کد خبر: 387903
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از توصیه‌های غلط سلبریتی‌ها درباره کرونا گزارش می‌دهد:

خودپزشک پنداران فضای مجازی/ وقتی سلبریتی‌ها برای کرونا نسخه تجویز می‌کنند

در مواجهه با کرونا بخشی از جامعه جای اینکه اخبار رسمی، اطلاعات صحیح با منبع‌های درست و دقیق و همچنین اطلاعات بین‌المللی را دنبال کنند، وارد اینستاگرام‌شان می‌شوند و از روی پست فردی که تا دیروز مثلاً به تماشای سفرنامه‌هایش می‌نشستند نسخه دارویی می‌گیرند.

خودپزشک پنداران فضای مجازی/ وقتی سلبریتی‌ها برای کرونا نسخه تجویز می‌کنند
کد خبر: 387903
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- روانپزشکان معتقدند غیر از مکانیسم‌های بیولوژیکی بدن برای دفاع از هرگونه حمله و تهاجمی به بدن، مکانیسم‌های دفاعی دیگری که مرتبط با سیستم عصبی و روان هستند نیز در شرایط حاد به کمک انسان‌ها می‌آیند. این مکانیسم‌ها اما همیشه راه درستی را پیشه نمی‌کنند.

به عنوان مثال، وقتی یک نفر متوجه توده‌ای در یک عضو از بدن خود می‌شود در وهله نخست می‌کوشد آن را انکار کند. این «انکار کردن» نوعی مکانیسم دفاعی برای حذف بلاست، اما مکانیسم درستی محسوب نمی‌شود. یا اینکه فردی دیگر وقتی به یک بیماری مبتلا می‌شود، به جای اینکه سراغ پزشک و متخصص امر برود، از دوست و فامیل و آشنا می‌پرسد و سعی دارد با حرف‌های دلگرم‌کننده آنها خود را آرام کند.

تجویزهای اینفلوئنسرها در مقابله با کرونا

در مواجهه با کرونا هم بخشی از جامعه به این مکانیسم دفاعی روی آورده‌اند؛ جای اینکه اخبار رسمی، اطلاعات صحیح با منبع‌های درست و دقیق و همچنین اطلاعات بین‌المللی را دنبال کنند، وارد اینستاگرام‌شان می‌شوند و از روی پست فردی که تا دیروز مثلاً به تماشای سفرنامه‌هایش می‌نشستند نسخه دارویی می‌گیرند.

در مقابل، بسیاری از سلبریتی‌ها هم در این میان مقصرند. آنهایی که به جای سپردن کار به متخصص، خودشان پزشک می‌شوند و به مردم نسخه تجویز می‌کنند.

انواع و اقسام متفاوتی هم دارند. یکی از این سلبریتی‌ها که روزمره‌های خود را در اینستاگرام با مردم به اشتراک می‌گذارد، در تجویزی کاملاً حرفه‌ای نوشت: «درباره کرونا نخوانید. برنامه‌های مرتبط با کرونا را نبینید. هیچ حرفی درباره کرونا در جمع‌های خانوادگی خود نزنید و سعی کنید به زندگی عادی ادامه دهید که همین بهترین راه مقابله است.» او البته به همین چند خط اکتفا نکرد و در ادامه به مردم توصیه کرد که با روشن کردن شمع و ریسه‌های نورانی در خانه، انرژی منفی را دفع کنند.

ویروس کرونا

برای دفع ویروس کرونا در خانه شمع روشن کنید

از این دست تجویزها بسیار زیاد است. یکی دیگر از این سلبریتی‌ها معتقد است با خوردن غذاهایی که طبع گرم دارند می‌توان از هر گونه بیماری از جمله کرونا در امان ماند. او در یکی از پست‌هایش نوشت: «به جای اینکه به داروخانه‌ها بروید و خانه خود را پز از لوازم شیمیایی کنید، بهتر است به فکر مواد غذایی خود باشید. غذاهای گرمی که همیشه به شما توصیه می‌کردم حالا هم به شدت توصیه می‌شود. زنجبیل و دارچین و عسل بخورید و نگران کرونا نباشید.»

او همچنین در روزهای اخیر دمنوش‌های مختلف را هم توصیه می‌کند. دمنوش‌هایی که با خوردن آنها، به زعم او، بدن در مقابل ویروس کرونا ایمن می‌شود.

شمع

توصیه خانم بازیگر: شربت ضد کرونا بخورید

رفتارهای اینچنینی فقط از سوی برخی اینفلوئنسرهای اینستاگرامی صورت نگرفت و حتی چند بازیگر هم دست به این کارها زدند. یکی از آنها با انتشار ویدئویی از خود به تبلیغ شربتی گیاهی پرداخته و ادعا کرده بود که این شربت می‌تواند با کروناویروس مقابله کند. آن هم در شرایطی که هیچ کدام از کشورهای دنیا در این مدت چنین ادعایی نکردند و همواره اعلام می‌شود این بیماری اگرچه بیماری کشنده‌ای به شمار نمی‌رود، اما در حال حاضر درمان دارویی دقیقی هم ندارد.

شربت گیاهی

بی‌اعتمادی مردم به رسانه‌های رسمی ادامه دارد

گرچه در این میان هم مردمی که به این سلبریتی‌ها پناه آورده و هم سلبریتی‌هایی که توهم تاثیرگذاری بر همه چیز خیلی برشان داشته مقصرند، اما نهادهای اطلاع‌رسانی هم کم تقصیر بر گردن ندارند؛ رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های رسمی و صداوسیما اصلی‌ترین وظیفه را در زمینه آگاهی‌رسانی بر دوش دارند، اما کارنامه‌شان سبب شده درصد زیادی از مردم از آنها روی‌گردان باشند و به اطلاعاتی که از آنجا داده می‌شود اعتماد نکنند.

به هر حال، نکته‌ای که لازم است همه بدانند، نخست اینکه به هیچ اخباری اعتماد نکنید مگر اینکه از منبع و رسمی بودن آن مطلع شوید. دست به انتشار تمامی اخبار مربوط به کرونا نزنید. هر پیامی را که برایتان رسید بازنشر نکنید و فیلم‌ها و عکس‌ها با محتویات هیجان‌انگیز را مدام برای یکدیگر نفرستید. این کار آگاهی‌رسانی نیست و صرفاً سبب هراس‌افکنی در بین خودمان می‌شود.

در این شرایط، تنها اخبار را از کانال‌های رسمی و معتبر دنبال کنید. اگر در اطراف خود پزشک یا افرادی فعال در حوزه خدمات درمانی می‌شناسید، سوال‌هایتان را با او در میان بگذارید و همچنین می‌توانید با گرفتن شماره 190، پرسش‌های کرونایی خود را پیگیری کنید.

بارها گفته شده و باز هم تکرار می‌کنیم، این بیماری کشنده نیست و تنها سه درصد از افراد مبتلا به این بیماری می‌میرند. پس فعلاً نکات بهداشتی را رعایت و آرامش‌تان را حفظ کنید تا به زودی، خبر خوب کنترل این بیماری را در کشور بشنویم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها