کد خبر: 388531
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

از واکسن‌ها چه می‌دانید؟/ واکسن چطور تولید می‌شود و چگونه عمل می‌کند؟

کشف واکسن برای ریشه‌کن کردن بیماری‌های گوناگون امری بسیار مهم است؛ اما اینکه بدانیم واکسن چیست و چگونه عمل می‌کند به درک ما از نحوه درمان بیماری‌ها کمک می‌کند. معمولاً واکسن‌ها از میکروب‌های خود بیماری ساخته می‌شوند.

از واکسن‌ها چه می‌دانید؟/ واکسن چطور تولید می‌شود و چگونه عمل می‌کند؟
کد خبر: 388531
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۸ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- دانشمندان و محققان همواره در تلاش‌اند که برای یافتن درمان بیماری‌ها داروهای جدیدی را کشف و به مردم معرفی کنند. واکسن‌ها یکی از راه‌های درمان و یا پیشگیری از بیماری‌های گوناگون هستند. تهیه واکسن برای بیماری‌های عفونی مثل انواع آنفولانزا یا کرونا که سرعت شیوع آن بالاست بسیار حیاتی است.

اعتمادآنلاین به نقل از «vaccine information»، گزارش می‌دهد که واکسن چطور تهیه می‌شود و چگونه در بدن عمل می‌کند.

سیستم ایمنی بدن

ایمنی

وقتی که میکروب‌های بیماری وارد بدن شوند به سرعت تولید مثل می‌کنند. سیستم ایمنی این میکروب‌ها را مثل مهاجمی خارجی شناسایی می‌کند و به پروتئین‌هایی که به آنها پادتن (antibody) می‌گویند پاسخ می‌دهد. اولین کار این پادتن‌ها تخریب میکروب‌هایی است که شما را بیمار می‌کند. شاید این پادتن‌ها آنقدر سریع عمل نکنند که جلوی بیمار شدن شما را بگیرند، اما با حذف حمله میکروب‌ها به شما کمک می‌کنند تا زودتر بهبود یابید.

دومین وظیفه پادتن‌ها حفاظت از بدن در برابر ویروس‌هایی است که در آینده به سراغ شما می‌آید. این پادتن‌ها در گردش خون شما باقی می‌مانند و اگر همان میکروب‌ها دوباره بخواهند وارد بدن‌تان شوند (حتی پس از گذشت چند سال) از شما محافظت می‌کنند.

حالا که این پادتن‌ها در محافظت از بدن شما در برابر میکروب‌های خاص خبره شده‌اند، می‌توانند پیش از بیماری‌تان آن را از بین ببرند. به این عملکردها «ایمنی» می‌گویند. به همین دلیل است که بیشتر مردم فقط یک بار دچار بیماری‌هایی مثل سرخک و آبله مرغان می‌شوند، حتی اگر بارها در معرض آن قرار گیرند.

واکسن‌های نجات‌بخش بشر

واکسن

واکسن‌ها معمولاً راهگشا هستند و به انسان‌ها کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی بدن آنها درگیر بیماری نشود. واکسن از همان میکروب‌ها (یا بخشی از آنها) که موجب بیماری شده‌اند ساخته می‌شود، اما میکروب‌هایی که در واکسن هستند کشته یا ضعیف می‌شوند، به طوری که دوباره شما را بیمار نکنند.

واکسن‌هایی که حاوی میکروب‌های کشته یا ضعیف‌شده هستند معمولاً با تزریق وارد بدن شما می‌شوند. سیستم ایمنی شما همان طوری به واکسن پاسخ می‌دهد که به میکروب‌های مهاجم بیماری واکنش نشان می‌دهد؛ یعنی این کار را با تولید پادتن انجام می‌دهد. این پادتن‌ها میکروب‌های واکسن را درست مثل میکروب‌های بیماری از بین می‌برند. سپس وقتی که در بدن شما باقی بمانند، باعث ایمنی می‌شوند. اگر تا به حال با یک بیماری واقعی روبه‌رو شده‌اید، پادتن‌ها برای حفاظت از شما دست به کار شده‌اند.

اکنون به نقل از «webmd»، به بعضی از عوارض جانبی واکسن‌ها، میزان کارایی آنها و برخی از اعتقادات غلط درباره واکسن‌ها اشاره می‌کنیم.

عوارض جانبی واکسن‌ها

واکسن

واکسن نیز مثل هر داروی دیگری می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد که البته در بیشتر موارد بسیار جزئی است. شایع‌ترین عوارض واکسن‌ها عبارت‌اند از:

  • درد، کوفتگی یا قرمزی در نواحی اطراف تزریق
  • تب با درجه پایین

عوارضی مثل اینها معمولاً طی چند روز بهبود می‌یابد، اما در موارد نادری تب بالا (بیش از 40 درجه) نیز گزارش شده است. تب‌ بالا در این مواقع به کودکانی که واکسینه شده‌اند آسیب نمی‌رساند و تنها موجب احساس ناراحتی آنها می‌شود. ممکن است بعضی از کودکان به واکسن حساسیت داشته باشند که در این صورت بسیار سریع واکنش نشان می‌دهند و بلافاصله در همان مطب پزشک معالجه می‌شوند.

میزان کارایی واکسن‌ها در کودکان

واکسن

واکسن‌ها برای پیشگیری از بیماری بسیار مفید هستند؛ اما همیشه نیز درست عمل نمی‌کنند. بیشتر واکسن‌هایی که برای کودکان تجویز می‌شود در 90 تا 100 درصد از مواقع کارآمدی دارند. بنا به دلایلی که کاملاً مشخص نشده، اگر کودک بعد از بیماری واکسن را دریافت کند نمی‌تواند به طور کامل در مقابل بیماری مقاومت کند. کودکانی که واکسینه می‌شوند 100 درصد در برابر بیماری مقاوم هستند. حتی اگر واکسن 100 درصد نیز عمل نکند، کودک به صورت خفیف درگیر بیماری می‌شود.

باورهای غلط درباره واکسن

1- برای مقاومت در برابر بیماری‌های نادر نیاز به واکسن نداریم.

2- وجود تیمورسل در واکسن خطرناک است.

3- واکسن باعث بروز بیماری اوتیسم می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها