنگاران به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با بحران کرونا از بدو ظهور این بیماری اشاره کرد و گفت: از روزی که فوت دو نفر از همشهریان براثر ابتلا به کرونا مشخص شد، قرارگاه زیستی در استان قم و نیز کارگروه سلامت و امنیت غذایی تشکیل شد و پس از پیش بینی های لازم برای مقابله با این بیماری، شورای تامین استان تشکیل جلسه داد.

او ادامه داد: اساس و محور اقدامات استان قم، گزارشات دانشگاه علوم پزشکی قم است و براین اساس به ماجرای تعطیلی مدارس و مراکز اعم از آموزش و پرورش و دانشگاه ها و حوزوی ورود کردیم و از مردم خواستیم در اماکن شلوغ و مراکز ازدحام و تجمع کمتر حضور یابند ضمن اینکه ضوابط بهداشتی را ابلاغ و منعکس کردیم.

استاندار قم تصریح کرد: با توجه به ماهیت ناشناخته بودن و شیوع بالای این ویروس، اولویت را بر آموزش و اطلاع رسانی پیرامون رعایت مسائل بهداشتی به مردم گذاشتیم ضمن اینکه دستگاه های ذیربط در این زمینه فعال شدند و کارگروه های تخصصی در این باره تشکیل شد.

او گفت: منشا این بیماری هنوز مشخص نشده است اما در مدیریت استان شاهد فرآیند فزاینده در حال رشد از نظر آمار بستری شدگان و فوتی ها هستیم که در این زمینه دو بیمارستان قرنطینه شدند و دو بیمارستان هم به صورت رزرو آماده هستند چون پیش بینی این نیست که به این سادگی و زودی بتوان بیماری را مهار کرد اما در هرحال سناریوهای مختلفی را پیش بینی کرده و در حال مدیریت مساله به صورت گام به گام هستیم.

سرمست در خصوص سیلاب احتمالی در قم هم گفت: به صورت شبانه روزی از طریق شورای معاونین و مدیران ذیربط مساله را رصد می کنم و در جریان گزارشات دانشگاه علوم پزشکی هستم.

او تاکید کرد: کارگروه تنظیم بازار فعال است و در بحث تجهیزات و مواد بهداشتی و ضدعفونی پیگیری هایی صورت گرفته است و البته همه این مسائل در شرایطی رخ داده است که درگیر مساله انتخابات بودیم که خوشبختانه انتخابات را در کمال امنیت و سلامت برگزار کردیم.

استاندار قم از مردم خواست برای رفع این بحران بیشترین همکاری را با مدیریت استان داشته و ضوابط بهداشتی را رعایت کنند.

او در پاسخ به سئوال شفقنا در مورد امکان قرنطینه شدن قم بیان داشت: ما باید دنبال راهکاری برویم که امکان‌پذیر، کارآمد و موثر باشد، قم‌ به لحاظ جغرافیایی در نقطه مواصلاتی 17 استان کشور قرارگرفته و یک نقطه زیارتی و یک جهان شهر به شمار می‌آید، ازاین‌رو اگر می‌شد راهکار قرنطینه را اتخاذ کرد در همان اوایل ما اتخاذ می‌کردیم.

سرمست تصریح کرد: ما از این گزینه عبور کردیم و قرنطینه گزینه کارآمد شناخته نمی‌شود.

او اضافه کرد: بهترین سیاست این است که مردم در خانه‌ها بمانند و خودشان‌ را از هرگونه اجتماع دور نگه‌دارند و حداقل حضور را داشته باشند، و بهترین و به رسمیت شناخته شدن ترین راه نیز همین است.

استاندار قم تصریح کرد: اگر بخواهیم در قم قرنطینه که عملا امکان‌پذیر نیست، را اجرا کنیم، باید جامعه هدف را روشن کنیم، ولی برای همه جمعیت نمی‌توان قرنطینه را اجرا کرد.

سرمست گفت: بنای تصمیم‌گیری‌های من بر تصمیم‌های تخصصی بوده و تاکنون نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برنامه‌ای برای قرنطینه قم نداده و حتی مسئولان بهداشتی استان نیز چنین توصیه و درخواستی را نداشتند.

او اذعان داشت: من نیز به لحاظ مدیریتی تصورم این نیست که قرنطینه راهکار مناسبی باشد و می‌تواند تبعات اجتماعی و بار فرهنگی و روانی هم برای قم داشته باشد، و ما از مردم انتظار داریم با رعایت بهداشت فردی به کنترل این بیماری کمک کنند.

اعتکاف تعطیل می‌شود

استاندار قم همچنین در رابطه با اعتکاف گفت: تصمیم بر این است که این مراسم در قم تعطیل شود و این اقدام نه به خاطر هرگونه تحلیل و تفسیر، بلکه به‌واسطه سلامت شهروندان و معتکفان است.

او بیان داشت: در وهله نخست ما وظیفه‌داریم از هرگونه اجتماعی که سلامت و جان مردم را با خطر مواجه می‌کند، پیشگیری کنیم.

سرمست کمک مردم را در این زمینه ضروری دانست و گفت: مردم می‌توانند در فضای خانواده مراسم معنوی خود را دنبال کنند و ارتباط خود را در هر شرایط و هرلحظه‌ای حفظ نمایند، و این موضوع که از ذات اقدس الهی کمک گرفته شود، نیز برای مردم یک نقطه قوت است.

او افزود: در شرایطی که تمام متخصصان و صاحب‌نظران عرصه سلامت در مورد سرعت و سهولت شیوع ویروس کرونا اتفاق‌نظر دارند، هرگونه تصمیمی باید بر این اساس گرفته شود.

استاندار قم گفت: بنای ما بر این است که ازدحام‌های مختلف اعم از جشن، تشییع‌جنازه و مسابقه‌های ورزشی را به حداقل برسانیم، چراکه محور و اساس برنامه‌ریزی‌های ما سلامتی مردم است.

او در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تعطیلی حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران گفت: ما اصلا بنای بستن نداریم و نظرمان‌ مبتنی بر نظر تخصصی مسئولان بهداشتی و درمانی است و اعتقادمان این بوده که اگر طبق تشخیص این مسئولان امکان توسعه، تسری و شیوع این بیماری در اجتماعات بیشتر، و از مدیریت نیز خارج می‌شود، تعطیلی مستلزم هماهنگی‌هایی است که با تولیت‌های این اماکن مقدس انجام شود، که در این خصوص موارد منتقل‌شده است.

سرمست افزود: مقررشده تا تولیت‌های حرم و جمکران ملاحظات بهداشتی را اعمال کنند، و اگر این اقدام صورت گیرد، ما برای زیارت مردم نمی‌خواهیم محدودیت ایجاد کنیم.

او گفت: اگر این ملاحظات اعمال نشد، به‌هرحال این مسئولان بهداشتی خواهند بود که این موارد را خواهند گفت و بر اساس آن جهت تصمیم نهایی همفکری و هماهنگی خواهیم داشت.

منبع: شفقنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها