رصد بازار برای مبارزه با احتکار و کم فروشی اقلام بهداشتی

رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از رصد بازار برای مبارزه با احتکار و کم فروشی اقلام بهداشتی خبر داد و اعلام کرد که از این به بعد کالاهای مشمول نظارت از طریق سازمان غذا و دارو نیز در سامانه جامع انبارها و سامانه اعلام موجودی ثبت خواهند شد.

رصد بازار برای مبارزه با احتکار و کم فروشی اقلام بهداشتی
کد خبر: 387994
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۳:۳۳:۱۵

اعتمادآنلاین| عباس تابش، امروز (سه‌شنبه) در حاشیه نشست هماهنگی طرح نظارت و بازرسی ویژه نوروز و ماه مبارک رمضان، در جمع خبرنگاران گفت: طرح ویژه نظارت بر بازار ایام پایانی سال، نوروز و ماه مبارک رمضان به منظور رصد بازار و به ویژه مبارزه با احتکار و کم فروشی اقلام بهداشتی، صورت می‌گیرد و در قالب آن، 50 خودروی متحدالشکل سازمان حمایت در سطح بازار و 50 گشت ویژه سازمان تعزیرات در سطح شهر تهران همزمان با سراسر کشور، کار نظارت و رصد بازار را از تولید تا عرضه بر عهده خواهند داشت.

وی با اشاره به همکاری سازمان تعزیرات حکومتی، دادستانی کل کشور، اتاق اصناف و انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این طرح از دو برابر شدن نظارت‌ها بر بازار در این مدت خبر داد و تصریح کرد: برای آرامش بازار به ویژه مقابله با سوءاستفاده ها در سایه شیوع ویروس کرونا، این گشت‌ها در بازار حضور پررنگی خواهند داشت.

این مقام مسئول از مکاتبه‌ای با سازمان غذا و دارو با محوریت تنظیم بازار اقلام بهداشتی در این روزها، خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نظارت بر بازارهای فروش محصولات بهداشتی به عهده سازمان غذا و دارو است، سازمان حمایت برای همکاری با این سازمان اعلام آمادگی کرده است. ضمن اینکه تولید شوینده‌ها و محصولات بهداشتی مورد نیاز نیز با هماهنگی های صورت گرفته با تولیدکنندگان به صورت شبانه روزی انجام می‌شود.

ثبت کالای بهداشتی در سامانه جامع انبار و سامانه اعلام موجودی

به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) سازمان حمایت طی مکاتبه‌ای به سازمان غذا و دارو اعلام کرده که حتی کالاهای مشمول نظارت از طریق این سازمان نیز، در سامانه جامع انبارها و سامانه اعلام موجودی ثبت خواهند شد. بنابراین نظارت بر این کالاها در زنجیره توزیع صورت خواهد گرفت.

وی افزود: تمامی کالاهایی که نظارت بر آن‌ها در حوزه وزارت صنعت قرار می‌گیرد، مشمول اعلام موجودی در سامانه جامع انبارها هستند و هر کالا در هر انبار و در هر کجای ایران که وجود دارد، باید میزان موجودی آن، بر روی سامانه جامع انبارها، ثبت شود.

این مقام مسئول تاکید کرد که اگر کسی کالاهای بهداشتی داشته باشد و در سامانه‌های یاد شده اعلام نکند مشمول برخوردهای کیفری و حقوقی خواهد شد.

تابش حضور بازرسان سازمان حمایت، تعزیرات و اصناف، این روزها در سطح بازار و انبارها را ملموس توصیف کرد و گفت: مردم هم می‌توانند از طریق تلفن 124، سامانه آپ و سامانه قیمت تخلفات را گزارش کنند؛ ضمن اینکه نگرانی نیز بابت وفور کالا وجود ندارد و کالاهای اساسی و ضروری، بیش از دو برابر نیاز کشور موجودی دارند؛ بنابراین حتی در شرایط کنونی که خریدهای مازاد بر نیاز در حوزه اقلام بهداشتی صورت می گیرد، باز هم جای نگرانی نیست و قفسه‌های مغازه ها مرتب پر خواهند شد.

خودرو چرا گران شد؟

تابش درباره افزایش قیمت اخیر خودرو در حاشیه بازار، اظهار کرد: این روزها تولید خودرو دو برابر افزایش داشته بدون اینکه هیچ گونه افزایش قیمتی در کارخانه‌ها صورت گرفته باشد. بنابراین اگر اتفاقی در کف بازار می‌افتد مربوط به سایت‌ها و شبکه‌های مجازی است که موجب شده قیمت‌ها از این شبکه‌ها و سایت‌ها حذف شود.

وی افزود: تا زمانی که مطمئن شویم قیمت‌ها و تقاضاها واقعی است این سایت‌ها و شبکه‌ها مجاز به درج قیمت نخواهند بود؛ مگر اینکه افراد مشخصات خود را در سامانه ثبت کنند و صحت سنجی شوند.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه بر عرضه و تقاضا نظارت می‌شود تا خودرو به دست افراد دارای هویت واقعی برسد، تصریح کرد: سیاست‌های جدیدی درباره نحوه فروش و سود مشارکت خودرو در حال بررسی نهایی است که تا هفته آینده اطلاع رسانی خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها