محسن کوهکن، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس:

افشاکنندگان فرارهای مالیاتی جایزه بگیرند/ اختیار معافیت مالیاتی فقط با مجلس است

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس با تاکید بر اینکه دولت اجازه ندارد به کسی معافیت مالیاتی بدهد گفت: تنها مرجعی که اجازه دارد معافیت مالی بدهد مجلس است.

افشاکنندگان فرارهای مالیاتی جایزه بگیرند/ اختیار معافیت مالیاتی فقط با مجلس است
کد خبر: 388241
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۰:۰۹:۲۱

اعتمادآنلاین| وضعیت بودجه سال آتی با توجه به اینکه قرار است بدون اتکای به نفت باشد بسیار خاص است زیرا در سال جاری هم چندین بار مقام معظم رهبری تاکید بر این موضوع کرده و خواستار اصلاحات ساختاری در بخش‌های مختلف اقتصادی شده‌اند و هم عملا تحریم‌ها مانع از فروش نفت طبق سال‌های گذشته شده است.

دولت مکلف به ارائه لایحه ساختار بودجه بود ولی کارشناسان اقتصادی و منتقدین معتقدند که قوه مجریه اصلا به تکالیف دولت در جلوگیری از فرار مالیاتی، مولدسازی دارایی‌های اقتصادی کشور، واگذاری‌ها و سایر موضوعات مهم کشور نپرداخته است ضمن اینکه با توجه به افزایش دغدغه‌های معیشتی مردم و نگرانی‌های اقتصادی از افزایش تورم از دولت انتظار می‌رود حمایت‌ از اقشار ضعیف جامعه را در بودجه سال 99 بیشتر از سال‌های قبل ببیند.

کاهش تدریجی و قطع وابستگی مستقیم بودجه جاری به نفت، حذف تدریجی کسری بودجه ساختاری، ایجاد ثبات اقتصاد کلان، مهار تورم، تأمین معیشت عمومی و ارتقای سطح کارآمدی، کاهش نابرابری و مبارزه با فساد از اهدافی است که قوه مجریه و مقننه باید دست در دست یکدیگر آنرا محقق کنند.

برای بررسی این موضوع محسن کوهکن که کارشناسی ارشد حقوق داشته و در دوره‌های چهارم، هفتم، هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی، نماینده بوده و هست و هم اکنون با 62 سال سن عضو کمیسیون صنایع و معادن است گفت‌وگویی انجام داده است.

او می‌گوید که در سال‌های اخیر صندوق‌های بازنشستگی توان پرداخت مستمری‌ها را ندارند و دولت در قالب کمک بخشی از این کار را برعهده می‌گیرد؛ طوری که سال گذشته دولت به صندوقی که حدود 83 یا 84 هزار نفر بازنشسته دارد 3100 میلیارد تومان کمک کرد تا بتواند مستمری و حقوق پرداخت کند.

کوهکن معتقد است که اگر بخواهیم تمام پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنیم و هیچ پروژه جدیدی را هم شروع نکنیم به یک روایت نزدیک به 500 هزار میلیارد و به روایت دیگر 580 تا 600 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی همچنین اظهار می‌دارد که دولت روی بخش عمده‌ای از کالا و خدمات یارانه پرداخت می‌کند که این رقم بالای 200 هزار میلیارد تومان است که البته اجتناب‌ناپذیر است؛ چرا که اگر یارانه گندم را ندهید نان گران می‌شود و برای بعضی مواد کشاورزی و موارد دیگر هم همین‌طور است.

این عضو کمیسیون تلفیق می‌افزاید با توجه به وابستگی بخشی از درآمدهای کشور به نفت، یکی از راههای کاهش و جلوگیری از این وابستگی افزایش سقف مالیات‌ها است، اما با توجه به شرایط تحریم و وضعیت اقتصاد موجود کشور اگر بخواهیم میزان مالیاتی را که از مؤدیان فعلی می‌گیریم افزایش دهیم به نوعی بار آن بر دوش مردم خواهد افتاد.

وی همچنین گفت که مردم باید بدانند گاهی دشمنان تبلیغ می‌کردند که مثلاً قرارگاه خاتم الانبیا فعالیت اقتصادی دارد اما معاف از پرداخت مالیات است عمدتاً جوسازی بود.

کوهکن می‌افزاید باید مثل بعضی از کشورهای دنیا جوایز معرفی ظرفیت‌های مالیاتی داشته باشیم تا کسانی که درآمد داشته و فرار مالیاتی دارند را به سازمان امور مالیاتی معرفی کنند تا پس از بررسی و حصول نتیجه این جایزه دریافت کنند و بتواند بقیه را به این کار تشویق کند.

او همچنین اعلام کرد که اگر خدای ناکرده ارز دارو نیمایی شود و 4200 تومان تبدیل به 11 هزار تومان شود تقریباً‌ سه برابر معنایش این است که دارویی که به دست بیمار می‌رسد 300 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

این نماینده مجلس معتقد است که عملکرد دولت در فروش اموال در سالجاری هزار میلیارد است و قرار است دولت در سال آینده 44 تا 45 هزار میلیاردی ریال اموال بفروشد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها