دومینوی سقوط قیمت نفت در راه است؟

کاهش بیش از 10 درصدی قیمت طلای سیاه بعد از شیوع کرونا حالا با کاهش ارزش سهام شرکت‌های انرژی همراه شده، موضوعی که می‌تواند دومینوی سقوط بیشتر قیمت را به دنبال داشته باشد.

دومینوی سقوط قیمت نفت در راه است؟
کد خبر: 387933
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۲:۰۶:۳۸

اعتمادآنلاین| شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف باعث شده تا دامنه قرنطینه و کاهش تجارت در دنیا افزایش پیدا کند.


این امر زمینه را برای کاهش بیشتر تقاضای نفت فراهم کرده زیرا با قرنطینه شهرها در ایتالیا و بسته شدن برخی مرزها در ایران، شاهد کاهش مصرف سوخت در بخش های زمینی و هوایی خواهیم بود.


از سوی دیگر، کاهش قیمت نفت، ارزش سهام شرکت های انرژی آمریکا را پایین آورده است.


حتی در مواردی این کاهش به پایین ترین حد در تاریخ رسیده و این موضوع سبب شده تا نگرانی در مورد قیمت نفت نه تنها محدود به امروز بلکه قابل سرایت به آینده باشد.


از ان جهت که قیمت نفت ممکن است به دلیل زیان ده شدن برخی شرکت های بزرگ انرژی در جهان، همچنان پایین بماند و یا حتی به زیر 50 دلار در هر بشکه برود.


با این حال فعالان بازار نفت امیدوارند جلسه هفته آینده اوپک بتواند تاثیر مثبتی بر روند قیمت ها داشته باشد.


آنها امیدوارند که با ادامه توافق کاهش تولید و یا حتی سختگیرانه تر شدن این کاهش، بازار نفت نسبت به شرایط فعلی واکنش مثبت نشان دهد و سایه ویروس کرونا در بازار نفت کمتر شود.


پیش از این نیز وزیر نفت ایران تاکید کرده بود که کرونا دلیل اصلی این نوسان‌ها بوده است. به‌دلیل شیوع این ویروس، عمده فعالیت‌های اقتصادی در چین تعطیل شده که این موضوع سبب کاهش تقاضا برای نفت شده است.


بیژن زنگنه با تاکید بر اینکه نبود تعادل بین عرضه و تقاضا سبب کاهش قیمت نفت می‌شود، تصریح کرد: اوپک تلاش داشت پیش از نشست ماه مارس درباره کاهش بیشتر تولید نفت تصمیم‌گیری کند که به دلیل نبود اجماع قرار شد در نشست 15 اسفندماه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این زمینه تصمیم‌گیری شود.


وزیر نفت دربار پیشنهاد کاهش تولید 500 هزار بشکه‌ای از سوی عربستان، کویت و امارات هم به دلیل کاهش قیمت نفت گفت:‌ این کشورها دنبال این بودند تا کشورهای غیر عضو اوپک هم در کاهش بیشتر تولید مشارکت کنند.


از همین رو اگرچه قیمت نفت همچنان به دلیل گسترش کرونا تحت فشار است اما امید به نتایج احتمالی نشست اوپک سبب شد تا امروز قیمت نفت با افزایش همراه باشد، هر چند این رشد قیمت محدود بود.


بر این اساس، قیمت نفت برنت با 0.9 درصد افزایش به 56 دلار و 31 سنت در هر بشکه رسید.


نفت شاخص آمریکا نیز 0.8 درصد بالا رفت و به قیمت 51 دلار و 88 سنت در هر بشکه معامله شد.


با وجود اقدامات و نظرات تولیدکنندگان نفت اما تا زمانی که گسترش ویروس کرونا در جهان به شرایط تثبیت شده نرسد، نمی توان انتظار داشت که قیمت ها به کانال 60 دلاری بازگردد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها