کد خبر: 387777
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۰۹:۲۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از آخرین وضعیت کرونا در ایران

آخرین آمار کرونا؛ 15 فوتی و 95 مبتلا/ اصل مهم برای مقابله با ویروس کرونا؛ حفظ آرامش و رعایت نکات بهداشتی/ 15 میلیون ماسک نانویی در کشور تولید شد/ مردم تا جای ممکن از خانه بیرون نروند/ نتیجه آزمایش 2 مورد مرگ مشکوک در ساوه به کرونا مثب شد/ یک دانشجوی جدید

24 روز مانده با عید نوروز و سال جدید، اما هنوز مردم با ویروس کرونا درگیر هستند.

آخرین آمار کرونا؛ 15 فوتی و 95 مبتلا/ اصل مهم برای مقابله با ویروس کرونا؛ حفظ آرامش و رعایت نکات بهداشتی/ 15 میلیون ماسک نانویی در کشور تولید شد/ مردم تا جای ممکن از خانه بیرون نروند/ نتیجه آزمایش 2 مورد مرگ مشکوک در ساوه به کرونا مثب شد/ یک دانشجوی جدید
کد خبر: 387777
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۰۹:۲۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «سعید نمکی» وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: باید مردم را با اخبار جعلی دچار تشویش و نگرانی کرد. هموطنان بدون اضطراب، شستشوی مرتب دست‌ها، پرهیز از روبوسی و دست دادن را رعایت کنند.

وزیر بهداشت تأکید کرد: فقط برای کسانی که عطسه، سرفه، آبریزش بینی و علائم آنفلوانزا دارند ماسک ضروری است.


نمکی ادامه داد: استفاده از قلیان خطر بالایی به همراه دارد. استفاده از وسایل مشترک مانند خودکار یا به امانت سپردن تلفن همراه و... خطرآفرین است.

سعید نمکی

«ایران» جزو برترین کشورها در تولید ماسک نانویی است

«سعید سرکار» دبیر ستاد توسعه فناوری نانو درباره توافق خوبی که وزارت بهداشت و دو شرکت تولیدکننده برای تولید 15 میلیون ماسک نانویی صورت پذیرفته گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت تلاش بسیار خوب و جدی در مهار ویروس کرونا در کشور انجام می‌دهد.

قدرت فیلتراسیون و نفش‌پذیری بالای ماسک‌های نانویی ایران

وی افزود: ماسک‌های نانویی (N94) و (N99) با قدرت فیلتراسیون و نقش‌پذیری بالا داریم و تعداد معدودی از کشورها قابلیت تولید ماسک (N99) را دارند که این محصول قابلیت این را دارد که 99 درصد فیلتراسیون داشته باشد و تنفس‌پذیری را راحت کند.

سرکار گفت: وزارت بهداشت هیات امنای ارزی قراردادی با شرکت‌های توانمند تولید ماسک‌های نانویی خاص بسته است که می‌توان گفت خوشبختانه در کشور از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید ماسک‌ها‌ی با کیفیت در کشور تولید می‌شود به طوری که تکنولوژی، تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی که باید نانو الیاف را روی ماسک‌ها بنشانند و ماسک معمولی را تبدیل به ماسک نانویی کنند ایرانی هستند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ادامه داد: وزارت بهداشت ماسک‌های خاص (N94) و (N99) را به دلیل اینکه از ایمنی و حفاظت بالایی برخوردار هستند در اختیار کادر درمانی بیمارستان‌ها قرار می‌دهد که در ارتباط مستقیمی با افراد مبتلا یا مشکوک به بیماری دارند.

او یادآور شد: خوشبختانه در شرایط بحرانی کشور به هیچ جا وابسته نیستیم و تعداد معدودی از کشورها این قابلیت را دارند و فقط کشورهای آمریکا، اروپا و ایران توان ساخت این ماسک‌ها را دارند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت: حتی کشورهای ژاپن، انگلیس و آلمان هم توان تولید ندارند و دستگاه‌های ما به قدری با کیفیت هستند که به کشورهای کره جنوبی، مالزی، چک و همه کشورها فروخته‌ایم به طوری که از کشورهای مختلفی برای خرید خط تولید صنعتی نانو الیاف برای تولید ماسک‌های نانویی و بستن قرارداد به کشور مراجعه کرده‌اند.

ماسک‌های ساده

نحوه امحای زباله بیمارستان‌ها چگونه است؟

کیانوش جهانپور، درباره نحوه امحاء زباله‌های عفونی در بیمارستان‌هایی که بیمار کرونایی دارند، گفت: به هر حال یکی از دلایلی که ما استفاده از ماسک را برای جمعیت عادی توصیه نمی‌کنیم، ضمن اینکه اثرگذاری زیادی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ندارد، بحث امحاء آن هم مطرح است.

او افزود: باید توجه کرد که امحاء ماسک دارای پروتکل است و مانند ماسک‌های بیمارستانی جزو زباله‌های بیمارستانی و عفونی قلمداد می‌شود.

جهانپور ادامه داد: در بیمارستان ها و مراکز درمانی، زباله های عفونی ابتدا گندزدایی شده و غیرعفونی می‌شوند و سپس به همراه سایر زباله های بیمارستانی طبق پروتکل های موجود دفن می‌شود.

او بار دیگر ضمن توصیه به مردم عادی که از ماسک استفاده نکنند، گفت: افراد بیماری که علائم شبه آنفلوانزا داشته و ماسک استفاده می‌کنند ترجیحا ماسکی را که استفاده کردند، ابتدا داخل کیسه فریزر قرار داده و درب آن را ببندند و آن را در سطل زباله درب بسته قرار دهند.

بیمارستان

مردم در خانه‌ها بمانند

ابوالفضل سروش با اشاره به شیوع گسترش ویروس کرونا در کشور گفت: کرونا ویروس جدید یک ویروس جهش یافته از رده کرونا ویروس‌هاست که اخیرا در کشور چین شناسایی شده و برخی معتقدند این ویروس از حیوانات وحشی به انسان منتقل شده است.

او با بیان اینکه «سرایت سریع و مدت ماندگاری کرونا ویروس در خارج از بدن به ویژه بر روی سطوح نگران کننده است»، افزود: اگرچه این ویروس قدرت کشندگی پایین تری نسبت به سایر رده ها مثل سارس و مرس دارد اما سرعت و روش های انتقال آن از یک طرف و عدم شناخت مکانیسم های بیماری‌زایی و رفتار آن در نژادهای مختلف انسانی از طرف دیگر، موجب شده که جامعه جهانی به عنوان یک بحران به آن نگاه کند و تمامی کشورها به سرعت در حال رصد اطلاعات و انجام تحقیقات به منظور یافتن راههای مهار بیماری و درمان آن هستند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ورود کرونا ویروس به کشور گفت: متاسفانه تعدادی از هموطنان فوت شده‌اند که ضمن تسلیت به بازماندگانشان لازم است تمامی مردم عزیز کشور در یک بسیج عمومی پیشگیری شرکت کنند تا بتوان گسترش این بیماری را مهار و کنترل کرد. با توجه به رفتار این ویروس هرگونه مواجهه با فرد یا محیط آلوده باید محدود شده و در موارد ضروری ارتباط تحت شرایط کنترل شده شدید انجام گیرد. تمامی ارتباطات نزدیک از جمله دست دادن، روبوسی، تماس فیزیکی، استفاده از وسایل و ابزارآلات مشترک، حضور در اماکن عمومی، شرکت در مراسمات دینی و آیینی، جشن‌ها، مسابقات، برنامه های تفریحی و ورزشی، اردوها، زیارت ها، نماز جمعه و جماعات، جلسات کاری، استفاده از حمل و نقل عمومی، تبادل وجوه نقد(سکه و اسکناس) و غیره باید ممنوع و تعطیل شود.

سروش در جمع بندی گفت: تماس با تمامی سطوحی که احتمال آلودگی ولو ضعیف دارند، باید محدود شود. حضور در منزل و خارج نشدن از خانه ها بهترین راهکار برای عدم تماس است پس حتی المقدور تا کنترل بحران و اعلام وضعیت عادی از منازل تان خارج نشوید.

او ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز ابعاد و میزان گسترش بیماری در ایران شناخته شده نیست ناگزیر هر یک از ما ممکن است بیمار یا ناقل بیماری باشیم لذا ضمن رعایت حریم و حرمت انسانی همدیگر، همگی به خاطر سلامت خود، خانواده و عموم جامعه، مسائل بهداشتی را رعایت کنیم.

به گفته سروش طبق تحقیقات اخیر شستشوی مکرر دست ها موثرترین راه پیشگیری از انتقال بیماری است. اگر چه استفاده از ماسک خیلی مهم است اما به اندازه استفاده از دستکش و شستشوی دستها اهمیت ندارد لذا در حوزه بهداشت شخصی شستشوی مکرر دست و در حوزه بهداشت عمومی ضدعفونی مستمر سطوح لازم و ضروریست.

این نماینده مجلس در مورد نحوه ورود این بیماری به کشور گفت: اگرچه هنوز منبع اصلی انتشار بیماری در دست بررسی است اما به گفته وزیر بهداشت احتمالا بیماری از طریق مسافران چینی و بازرگانان ایرانی که به چین سفر داشته اند وارد ایران و منتشر شده است.

سروش با تاکید بر لزوم مبارزه با محتکران ماسک و لوازم بهداشتی اظهار کرد: طبق یک مثل قدیمی سزای گران فروش نخریدن است؛ در این مورد نیز سیاست وزارت بهداشت مبنی بر توزیع رایگان ماسک و لوازم بهداشتی سیاستی بسیار زیرکانه و موثر بوده که علاوه بر ایجاد عدالت در دسترسی عموم بویژه اقشار ضعیف جامعه به اقلام مورد نیاز، محتکران را نیز با نخریدن اقلام احتکار شده شکست خواهد داد.

او تاکید کرد: باید سیستم قضایی ضمن برخورد شدید با عاملان بی توجه یا فرصت طلب در انتقال بیماری به کشور، برای محتکران، گرانفروشان و سوءاستفاده گران از سلامت مردم اشد مجازات در نظر گیرد و آنان را به سزای اعمال پلیدشان برساند طوریکه دیگر هیچ کس جرات نکند با سلامت مردم بازی کند.

ویروس کرونا ایران

قلیان‌سراها باید تعطیل شوند

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا در خصوص خواص مصرف ویتامین ‌C برای تقویت سیستم ایمنی بدن، گفت: قرص ویتامین C نه فقط برای مقابله با کرونا بلکه هنگام بروز سرماخوردگی و آنفلوآنزا نیز آن هم با دوزهای بالا یعنی 5 تا 6 گرم در روز می‌تواند بهبود نسبی ایجاد کند اما،‌ نقش اساسی در درمان نخواهد داشت و از آن تحت عنوان درمان کمکی استفاده می‌شود. توصیه ما این است که به جای خرید قرص ویتامین C از پرتقال، لیموشیرین و نارنگی استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه یک بار ابتلا به ویروس باعث ایجاد ایمنی در بدن شده و بروز دفعات بعدی بیماری احتمال بسیار کمی خواهد داشت، اضافه کرد: البته این در صورتی است که ژنوم ویروس تغییر نکند. با تغییر ژنوم ویروس حتی افرادی که پیش از این به بیماری مبتلا شده باشند می‌توانند در خطر ابتلا قرار گیرند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر لزوم رعایت بهداشت در رستوران‌ها، ادامه داد: به مردم توصیه می‌کنیم از حضور در رستوران‌های شلوغ خودداری کرده و سعی کنند حتی اگر امکان تهیه غذا در منزل ندارند، نان و پنیر میل کنند. اما رستوران‌ها موظف هستند سطوح میزها، پیشخوان و... را به طور مرتب با مواد گندزدا ضدعفونی کنند. البته ذکر این نکته مهم است که ویروس با حرارت دیدن ضعیف شده و از بین می‌رود، اما در سطوح از 3 ساعت تا 9 روز ماندگاری دارد که استفاده از محلول‌های حاوی الکل می‌تواند اثر بخش باشد.

او با تاکید بر عدم حضور در اماکن شلوغ و پرتردد، تاکید کرد: تعطیلی سینماها، مسابقات ورزشی، عدم رفتن به اماکن سیاحتی، عدم برگزاری مراسم عروسی و ختم و... از جمله نکاتی است که به قطع شدن زنجیره انتقال بیماری کنترل می‌کند.

مردانی با بیان اینکه کل دوره بیماری 14 روز است، اظهار کرد: اشکال بالینی بیماری با استفاده از استامینوفن،‌ شربت سرفه و... بهبود می‌یابند و بین 5 تا 7 روز دوره بهبود بیماری است، اما در برخی تب، سرفه‌های خشک، تنگی نفس و... ادامه داشته که ممکن است سبب بستری شدن فرد در بیمارستان شود. مرگ و میر میان افراد عادی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند حدود 2 تا سه درصد است، اما افراد بالای 80 سال مرگ و میر بیشتری نسبت به سایر افراد دارند.

او با تاکید بر نقش انتقال دهندگی ویروس از طریق قلیان،‌ تصریح کرد: به عقیده بنده اکنون بهترین زمان ترک مصرف قلیان است و حتی باید ترتیبی اتخاذ شود که قهوه‌خانه‌ها تعطیل شوند. ویروس‌ها برای زنده ماندن به هوای سرد نیاز دارند. حتی زمانی که می‌خواهیم ویروسی را برای انجام تحقیقات به خارج از کشور بفرستیم آن را در دمای منفی 70 درجه فریز می‌کنیم که ویروس زنده بماند. در صورتی که فردی مبتلا به کروناویروس از قلیان که وسیله‌ای عمومی است استفاده کند، ویروس از طریق قطرات تنفسی او به محفظه آب قلیان منتقل شده و زنده می‌ماند. هنگامی که نفر بعدی اقدام به استفاده از همان قلیان می‌کند در خطر ابتلا به کروناویروس قرار می‌گیرد. نکته بسیار مهم این است که تعویض سَری قلیان هیچ نقشی در عدم انتقال بیماری نخواهد داشت.

قهوه‌خانه‌ها - قلیان

یک دانشجوی خواجه نصیر به کرونا مبتلا شد

عبدالمجید خوشنود، معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، گفت:‌ هفته گذشته یکی از دانشجویان خوابگاهی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با علایم آنفلوآنزا به یکی از مراکز درمانی مراجعه کرد که بعد از انجام تست‌های اولیه اعلام شد نتیجه‌ ابتلای این دانشجو به کرونا ویروس منفی است که حتی این دانشجو در شرف ترخیص قرار گرفته بود.

وی در ادامه اظهار کرد: اما در آزمایش‌های بعدی که در بیمارستان مسیح دانشوری انجام گرفت، ابتلای دانشجوی خواجه نصیر مثبت اعلام شد و دانشجو در قرنطینه قرار گرفت.

معاون دانشجویی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر این‌که در حال حاضر حال عمومی دانشجوی مبتلا به کرونا ویروس خوب است، گفت: این دانشجو روند بهبودی را طی می‌کند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد و حتی ممکن است تا چند روز آینده از بیمارستان مرخص شود.

دکتر خشنود تاکید کرد:‌ بعد از ابتلای دانشجوی فوق به کروناویروس تمامی اطرافیان و هم‌اتاقی‌های این دانشجو تحت نظر قرار گرفتند و حتی برخی از دانشجویان به صورت داوطلبانه تست کرونا ویروس را انجام دادند.

به گفته‌، وی بعد از اعلام نتیجه آزمایش مثبت دانشجوی مبتلا به کرونا ویروس، تمامی خوابگاه‌های دانشگاه خواجه نصیر تخلیه شدند و ما نگران این بودیم که این ویروس در بین دانشجویان خوابگاهی شیوع پیدا کند و در حال حاضر نیز تمامی خوابگاه‌ها بخصوص خوابگاهی که این دانشجو با نتیجه مثبت در آن ساکن بود، به شدت ضد عفونی شدند.

دکتر خشنود با تاکید بر این که تعطیلی خوابگاه‌های دانشجویی تا ایام عید تصمیم درستی است، گفت‌: در جلسه شورای دانشگاه که امروز برگزار می‌شود، در خصوص تعطیلی کامل خوابگاه‌ها تا عید تصمیم‌گیری خواهد شد؛ چرا که به منظور کنترل ابتلای دانشجویان به کرونا ویروس این بهترین و درست‌ترین تصمیم خواهد بود.

دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

با کرونا شایعه نسازید

محمدرضا ایمانی، روانشناس،‌ با بیان اینکه باتوجه به ورود ویروس کرونا باید اهتمام و احتیاط کرد، افزود: در این شرایط مسئولان وزارت بهداشت باید با صراحت، شفافیت و به صورت آنلاین اطلاعات دقیقی را در این زمینه در اختیار مردم قرار دهند تا مردم این احساس را داشته باشد که به آنها اطلاعات درست و صحیحی داده می‌شود. خروجی ارائه اطلاعات دقیق و شفاف باعث می‌شود مردم اعتماد کاملی نسبت به سیستم بهداشتی و درمانی داشته باشند و آسایش روحی و روانی خواهند داشت.

وی ادامه داد: چرخه ارائه اطلاعات درست موجب افزایش اعتماد اجتماعی، تاب‌آوری و تحمل مردم خواهد شد.

این روانشناس اجتماعی در ادامه به نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی دقیق درباره کرونا اشاره کرد و گفت: ابعاد رسانه‌ای یکی از موضوعاتی است که در زمان بحران نقش دارد و تمامی مردم در این زمینه دارای وظیفه هستند. زمانی که با شرایط خاصی مواجه هستیم به هیچ عنوان حق انتشار و گسترده کردن اخبار را نداریم و تنها باید به خبرگزاری‌ها و رسانه‌های معتبر براساس مسئولیت و رسالتی که دارند، استناد کرد. بنابراین مراجعه به مبادی غیررسمی و غیرعلمی نتایج تاسف باری برای جامعه به همراه دارد که درنهایت آسایش و امنیت روحی و روانی مردم را به مخاطره می‌اندازد.

وی با اشاره به اینکه افراد بسته به سن، جنسیت و روحیه و شرایط روحی آستانه تحمل متفاوتی دارند، خاطرنشان کرد: مردم باید بپذیرند زمانی که اخبار و اطلاعات نادرستی که برای یکدیگر ارسال می‌کنند یا در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند، به آستانه تحمل افراد هجوم می‌آورند و باعث تولید استرس، اضطراب، نگرانی و ناراحتی‌های فراوانی برای افراد خواهند شد، حال آنکه شاید حتی در دسترس قرار دادن برخی اطلاعات میان برخی افراد هم ضرورت نداشته باشد.

ایمانی با تاکید بر اینکه استرس، اضطراب و نگرانی به شدت سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، افزود: افرادی که از بیمار شدن خود می‌ترسند و نگران هستند در زمانی که حتی دچار سرماخوردگی ساده‌ای هم خواهند شد، مدت درمان آنها طولانی‌تر می‌شود؛ بنابراین ایجاد شایعه، شائبه، نگرانی، اضطراب و انتقال آن به خانواده، دوستان و جامعه لطمه وارد می‌کند، لذا مدیریت رسانه و کنترل رفتار و هیجانات مسئولیت اجتماعی بزرگی است که باید به آن توجه کرد.

این روانشناس اجتماعی همچنین به وظیفه خانواده‌ها تاکید کرد: صیانت و مراقبت از اعضای خانواده مسئولیت والدین است اما اغلب والدین در شرایط خاص جهت مراقبت از خانواده خود برخوردشان تغییر می‌کند و این موضوع موجب نگرانی بیشتر فرزندان خواهد شد.

ایمانی ادامه داد: باید دانش و آگاهی لازم را برای خودمراقبتی از خود و خانواده داشته باشیم. باید در شرایطی که با مسئله‌ای مانند یک بیماری مواجه هستیم بهداشت فردی و شخصی خود را رعایت کنیم. هرچقدر آگاهی افراد نسبت به موضوعی افزایش یابد بالطبع دانشی را کسب می‌کنند که این دانش در نهایت مهارت زندگی توام با فاکتورهای موردنیاز مانند رعایت نکات بهداشتی صحیح برای زندگی بهتر را فراهم می‌کند.

کیت تشخیص بیماری کرونا

2 مورد مرگ مشکوک به کرونا در ساوه

عباس نیک روش، رییس علوم پزشکی ساوه، گفت: مورد اول خانم 82 ساله دارای بیماری زمینه ای قلبی، کلیوی و مزمن خونی بود که با علائم حاد تنفسی و تب مراجعه کرده و در بیمارستان مدرس ساوه پس از یک روز بستری و دریافت اقدامات درمانی لازم متاسفانه فوت شد، همچنین فرزندان این خانم ساکن شهر قم بوده اند و بیمار در این شهر تردد داشته است.

وی اظهار کرد: مورد دوم خانم 87 ساله با سابقه بیماری قلبی، ریوی، کبدی و کلیوی با علائم حاد تنفسی است که به بیمارستان شهید چمران مراجعه کرده و بستری می شود. این بیمار پس از دو روز اقدامات لازم متاسفانه فوت شد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ساوه، علت تاخیر در اعلام علت فوت را طولانی بودن زمان دریافت نتایج قطعی آزمایشات عنوان کرد و از تمامی مردم ساوه درخواست کرد که با رعایت موارد بهداشتی، عدم تردد و مسافرت به شهرهای با موارد مثبت بیماری و مراقبت بیشتر از افراد سالمند و افراد دچار بیماری های زمینه ای در جهت پیشگیری و مقابله با این بیماری اقدام کنند.

قرنطینه 10 هزار معتاد در تهران

اتاق اختصاصی برای معتادانی با علائم کرونا

مسعود آسیما در خصوص دستورالعمل سازمان بهزیستی برای پیشگیری از شیوع کرونا در مراکز تجمعی دفتر پیشگیری و امور اعتیاد گفت: در این مراکز علاوه بر رعایت کلیه اصول بهداشتی باید مراجعین هنگام ورود به مرکز از نظر وجود علایم کرونا ویروس غربال شوند. افرادی که دارای علایم بیماری هستند نیز نباید در مراکز توقف داشته و تنها می‌تواند خدمات را به صورت سرپایی دریافت کنند.

وی با تاکید بر این که افرادی که به معتادان خدمات ارائه می دهد باید احتیاط لازم از نظر فاصله و شست و شوی دستها رعایت کنند ادامه داد: همچنین افراد مشکوک به بیماری باید برای ادامه درمان به مراکز درمانی ارجاع داده شوند.

آسیما در خصوص تیم‌ها و مراکز سیار نیز توضیح داد: افراد ارائه دهنده این خدمات نیز باید هنگام خدمت رسانی به افراد اصول کلی بهداشتی را رعایت کرده و با مشاهده موارد دارای علایم به آنها آموزش‌های لازم را ارائه داده و سپس به مراکز درمانی ارجاع دهند.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور در خصوص مراکز سرپناه شبانه (شلترها) نیز تصریح کرد: در این مراکز علاوه بر رعایت اصول کلی بهداشتی باید اتاق مجزا جهت افرادی که دارای علایم بیماری هستند در نظر گرفته شود و از تماس افراد دارای علایم با سایر مراجعین خوداری شوند. همچنین افراد مشکوک به بیماری نیز برای ادامه بیماری به مراکز درمانی ارجاع می‌شود.

آسیما در مورد مراکز اقامتی میان مدت نیز گفت: در این مراکز هنگام پذیرش افراد باید از نظر وجود علایم کووید 19 مورد معاینه و غربالگری قرار گیرند و در صورت داشتن علایم تا بهبودی کامل از پذیرش آنها در مرکز خودداری شود. در این مراکز علاوه بر رعایت اصول کلی بهداشتی بهتر است افراد دارای علایم در صورت داشتن خانه تا زمان بهبودی ترخیص شوند. در غیر این صورت باید اتاق مجزا برای افراد دارای علایم وجود داشته باشد و از تماس افراد تا زمان بهبودی با سایر افراد خدمت گیرنده و افراد سالم خودداری شود. همچنین در صورت وجود علایم شدید این افراد باید به مراکز درمانی مربوطه ارجاع شوند.

وی در خصوص مراکز اقامتی بلند مدت نیز افزود: در این مراکز با توجه به دوره طولانی تر حضور افراد در صورتی که فردی دارای علایم باشد با توجه به وضعیت بیمار می‌توان در طول دوره بیماری او را موقتا ترخیص یا در اتاق جداگانه بستری کرد ودر صورت وجود علایم شدید به مراکز بهداشتی ارجاع داد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی کشور با اشاره به این که در مراکز ماده 16 نیز افراد در زمان پذیرش مورد معاینه و غربالگری قرار می‌گیرند اظهار کرد: بهتر است افراد دارای علایم در صورت داشتن خانه تا زمان بهبودی ترخیص شوند. در غیر این صورت بایستی اتاق مجزا برای این افراد وجود داشته باشد و از تماس آنها با سایرین جلوگیری شود. همچنین از پذیرش افراد در مراکز اقامتی کوتاه مدت نیز باید تا زمان بهبودی افراد دارای علایم بیماری خودداری شود.

آسیما در پایان تاکید کرد: کلیه مسوولان، پرسنل مراکز1، افراد تیم‌های امداد رسان سیار و موبایل سنترها باید در دوره‌های آموزشی که به منظور پیشگیری و کنترل کووید 19 برگزار می‌شود شرکت کنند.

مرکز شبانه نگهداری از معتادان

کرونا چقدر عمر می‌کند؟

محمد یزدانی متخصص بیماریهای عفونی و استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کروناویروس جدید از آنفلوآنزایی که پشت سر گذاشتیم سخت‌تر نیست، گفت: مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از کروناویروس جدید، دست ندادن، عطسه و سرفه نکردن در جمع و حداقل استفاده از دستمال و دست نمالیدن به دهان و چشم است.

یزدانی با اشاره به اینکه واکسن خاصی برای درمان این بیماری تولید نشده است، افزود: زنده ماندن این رویروس در سطح صاف پنج ساعت است، اما تا 9 ساعت و چهارده روز و نیم هم گفته شده است، این ویروس نمی‌تواند در هوا باقی بماند حتما روی لباس، دست و محیط اطراف می‌نشیند و منتقل می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه مردم به هیچ وجه استرس نگیرند و زندگی خود را با آرامش ادامه دهند، گفت: این ویروس هم مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزاست و مردم باید در محیط خانه بمانند و به جز در مواقع ضروری از منزل خارج نشوند. مردم باید شاد باشند و به محیط‌های شلوغ و آلوده هم نروند.

این متخصص بیماریهای عفونی شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه و استفاده از الکل 60 درصد و 76 درصد و مواد ضد عفونی را ضروری دانست و تأکید کرد: افراد دیابتی و کسانی که مشکل ایمنی دارند، حتما از ماسک استفاده کنند، اما برای عموم مردم استفاده از ماسک ضرورتی ندارد.

دکتر مسعود مردانی- فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه همانقدر که کرونا بسیار می‌تواند خطرناک باشد بسیار راحت نیز می‌شود از آن فرار کرد، گفت: تاکنون واکسنی برای این بیماری ساخته نشده و فکر می‌کنم تا 15 ماه دیگر نیز نتواند ساخته شود. درمان مناسبی هم برای آن وجود ندارد و درمان‌هایی که در رسانه‌ها ذکر می‌شود، درمان انتخابی هستند و هیچ ارگان رسمی نیز آن‌ها را تایید نکرده است. بنابراین مردم باید برای جلوگیری از این بیماری و اشاعه آن همکاری کنند.

مردانی افزود: تنها راهی که می‌توان به واسطه آن از ورود این ویروس به شهرها ومنازل‌مان جلوگیری کنیم، رعایت مسائل بهداشتی است. بنابراین باید شست‌وشوی دست را جدی بگیریم. اگر در بچه‌های مدرسه‌ای کوچکترین نشانه‌ای از علائم بیماری مثل آبریزش بینی، عطسه و سرفه دیده شد، والدین‌شان از فرستادن آنها به مدرسه جدا خودداری کنند. مربیان بهداشت نیز در این زمینه جدی عمل کنند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم برای 80 میلیون نفر تست انجام دهیم، اما می‌توانیم برای بیمارانی که واقعا نیازمند هستند، این تست را انجام دهیم و اکنون نیز این تست در دسترس است و آخرین محموله سازمان جهانی بهداشت نیز وارد ایران شده است.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: از مردم خواهش می‌کنیم با توجه به اینکه ایام عید پیش رو است مهمانی‌های خانوادگی را تعطیل کنند. سینما و تئاتر نروند. حتی توصیه می‌کنم به سفرهای زیارتی هم نروند و مکان‌های سیاحتی را کنسل کنند. از روبوسی و در آغوش کشیدن یکدیگر جدا خودداری کنند.

مردانی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در پایان گفت: اگر افراد دچار تب بالا، سرفه، عطسه و علائمی شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی شدند یا بیماری‌شان طول کشید حتما با پزشک مشورت کنند.

تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا به 15 نفر رسید

کیانوش جهانپور، رییس روابط عمومی وزارت بهداشت، آخرین آمار مبتلایان و فوت شدگان کروناویروس در کشور را اعلام کرد.

کیانوش جهانپور گفت: بررسی‌های انجام شده از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز بروی موارد مشکوک کووید 19 مشخص شد که تاکنون 34 نفر ابتلای قطعی شان به کرونا، تایید شده است که از این تعداد 16 نفر از استان قم، 9 نفر استان تهران، یک نفر استان فارس، 2 نفر استان مازندران، 2 نفر استان گیلان، یک نفر نیشابور، دو نفر استان البرز و یک نفر جزیره قشم هستند.

وی همچنین گفت: از این 34 نفر در روز‌های اخیر 3 نفر فوت کردند و در مجموع 95 تشخیص قطعی و 15 نفر هم براثر این بیماری فوت کردند.

جهانپور در ادامه خاطرنشان کرد اغلب افرادی که در استان‌های دیگر به این بیماری مبتلا شدند یا از قم خارج شده و یا با شخصی از این استان در تماس بودند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها