امیر محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا:

مجلس یازدهم باید از برخورد سیاسی خودداری کند/ چالش احتمالی مجلس بعدی با دولت، مردم را از اصولگرایان رویگردان می‌کند

تحلیلگر اصولگرا گفت: به نظرم مجلس یازدهم به سمت سطحی از چالش با دولت خواهد رفت که می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ نه از این جهت که دولت نباید نقد شود، بلکه اگر درگیری و چالش سیاسی ادامه یابد، مردم از اصولگرایان هم رویگردان می‌شوند.

مجلس یازدهم باید از برخورد سیاسی خودداری کند/ چالش احتمالی مجلس بعدی با دولت، مردم را از اصولگرایان رویگردان می‌کند
کد خبر: 388020
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۵:۱۲:۱۳

اعتمادآنلاین| امیر محبیان، تحلیلگر مسائل سیاسی اصولگرا درباره نرخ مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ماهیت آرای انتخابات دوم اسفند را نوعی اعتراض می‌دانم، چه کسانی که رای دادند و چه افرادی که رای ندادند. کسانی که رای دادند اعتراضشان به نوع عملکرد دولت، مجلس دهم و جریان اصلاحات بود و کسانی که رای ندادند، به حل نشدن مشکلات، مدیریت‌ها و شعارهای عمل نشده اعتراض داشتند و پیامی داشتند منبی بر اینکه ادامه روند کنونی به یاس و ناامیدی منجر می‌شود و بر این نظرند که حضورشان در صحنه انتخابات مشکلی را حل نمی‌کند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این احساس که مدیریت کلان کشور ضعیف عمل می‌کند و ناکارآمد و ناسالم است به میزان زیادی بر یاس مردم می‌افزاید.

محبیان یادآور شد: هر دو گروهی که رای دادند یا ندادند، پیام، سیگنال‌ها و علائمی ارائه کردند مبنی براینکه دولت و مقامات مسائل کشور را جدی بگیرند و متوجه ریزش اعتماد عمومی باشند.

وی درباره اینکه گفته می‌شود در این دوره از انتخابات رقابت برابر و عادلانه‌ای میان جناح‌های موجود کشور وجود نداشته است، خاطرنشان کرد: نبود تنوع ممکن است تاثیر گذاشته باشد، اما اصلاح‌طلبان حاضر نیستند واقعیات موجود در جامعه را بپذیرند.

این فعال اصولگرا عنوان کرد: مردم اعتراض مدیریتی جدی دارند و مسئولیت این امر تا حدودی بر عهده گرایش‌هایی است که تحت حمایت اصلاح‌طلبان بودند. در دوره‌های قبل هم، گزینش، شورای نگهبان و بررسی صلاحیت‌ها نزدیک به کیفیت امروزی وجود داشت ولی اصلاح‌طلبان رای می‌آوردند.

محبیان با طرح این پرسش که چرا اصلاح‌طلبان رای نیاورند، افزود: هواداران اصلاحات یا کسانی در گذشته حضور و رای دادن خود را در نه گفتن به جریان مقابل، موثر می‌دانستند، این دوره متوجه شدند اثرگذار نیستند و لذا حضور نیافتند.

این روزنامه‌نگار اصولگرا گفت: امروز اصلاح‌طلبان در مدیریت کشور حضور دارند ولی نتوانستند کار جدی و مفیدی انجام دهند. بنابراین جامعه آماری که رای ندادند، تا حدودی مسئولیت مشکلات را متوجه اصلاح‌طلبان می‌دانند.

چالش مجلس بعدی با دولت خطرناک است

محبیان در مورد نحوه تعامل مجلس بعدی با دولت دوازدهم گفت: به نظرم مجلس یازدهم به سمت سطحی از چالش با دولت خواهد رفت و این می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نه از این جهت که دولت نباید نقد شود، بلکه از این حیث که اگر در این فضا درگیری و چالش سیاسی ادامه یابد، مردم از اصولگرایان هم رویگردان می‌شوند.

وی با بیان اینکه همه مردمی که رای دادند و آنهایی که گلایه داشتند، اگر تغییری احساس نکنند، ناامید می‌شوند، اظهار کرد: آرا از سر عشق و علاقه جناحی نبوده است، بلکه مردم کلا به سیاست‌مداران انتقاد جدی دارند.

این فعال سیاسی خواستار این شد که مجلس جدید وظایف خود را به دقت، صراحت، صداقت و شفافیت انجام دهد و در ادامه افزود: مجلس یازدهم باید از برخورد سیاسی خودداری کرده و کارآمدی مدیران کشور را رصد و نظارت کند. مساله با فساد را در اولویت قرار دهد و به نحوی عمل کند که مردم احساس نکنند فضایی شعاری و بی‌برنامه بر مجلس حاکم شده است.

محبیان گفت: نمایندگان اصولگرایی که اکثریت مجلس یازدهم را در اختیار گرفته‌اند نباید به تعداد ناامیدان بیافزایند بلکه باید به مردم امید بدهند و دولت هم تلاش کند در تیررس برخی‌ها قرار نگیرد و از هر شرایطی برای افزایش کارآمدی بهره بگیرد.

وی افزود: در شرایطی که در یک بحران‌ بهداشتی قرار داریم هنوز هلال احمر ما مسئول ندارد و بخش‌هایی که باید بحران‌ها را مدیریت کنند مورد انتقاد جدی مردم هستند. مردم احساس می‌کنند مسئولان کشور با پنهان‌کاری و عدم پاسخگویی عمل می‌کنند.

محبیان با بیان اینکه هیچ راهی جز صداقت وجود ندارد، اظهار کرد: پنهان‌کاری راه درستی برای مدیریت بحران نیست بلکه راهی پرشیب برای بردن کشور به سمت بحران است.

مؤسس حزب نواندیشان ایران اضافه کرد: در حال حاضر برای مردم مهم نیست اصولگرا یا اصلاح‌طلب فرمان مدیریت کشور را در دست داشته باشند، مردم می‌خواهند مشکلاتشان برطرف شود.

مردم به دستانشان نگاه می‌کنند نه به دهان مسوولان

محبیان با اشاره به اینکه مشکلات کشور با یک جناح حل نمی‌شود، اظهار کرد: مردم به دهان مسوولان نگاه نمی‌کنند، به دستانشان نگاه می‌کنند. این دستان می تواند گره‌ها را باز یا گره جدیدی بزنند.

وی گفت: اگر دولت و مجلس آینده به سمت گشودن گره‌ها و رفع مشکلات نروند کشور با بحران‌ها و اعتراضات جدی روبرو خواهد شد. برای حل یک مشکل دور زدن آن بدترین تصمیم است، باید مشکل را شناخت و حل کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها