کد خبر: 388078
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران:

بیشتر افراد مبتلا به کرونا خودبه‌خود بهبود می‌یابند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: نگرانی مردم از ویروس کرونا بی‌مورد است، زیرا 80 درصد افراد مبتلا دارای نوع خفیف (mild) هستند که خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

بیشتر افراد مبتلا به کرونا خودبه‌خود بهبود می‌یابند
کد خبر: 388078
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۶ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین|

دکتر میترا رنجبر روز سه‌شنبه گفت: این بیماری اغلب به صورت خفیف بوده و به اندازه سرماخوردگی ساده می‌باشد. حدود 14 درصد افراد بیمار دچار علایم بالینی شدید (severe) می شوند و 6 درصد باقی مانده هم مبتلا به نوع خیلی شدید (critical) بیماری می‌شوند.

او با اشاره به اینکه بیمارانی که مبتلا به عوارضی نظیر ذات‌الریه شدند باید در بخش ICU بیمارستان‌ها بستری شوند، گفت: مرگ‌ومیر در نوع خیلی شدید این بیماری (critical)، بیش از 50 درصد است. این نوع بیماری هم برای افراد مسن و کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، خطرناک است.

کم‌خوابی و استرس نقش مستقیم در ابتلا کرونا دارند

متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه کم خوابی و استرس‌ها نقشی مستقیم در ابتلا به بیماری دارند، گفت: افرادی که استرس زیاد دارند یا کار سنگین می‌کنند، بیشتر در معرض خطر این بیماری هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: افرادی که نقص ایمنی دارند و داروی کورتون استفاده می‌کنند یا شیمی درمانی می‌شوند، بیماری در آنان خیلی شدید است.

او همچنین افزود: استرس سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و از این طریق فرد در معرض ابتلا بیماری عفونی قرار می‌گیرد.

ویروس کرونا از طریق مدفوع هم منتقل می‌شود

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ویروس کرونا علاوه بر ترشحات تنفسی، از طریق مدفوع هم قابل انتقال است.

او با اشاره به اینکه از طریق لباس هم این ویروس می‌تواند منتقل شود، گفت: ویروس عامل بیماری می‌تواند روی وسایل و لباس بیمار قرار گیرد و از این طریق افراد دیگر را مبتلا کند.

رنجبر افزود: این ویروس بیشتر روی سطوح می‌نشیند و طولانی مدت نمی‌تواند در هوا قرار داشته باشد. در صورت تماس دست با سطوح مانند میز و رایانه و تماس دست آلوده با دهان، مخاط بینی و چشم، ویروس عامل بیماری را وارد بدن می‌کند.

متخصص بیماری‌های عفونی، شستن دست با آب و صابون و محلول‌های ضدعفونی‌کننده را مهمترین راهکار برای پیشگیری از بیماری اعلام و از مردم تقاضا کرد این موضوع را جدی بگیرند.

مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در افراد جوان حدود 2.3 درصد است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: در افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند و جوان هم هستند، مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، حدود 2.3 درصد است.

او همچنین افزود: در افراد بالای 60 سال یا کسانی که دچار بیماری زمینه‌ای مانند فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی، نقص ایمنی هستند و همچنین مبتلایان به سرطان، مرگ‌ومیر افزایش می‌یابد.

رنجبر گفت: بیماری سارس 10 درصد و بیماری مرس 30 درصد مرگ‌ومیر داشتند؛ در حالی که بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید (COVID-19) حدود 2.3 درصد مرگ‌ومیر دارد.

او در پاسخ به این سوال که آیا تغدیه نقشی در پیشگیری بیماری دارد، گفت: تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی مناسب است و از این طریق می‌توان شرایط را برای پیشگیری فراهم کرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: هرچند در مورد ویتامین C بحث‌های متفاوتی مطرح است اما برای پیشگیری نوع خفیف با دوز بالا می تواند موثر باشد. در مقابل مقالاتی منتشر شده که این ویتامین حتی اثر منفی دارد؛ اما باید به این نکته توجه داشت که تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها