کد خبر: 388130
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

محسن مشایخی، رئیس دبیرخانه CNG، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

نمی‌توانیم از اقتصاد بدون نفت حرف بزنیم/ کدام کالای غیرنفتی را صادر کردیم؟/ 20 میلیون لیتر گاز برای خودروها مصرف می‌کنیم

محسن مشایخی، رئیس دبیرخانه CNG، به «اعتمادآنلاین» گفت: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که افتخار کنیم توانسته‌ایم اقتصاد کشور را بدون درآمدهای نفتی اداره کنیم. 

نمی‌توانیم از اقتصاد بدون نفت حرف بزنیم/ کدام کالای غیرنفتی را صادر کردیم؟/ 20 میلیون لیتر گاز برای خودروها مصرف می‌کنیم
کد خبر: 388130
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فرشته بهروزی‌نیک- حواشی نفت دست از سر اقتصاد ایران برنمی‌دارد. تا همین چند ماه پیش وقتی کلیات لایحه بوجه در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شد، بسیاری از آگاهان اقتصادی بر این پندار بودند که دست‌کم درآمد پیش‌بینی‌شده برای صادرات نفت در سال 99، با واقعیت فاصله بسیار دارد.

در پیش‌نویسی که دست‌آخر هم نتوانست نظر نمایندگان مردم در خانه ملت را جلب کند رقمی در حدود 48 هزار میلیارد تومان درآمد از محل فروش نفت برای کشور پیش‌بینی شده بود؛ اگرچه در این مدت مسئولان بارها اعلام کردند که توانسته‌اند اقتصاد کشور را در شرایط تحریم و بدون نفت اداره کنند.

اما محسن مشایخی، رئیس دبیر خانه CNG، در این‌ باره نظر دیگری دارد. آن‌طور که مشایخی به اعتمادآنلاین گفت: ما هنوز به نقطه‌ای نرسیده‌ایم که افتخار کنیم توانسته‌ایم اقتصاد کشور را بدون درآمدهای نفتی اداره کنیم.

محسن مشایخی

محسن مشایخی

این دست‌اندرکار حوزه انرژی برای مصداقی‌ شدن اظهارنظر خود با طرح این پرسش که «در صادرات کدام کالای غیرنفتی موفق عمل کرده‌ایم» اظهار داشت: باید واقع‌بین باشیم، در این شرایط نمی‌توانیم به دنبال اقتصاد بدون نفت باشیم.

پیش از این دولت اعلام کرده بود رقمی در حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای دوگانه‌سوز کردن خودروها کنار گذاشته تا بتوانند صادرات بنزین را افزایش دهند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

به عقیده او، اقتصاد تک‌محصولی ایران سال‌ها نتوانسته وابستگی بودجه‌اش به نفت را کم کند ؛ اگرچه این اتفاق دیر یا زود باید رخ دهد.

بنزین هم نمی‌توانیم صادر کنیم

او در ادامه صحبت‌های خود به نکته دیگری هم اشاره کرد: پیش از این دولت اعلام کرده بود رقمی در حدود 6 هزار و 500 میلیارد تومان بودجه برای دوگانه‌سوز کردن خودروها کنار گذاشته تا بتوانند صادرات بنزین را افزایش دهند، اما این اتفاق هرگز رخ نداد.

cc

مشایخی در خلال صحبت‌های خود تلویحاً برخی از سوءمدیریت‌ها در این باره را بازگو کرد: باید این نکته مهم را یادآوری کنم که کیفیت 100 هزار خودرو گازسوز به مرز هشدار نزدیک است.

او گفت: برخی از مخزن‌های سی‌ان‌جی از چین به کشور وارد می‌شد، اما این روند بر هم ریخت، حالا نه وارد می‌کنیم و نه توان تولید این مخازن را داریم. از سال 2012 ما هیچ مخزنی به کشور وارد نکرده‌ایم.

او صحبت‌های خود را این‌طور پایان داد: ما در حال حاضر پنج میلیون خودرو دوگانه‌سوز در کشور داریم اما رقمی در حدود 20 میلیون لیتر گاز مصرف می‌کنیم. هر وقت این موارد اصلاح شد، آن زمان می‌توانیم درباره اقتصاد بدون نفت صحبت کنیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها