جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران تشریح کرد:

راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس چیست؟

رئیس انجمن تغذیه ایران گفت: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس چیست؟
کد خبر: 387812
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۰۹:۵۹:۱۳

اعتمادآنلاین| جلال الدین میرزای رزاز، رئیس انجمن تغذیه ایران، با تاکید بر نقش محوری تغذیه در کاهش بار بیماری‌ها و جلوگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر نظیر دیابت، اضافه وزن، سندرم متابولیک، بیماری‌های قلب و عروق، سرطان و غیره به اثبات رسیده است، گفت: رعایت اصول تغذیه سالم می‌تواند تا 55 درصد از بار بیماری‌ها را در آینده کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حدود 24 تا 28 درصد بیماران بستری در بیمارستان‌های ایران دچار سوء تغذیه هستند، گفت: متاسفانه این امر باعث طولانی شدن مدت زمان اقامت و بستری بیمار شده، درمان را با اخلال جدی مواجه می‌کند و هزینه‌های مادی و معنوی زیادی به بیمار و خانواده بیمار تحمیل می‌کند.

وی با اشاره به برخی راهکارهای تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بویژه در شرایط کنونی پیشگیری از آلودگی با کروناویروس تصریح کرد: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به کروناویروس افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با تقسیم سیستم ایمنی به غیر اختصاصی و اختصاصی، اظهارکرد: غیر اختصاصی شامل پوست، آنزیم لیزوزوم، لایه‌های مخاطی گوارش و تنفس و گلبول‌های سفید و اختصاصی شامل لنفوسیت های T و لنفوسیت های B می شود.

رزاز یکی از راهکارهای مهم و اساسی جهت تقویت سیستم ایمنی را از اصلاح سبک زندگی عنوان کرد و گفت: افزایش فعالیت فیزیکی 30-20 دقیقه پیاده‌روی در روز، خواب کافی و پرهیز از اضطراب برخی از این اصول است.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور با اشاره به مداخلات تغذیه‌ای جهت تقویت سیستم ایمنی اظهارکرد: هنگام بیماری و مواقعی که بدن مورد هجوم قرار می‌گیرد مواد غذایی لازم یا از ذخایر داخل بدن تامین می‌شوند یا از طریق مصرف خوراکی‌ها بنابراین افراد دارای بیماری های زمینه ای مانند دیابت، بیماری های مزمن و حاد تنفسی، بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و نیز کیس های post trauma, post surgery نیازمند مراقبت های ویژه تغذیه‌ای هستند.

این متخصص علوم تغذیه با برشمردن برخی توصیه‌های تغذیه‌ای و با اشاره به نقش ویتامین‌های E, D ، ریزمغذی‌ها، روی، آهن و سلنیوم در ارتقای ایمنی بدن، گفت: چنانچه شرایط رعایت اصول کلی تغذیه سالم فراهم باشد همه این ویتامین‌ها و املاح برای بدن تامین می‌شود. ولی در صورت وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی و نقص در سیستم ایمنی،مبتلایان می‌توانند با مشورت متخصصان تغذیه از طریق مصرف مکمل‌ها میزان لازم برای تامین سلامت خود را مصرف کنند.

رئیس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش ویتامینC اظهارکرد: این موضوع در حال حاضر جای بحث دارد و برخی از منابع توصیه به استفاده نکردن از آن هنگام ابتلا به کرونا دارند البته دریافت آب و مایعات کافی بسیار توصیه می‌شود.

وی رژیم غذائی متعادل و تبعیت از هرم غذایی کامل شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی را مفید دانست و گفت: در شرایط بیماری و هایپرکاتابولیک نیاز به افزایش دریافت کالری با مشاوره متخصص تغذیه وجود دارد.

رزاز با اشاره به نقش نحوه طبخ غذا در تهیه غذاهای سالم‌تر خاطرنشان کرد: رعایت شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی، خودداری از مصرف غذاهای نیمه پخته مانند گوشت، مرغ، ماهی ، تخم مرغ عسلی، محدودیت جدی در استفاده از سرخ کردنی‌ها و خودداری از زمان‌های پخت خیلی طولانی برای حفظ ارزش مواد غذایی، توجه ویژه به صبحانه کامل مانند استفاده از عدسی، لوبیا، تخم مرغ، استفاده از سبزیجاتی مانند هویج و کدو حلوائی بیشتر از معمول همچنین حبوبات نیز در این حوزه موثر است.

وی مصرف زردچوبه، زعفران، دارچین و سیر را در ارتقای سیستم ایمنی افراد موثر دانست و گفت: مصرف پیاز خام یا سالاد و سبزیجات و روغن زیتون، لیموترش یا نارنج همراه غذا توصیه می‌شود.

این متخصص علوم تغذیه مصرف میوه و مغزها را به عنوان میان وعده موثر دانست و گفت: عدم استفاده از فست فودها و عدم استفاده از غذاهای رستوران‌های غیر معتبر نیز در این رابطه توصیه می شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها