گزارش «اعتمادآنلاین» از سبک جدید پیک شادی مدارس:

دانش‌آموزان در غیاب پیک شادی چه می‌کنند؟/ گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان: حجم بالای تکالیف نوروزی باعث فرار کودکان می‌شود/ این تکالیف باید متمرکز بر پرورش باشد، نه آموزش

اسمش با آنچه دانش‌آموزان آن دوران نسبت به آن حس می‌کردند همخوانی نداشت. اگرچه قرار بود پیام‌آور شادی باشد، اما همین که در روزهای آخر اسفند بین بچه‌ها توزیع می‌کردند، آه از نهاد همه بلند می‌شد. «پیک شادی»، تکلیفی دوست‌نداشتنی که تمام 13 روز عید همراه دانش‌آموزان نسل گذشته بود، حالا عملاً وجود خارجی ندارد؛ اما چه چیزی جایش را گرفته است؟

دانش‌آموزان در غیاب پیک شادی چه می‌کنند؟/ گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان: حجم بالای تکالیف نوروزی باعث فرار کودکان می‌شود/ این تکالیف باید متمرکز بر پرورش باشد، نه آموزش
کد خبر: 388070
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- تا همین چند سال پیش اصول آموزشی در مدارس به ویژه در مقاطع ابتدایی بسیار با آنچه ین روزها در مدارس می‌گذرد متفاوت بود. آن روزها نمره و تجدیدی و رفوزه وجود داشت و حتی آنچه به نام شادی در روزهای آخر اسفند بین بچه‌ها پخش می‌شد، حسابی همه را می‌ترساند.

پیک های نوروزی

این روزها دیگر چیزی تحت عنوان پیک شادی وجود ندارد. آموزش و پرورش در کنار اضافه کردن نمره‌های کیفی به جای کمی، یعنی نمرات متوسط و خوب و عالی به جای 20 و 18 و 15، پیک شادی را هم حذف کرده است.

با وجود این، دانش‌آموزان در طول تعطیلات عید باید تمریناتی را تحت نظارت خانواده‌هایشان انجام دهند. تکالیفی که به گفته برخی از خانواده‌ها، چند برابر آن پیک شادی است و باعث می‌شود کودکان نتوانند از تعطیلات نوروزی خود هیچ استفاده‌ای بکنند.

تکالیف عید باید با شرایط تعطیلات نوروزی همخوانی داشته باشد

سارا گودرزی، روانشناس کودک و نوجوان، درباره شیوه درست انجام تکالیف در روزهای تعطیلات نوروز به اعتمادآنلاین می‌گوید: «درس و تکلیف بخشی از حوزه قانون‌مداری برای کودکان است. بخش مهمی که در آموزه‌های تربیتی به شدت مورد غفلت واقع می‌شود و بسیاری از خانواده‌ها به این بهانه که نباید فرزندمان تنشی را تحمل کند، از زیر مسئولیت این کار شانه خالی می‌کنند. حال آنکه درس خواندن، نه از نظر آموزش و یادگیری و سواد و علم، بلکه به لحاظ تربیتی اهمیت دارد.»

او ادامه می‌دهد: «در واقع از دید بسیاری از متخصصان حوزه روانشناسی، بعد تربیتی و پرورشی در مدرسه، به شدت از بعد آموزشی مهم‌تر است. نظم، همکاری، روحیه اشتراک گذاشتن، دوستی، تعامل و... همه این مفاهیم ارزشمندترین مسائلی است که بچه‌ها می‌توانند در مدرسه بیاموزند.»

مشق نوشتن

این روانشناس با تاکید بر همین بخش تربیتی مدارس، نسبت به تکالیف درسی واکنش نشان می‌دهد: «با همین رویکرد، الزام به انجام تکالیف، نه فقط از این نظر که باعث تمرین درسی می‌شود، بلکه از دید تابعیت از یک قانون مشترک و یکسان برای تمامی دانش‌آموزان مهم است. با این حال نحوه ارائه این تکالیف برای دانش‌آموزان هم باید به دقت بررسی شود.»

گودرزی معتقد است نحوه ارائه تکالیف در دوران تعطیلات نوروزی باید با شرایط دانش‌آموزان همخوانی داشته باشد: «معلمان هم باید دقت کنند و تکالیفی به بچه‌ها بدهند که با میزان تعطیلات یک همخوانی نسبی داشته باشد. زیاد بودن حجم تکالیف نه تنها هیچ کمکی به آنها نمی‎کند بلکه باعث فرار بچه‌ها از کار هم می‌شود. ضمن اینکه باید تمرکز این تکالیف بر تمرینات پرورشی باشد نه آموزشی. مثلاً تکالیفی داده شود که بچه‌ها در روزهای عید و در تعامل با خانواده و آشنایان، مضامین اجتماعی را تمرین کنند.»

او در نهایت خاطرنشان می‌کند: «خانواده‌ها هم توجه کنند، تحت هیچ شرایطی تکلیف فرزندشان را انجام ندهند. این کار به شدت بر میزان اعتمادبه‌نفس کودکان تاثیر می‌گذارد و آنها را تا همیشه فردی متکی بار می‌آورد؛ کسی که می‌داند هر وقت از پس کاری برنیامد، پدر و مادری هست که به جای او این کار را انجام دهد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها