کد خبر: 387999
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۳:۴۱:۴۷
| |

یک کارشناس بازار سرمایه؛

شاخص بورس حباب ندارد

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با وجود رشد پرشتاب این روزهای بازار سرمایه، شاخص بورس حباب ندارد، گفت: پیش بینی روند آن تا پایان سال و احتمال ادامه رشد بازار سرمایه وابسته به عوامل زیادی است که باید مورد بررسی قرار گیرند.

شاخص بورس حباب ندارد
کد خبر: 387999
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۳:۴۱:۴۷

اعتمادآنلاین| همایون دارابی گفت: اکنون بخش عمده‌ای از رشد بازار ناشی از فعل و انفعالاتی است که به دلیل ورود نقدینگی‌های کلان در بازار ایجاد شده است، با توجه به رشد نقدینگی و بروز تورم، همه بازارها در حال هماهنگ‌سازی خود با مساله کاهش ارزش ریال هستند.

وی با اینکه در چند روز اخیر همزمان با افزایش شاخص بورس، ارزش دلار، خودرو و مسکن هم با رشد همراه شده است، افزود: در همه بازارها به نوعی شاهد تاثیر کاهش ارزش ریال هستیم، به همین دلیل فروش شرکت‌ها با نرخ جدید بالاتر می‌رود و در نتیجه قیمت سهام و رقم سود آنها با افزایش همراه می‌شود.

حمایت دولت از بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه حمایت دولت از این بازار را عامل دیگر رشد شاخص بورس مطرح کرد و افزود: مساله دیگر در رشد بورس برنامه‌ریزی و حمایت صورت گرفته از دولت نسبت به بازار سرمایه است و این امکان را برای بازار فراهم کرد تا به عنوان یک بازار امن و مورد اطمینان برای نقدینگی در اقتصاد کشور مطرح شود.

به گفته وی، حضور عمومی و مشارکت گسترده مردم در بازار سرمایه ناشی از حمایت‌ها و هدایت‌هایی است که از سوی دولت صورت گرفته است.

مدیریت درست بانک مرکزی در حوزه پول

دارابی برنامه‌ریزی و مدیریت درست بانک مرکزی در دو حوزه پولی و ارزی را از دیگر عوامل تاثیرگذار بر رشد بازار سرمایه دانست و افزود: در حوزه پولی، بانک مرکزی از طریق کاهش نرخ سود سپرده‌ها رقابت بین بانک‌ها برای جذب سپرده را کنترل کرد که با این اقدام فشار از نظام بانکی برداشته شد و فعالیت در این حوزه به آرامش رسید.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رقابت‌های اشتباه در حال از بین بردن بنیه نظام بانکی بود، گفت: بانک مرکزی به درستی به رقابت‌ها خاتمه داد و این اجازه را داد تا نقدینگی‌هایی که از طریق ریسک وارد بنگاه‌های تولیدی می‌شوند بتوانند از طریق بازار سرمایه بازدهی بدون ریسک را به دست آورند.

وی ادامه داد: سال 92 تا 95 نرخ سود بانکی به صورتی بود که اگر بنگاه‌های تولیدی دارایی خود را می‌فروختند و آن را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کردند بازدهی بیشتری را از سایر بازارها کسب می‌کردند به همین نرخ‌ها به صورت لجام گسیخته در آمده بودند که همین مساله باعث شد تا برخی موسسات بتوانند تا 32 درصد سود بدهند.

دارابی اظهار داشت: این مساله با تدبیر بانک مرکزی جمع‌آوری شد و اکنون کمتر کسی پول خود را برای کسب سود وارد بانک می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با کنترل انجام شده در نرخ ارز و مدیریت درست در این بازار اجازه ایجاد دلال بازی‌ها از این بازار حذف و باعث شد تا حجم گسترده‌ای از نقدینگی‌ها سرازیر در بازار سرمایه شوند.

دارابی با بیان اینکه بعد از کنترل‌های صورت گرفته در بازار ارز فعالان بازار، سرمایه‌های خود را نقد و آن را وارد بازار سرمایه کرده اند، افزود: سرمایه‌گذاران در چند وقت گذشته از حرکت نقدینگی بین بازار دور شده‌اند و آن بخش از نقدینگی که به دلیل کاهش سود بانکی وارد بورس شده بود در این بازار باقی مانده است و رشد این روزهای بازار ناشی از نقدینگی است که وارد این بازار شده است.

اصلاح نامه کانون کارگزاران به سازمان بورس

این کارشناس بازار سرمایه به ادامه روند بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: این موضوع بستگی به شرایط صورت گرفته از مسئولان دارد، امیدواریم با تمهیدات صورت گرفته از سوی سازمان بورس از جمله عرضه‌های اولیه، افزایش ابزارها مانند فروش تعهدی و تداوم حمایتی که از بازار صورت می‌گیرد بتوانیم شاهد بازدهی معقول‌تری برای زمان مدت زمان بیشتری از این بازار باشیم.

وی به نامه روز گذشته کانون کارگزاران به سازمان بورس مبنی بر توقف عرضه‌های اولیه و تعطیلی تالارهای اختصاصی کارگزاران اشاره کرد و گفت: نامه ارسال شده بسیار اشتباه بود که امیدواریم کانون هر چه زودتر این نامه را اصلاح کند.

دارابی ادامه داد: بازار سرمایه و کارگزاران باید مانند باقی صنوف، خدماتی که امروز در معرض بیماری کرونا هستند و باز هم خدمات به ارائه خدمات می پردازند به فعالیت خود ادامه دهند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تعطیلی شعب کارگزاری‌ها به دلیل ویروس کرونا کار درستی نیست و بهتر است در صورت امکان تمهیداتی اتخاذ و این کار غیرحضوری انجام شود.

رشد 160 درصدی شاخص بورس از ابتدای سال 98

دارابی با تاکید بر اینکه روند بازار و بازدهی که در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد باید معقول باشد و فعالان بازار نباید در انتظار رشد هر روز بازار باشند، گفت: اگر فعالان بازار با دید بلندمدت و از طریق انتخاب شرکت‌های قوی و با وضعیت بنیادی مناسب برای سرمایه‌گذاری وارد بازار سرمایه شوند به طور حتم قادر به کسب بازدهی معقولی خواهند بود و طبق تجربیات گذشته بورس در بلند مدت همیشه بهترین عملکرد را نسبت به دیگر بازارها داشته است.

وی گفت: با توجه به اینکه وضعیت شرکت‌های مواد خام، کامودیتی محور و نیز قیمت‌های جهانی به عنوان ستون اصلی بازار سرمایه محسوب می‌شوند، بنابراین باید منتظر روند آنها باشیم اما امیدواریم قیمت‌ها در مقطع کنونی ثابت بمانند و با مشکل خاصی همراه نشوند.

دارابی ادامه داد: «بازار باید راه خود را پیش برود، رشد 160 درصدی بورس از ابتدای سال تاکنون از انتظارات اولیه بازار فراتر بوده و باید اجازه دهیم تا بیشتر به واقعیت‌ها بپردازیم تا پیش‌بینی‌ها.»

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها