کد خبر: 388522
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از پدیده‌ای آزاردهنده در سفر گزارش می‌دهد:

جت‌لگ، چالشی بزرگ در سفرهای خارجی

در ادامه گزارش‌های مربوط به سفر و گردشگری، در این گزارش نگاهی می‌اندازیم به پدیده‎ای آزاردهنده که در برخی از سفرهای برون‌مرزی رخ می‌دهد. اتفاقی که اگر اسمش را هم ندانید، در صورت داشتن تجربه چنین سفرهایی، حتماً به آن مبتلا شده‌اید. این قسمت، «جت‌لگ» چیست؟

جت‌لگ، چالشی بزرگ در سفرهای خارجی
کد خبر: 388522
|
۱۳۹۹/۰۱/۰۶ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نام دیگرش پرواز‌زدگی است. اختلال موقتی که باعث خستگی، بی‌خوابی و نشانه‌های دیگری بر اثر سفر هوایی بین منطقه‌های مختلف زمانی می‌شود. جت‌لگ در واقع اختلال ساعت داخلی بدن محسوب می‌شود.

تعریف ساده‌ترش می‌شود اینکه وقتی شما به کشورهایی سفر می‌کنید که از نظر زمانی اختلاف زیادی با کشور مبدأ دارند، دچار این حالت می‌شوید.

فرد مبتلا به جت‌لگ علاوه‌ بر خستگی و بی‌خوابی، ممکن است دچار چند مشکل جسمی و روحی هم بشود، از جمله: اضطراب، یبوست، اسهال، پریشانی، کم‌ شدن آب بدن، سردرد، زودرنجی، حالت تهوع، سوءهاضمه، مشکل در تمرکز، عرق کردن، مشکل در هماهنگی، سرگیجه، خواب‌آلودگی در طول روز، بی‌قراری و حتی اختلال حافظه. بعضی‌ها مشکلات دیگری را هم گزارش داده‌اند؛ مانند بی‌نظمی در ضربان قلب و افزایش حساسیت به بیماری.

جت لگ

معمولاً برای تشخیص جت‌لگ نیازی به معاینه‌ پزشکی نیست. اگر بر فراز چند منطقه‌ی زمانی سفر کرده و نشانه‌های مربوط را در خود حس کرده‌اید، به‌ احتمال زیاد دچار جت‌لگ شده‌اید. اگر نشانه‌های جت‌لگ شدید هستند، پس از چند روز برطرف نشده‌اند یا مشکلات دیگری هم دارید، حتماً با پزشک مشورت کنید.

ورزشکارانی که در طول سال برای حضور در رقابت‌های بین‌المللی به کشورهای متفاوتی سفر می‌کنند تا حد زیادی با این دگرگونی در بدن‌شان آشنا هستند. سیامک افروزی، پزشک تیم ملی والیبال ایران که بارها به این مشکل در بین ملی‌پوشان ورزشی برخورده است به اعتمادآنلاین می‌گوید: «سطح هورمون ملاتونین بر اثر ترشح کمتر آن طی مسافرت در هواپیما کاهش می‌یابد. هورمون ملاتونین مسئول ساعت بیولوژیک و زیستی در بدن انسان است و به هم خوردن تنظیم آن موجب اختلال ساعت خواب و بیداری فرد می‌شود.»

جت لگ

او درباره اینکه این حالت تا چند روز در بدن ادامه پیدا می‌کند توضیح می‌دهد: «ادامه این حالت در بدن افراد به مقصد سفرشان ربط دارد. اما در بدترین حالت، یعنی اگر فردی از یک نقطه کره‌ زمین به نقطه مخالف آن سفر کند، نیز این حالت بیش از پنج روز ادامه نخواهد یافت.»

افروزی با اشاره به راه‎‌های جلوگیری از این اتفاق عنوان می‌کند: «حفظ تناسب بدنی، راه رفتن در طول سفر و در هواپیما، نوشیدن آب زیاد و ننوشیدن نوشیدنی‌های کافئین‌دار و استفاده از کفش و لباس راحت از راه‌هایی است که با آنها می‌توان تا حدی از شدت جت‌لگ پیشگیری کرد. درباره داروهای خواب‌آور هم توصیه ما این است که مصرف نشود. مفیدترین کار ممکن این است که مسافرانی که مثلاً برای نوروز برنامه چیده‌اند به کشوری با ساعت متفاوتی نسبت به ایران سفر کنند، از همین حالا تا جای ممکن برنامه زندگی خود را به شهر مقصد نزدیک کنند.»

بهترین راه درمان جت‌لگ پیشگیری از آن است. اما با وجود پیشگیری، ممکن است وقتی چندین منطقه‌ی زمانی را طی می‌کنید، باز هم دچار جت‌لگ شوید. پس به محض اینکه به مقصد رسیدید، سعی کنید خودتان را با برنامه زمانی همان‌جا تطبیق دهید تا هرچه زودتر بتوانید از سفر نوروزی‌تان لذت ببرید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها