سه ایراد «غیرمستند» فیفا به برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال

فیفا در پاسخ به نامه فدراسیون فوتبال برای برگزاری انتخابات سه ایراد غیر مستند وارد کرده در حالی که طبق اساسنامه و آیین‌نامه انتخاباتی این ایرادها وارد نیست.

سه ایراد «غیرمستند» فیفا به برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال
کد خبر: 388276
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۷ ۱۰:۴۱:۵۱

اعتمادآنلاین| پیش‌بینی می‌شد که عده‌ای خاص در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال، تحرکاتی برای منافع شخصی داشته باشند. همینطور هم شده و نامه‌نگاری‌های آنها با فدراسیون جهانی فوتبال در خصوص انتخابات و اساسنامه داخلی فدراسیون شاخک‌های فیفا را حساس کرده که مبادا بی‌قانونی رخ دهد.

ماجرا می‌تواند جالب توجه باشد، از آنجایی که پیش از ارسال نامه به فدراسیون، در محافل گفته می‌شد که فیفا قصد دارد جلوی انتخابات را بگیرد و به زودی نامه‌ای به فدراسیون ارسال می‌کند. مسلماً وقتی چنین مسئله‌ای پیش‌بینی می‌شود و عده‌ای قصد زمینه‌سازی دارند، یعنی تحرکاتی رخ داده و این عده از ارسال نامه با خبر هستند.

ماجرا از این قرار است که بیش از 2 هفته پیش نامه‌ای از سوی فدراسیون فوتبال ایران به فیفا ارسال و در آن گفته می‌شود که فدراسیون ایران قصد دارد انتخابات را برگزار کند. حدود دو هفته بعد فیفا پاسخ این نامه را داده و اعلام می‌کند انتخابات ایران نباید با شرایط کنونی برگزار شود. ایرادهای فیفا که سه مورد بوده کاملا غیرمستند است.

یکی از مواردی که فیفا مطرح کرده‌، این است که چرا ‌آیین‌نامه‌ای برای انتخابات ندارید؟ این ایراد در حالی مطرح شده که فدراسیون فوتبال با آیین‌نامه انتخاباتی کار خود را در انتخابات پیش می‌برد و پیش از این هم به آیین‌نامه اشاراتی شده است. ضمیمه الف اساسنامه دقیقاً همان آیین‌نامه انتخاباتی است که تمام موارد مربوط به انتخابات با این آیین‌نامه پیش می‌رود.

فیفا ایراد دیگری به اساسنامه فدراسیون فوتبال گرفته مبنی بر اینکه شما (فدراسیون فوتبال ایران) کمیته انتخابات ندارید. این مسئله هم ایراد دیگری است که خلاف ادعای فیفا وارد نیست و فدراسیون فوتبال دقیقاً با تشکیل کمیته انتخابات کارهای انتخاباتی را پیش می‌برد.

طبقماده 4 ضمیمه الف اساسنامه «کمیته‌ای مرکب از دبیرکل، مسئول امور حقوقی فدراسیون و یک کارشناس به انتخاب هیئت رئیسه فدراسیون، پس از انقضای مهلت ثبت نام تشکیل و حداکثر ظرف مدت 5 روز کاری اسامی افراد واجد شرایط را به مراجع ذیصلاح اعلام می‌نماید». این درست همان کمیته انتخاباتی است که فیفا مدعی شده وجود ندارد. با این حال حتی طبق ماده 58 اساسنامه فدراسیون فوتبال«هیئت رئیسه در صورت لزوم می‌تواند کمیته‌های موقتی را برای انجام وظایف خاصی در یک دوره زمانی محدود ایجاد نماید».

ایراد بعدی فیفا در خصوص اساسنامه فدراسیون فوتبال هم جالب است. آنها مدعی این هستند کمیته استیناف انتخابات در اساسنامه وجود ندارد، با این حال بازهم این ادعای فیفا وارد نیست. طبق ماده 6 ضمیمه الف اساسنامه«در صورتی که نامزد یا نامزدهایی توسط کمیته موضوع ماده 4 مورد پذیرش قرار نگیرند و به این موضوع اعتراض داشته باشند، باید ظرف مدت 48 ساعت اداری پس از اعلام اسامی، مراتب اعتراض کتبی خود را اعلام و کمیته‌ای مرکب از رئیس فدراسیون یا نماینده وی، رئیس کمیته استیناف و یک نفر به انتخاب هیئت رئیسه فدراسیون به موضوع رسیدگی و ظرف مدت سه روز اداری نتیجه قطعی را اعلام نمایند».

طبق ماده‌های اشاره شده و بندهای موجود در اساسنامه فدراسیون و همچنین مواد ضمیمه الف اساسنامه، ادعاهای فیفا و ایرادهای آنها خلاف واقعیت است. هرچند شاید اینجا نتوان فیفا را محکوم کرد، بلکه مسئله به اینجا باز می‌گردد که آنهایی که در این خصوص مخفیانه با فیفا مکاتبه کرده‌اند، تمام واقعیت را نگفته‌ یا آیین نامه انتخابات را به فیفا ارسال نکرده‌اند که آنها مدعی نبودن آیین نامه هستند.

در این شرایط باید دید پاسخ فدراسیون فوتبال با وجود این واقعیت‌ها به فیفا چه خواهد بود. در حالی که اساسنامه فدراسیون فوتبال و ضمیمه الف اساسنامه صراحتاً ایرادهای گرفته شده از سوی فیفا را رد می‌کند، آیا فدراسیون پاسخ قانونی به فیفا خواهد داد؟ شنیده شده پاسخ ایران امروز یا حداکثر فردا به فیفا ارسال می‌شود و پس از پاسخ احتمالی نیز باید دید آیا فیفا بازهم همچنان اصرار به تغییر اساسنامه پیش از انتخابات خواهد داشت، در حالی که اساسنامه فعلی فدراسیون هم مورد تأیید فیفا بوده و دو بار با همین اساسنامه انتخابات برگزار شده است. این اساسنامه در سال 1390 به فیفا ارسال شده و از آن زمان تاکنون این‌ ایرادها به آن گرفته نشده و حال این سؤال پیش می‌‌آید که چه شده که فیفا در این مقطع، از اساسنامه ایراد گرفته و خواهان عدم برگزاری انتخابات شده است؟

نمی‌توان چشم‌ها را بست و با خوش‌بینی به این مسئله نگاه کرد که فیفا خودجوش به این مسئله ورود پیدا کرده و البته ادعاهایی را مطرح کرده که صحت ندارد. پس باید دید چه کسانی برای تأمین منافع عده‌ای خاص در حال دامن زدن به این موضوع هستند.

فیفا همچنین از فدراسیون فوتبال ایران پرسیده که چرا اساسنامه اصلاح شده که اوایل سال جاری با حضور نمایندگان فیفا تدوین شد، هنوز به تأیید نرسیده است. شاید پاسخ این باشد که منافع همان عده خاص با اساسنامه جدید به خطر می‌افتاد و دست‌شان برای تفسیر اساسنامه فعلی به سود خود، بسته می‌شد. حال این سؤال پیش می‌آید چرا مسئولان فدراسیون فوتبال کوچک‌ترین اقدامی برای تأیید اساسنامه اصلاح شده نکردند و حالا در آستانه انتخابات چنین مسئله‌ای به فیفا گزارش می‌شود؟ آیا باز هم پای کسانی که به بهانه خدمت میز و صندلی‌های فدراسیون را رها نمی‌کنند در میان است؟ آیا کسانی که علنی و غیر علنی تهدید می‌کنند اجازه برگزاری انتخابات در 25 اسفند را نمی‌دهند در این میان تحرکاتی انجام داده‌اند؟ آیا قرار است منافع فوتبال ایران قربانی منافع عده‌ای خاص شود، آن هم در شرایطی که فدراسیون با مشکلاتی نظیر شکایت ویلموتس دست به گریبان است و تیم ملی هم مسابقات حساسی در پیش دارد.

می‌توان گفت که در شرایط کنونی هیچ مشکلی برای برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در تاریخ 25 اسفند 98 وجود ندارد البته اگر برخی خودی‌ها مشکل‌تراشی نکرده و مانعی در این مسیر ایجاد نکنند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها