کد خبر: 388718
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۹ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از همه آنچه در میانه هفته بر لرستان گذشت:

کرونا کم بود، سیل هم مهمان ایران شد

«بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی و وزارت نیرو، از اواخر روز دوشنبه تا ظهر چهارشنبه این هفته شاهد بارندگی‌های شدیدی در استان لرستان خواهیم بود که به احتمال زیاد منجر به وقوع سیل شود.» موسی خادمی، استاندار لرستان، ابتدای این هفته این خبر را اعلام کرد. احتمالی که به واقعیت پیوست و تا به این لحظه خسارات زیادی در این استان به بار آورده است.

کرونا کم بود، سیل هم مهمان ایران شد
کد خبر: 388718
|
۱۳۹۸/۱۲/۰۹ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| موسی خادمی استاندار لرستان ابتدای هفته گذشته یعنی سوم اسفندماه نسبت به ایجاد سیلاب و آب‌گرفتگی هشدار داد و گفت: «جلسه مدیریت ستاد بحران استان برای آمادگی حداکثری دستگاه‌های اجرایی تشکیل شده است؛ همه دستگاه‌های استان برای مقابله با سیل احتمالی باید آمادگی کامل داشته و پای کار باشند. باید به این نکته توجه داشت که پیش‌بینی‌های انجام‌‌شده دقیق نیستند، بنابراین از مردم می‌خواهیم حداکثر رعایت را برای مقابله با سیل احتمالی به کار گیرند، زیرا حفظ جان مردم در اولویت است.» (بیشتر بخوانیم)

2 روز بعد، مدیرکل مدیریت بحران استانداری مرکزی از آماده‌باش صددرصدی استان برای مقابله با سیل و آب‌گرفتگی در روزهای آینده خبر داد. حمید غیاثی اظهار کرد: «بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، از شامگاه دوشنبه پنجم اسفندماه تا پایان روز چهارشنبه هفتم اسفندماه در نقاط مختلف استان مرکزی شاهد بارش باران و برف بین 100 تا 150 میلی‌متر خواهیم بود.»

سیل در لرستان

او ادامه داد: «حجم بارش‌ها بر اساس آنچه اعلام شده است در شهرستان‌های جنوب و جنوب غربی استان مرکزی شامل شهرهای کمیجان، خنداب، شازند و خمین بسیار بالاست. به دلیل ورود سامانه بارشی قوی پیش‌بینی می‌شود نوع بارش‌ها در ارتفاعات و نقاط سردسیر استان مرکزی به صورت برف باشد.» (بیشتر بخوانیم)

جعفر مرادپور، مدیرکل هواشناسی استان لرستان، نیز با اشاره به همین رخداد طبیعی گفت: «این سامانه بارشی برخلاف سامانه بارشی فروردین‌ماه رگبارهای کوتاه‌مدت قوی‌تری دارد، اما به علت اینکه سطح آب رودخانه‌ها پایین است احتمالاً خسارات کمتری بر جای خواهد گذاشت. در حال حاضر در بعضی از ایستگاه‌های جنوب شرقی استان، مانند تنگ فنی، بارش‌ها آغاز شده است.» (بیشتر بخوانیم)

سفر به لرستان ممنوع شد

در دنبال این اخبار بود که سفر به لرستان و چند استان دیگر ممنوع اعلام شد. سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا، اعلام کرد: «احتمال سیلابی شدن در محور استان‌های فوق محتمل است، بنابراین به هموطنان توصیه می‌شود از سفر به این استان‌ها خودداری کنند. همچنین، الزامی است رانندگان با رعایت سرعت مطمئن و فاصله طولی مجاز به رانندگی بپردازند.» (بیشتر بخوانیم)

سیل در لرستان

از سوی دیگر، محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، در نامه‌ای به رؤسای سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌های کشور درباره وقوع سیل طی چهار روز آینده هشدار داد و از آنان خواست تمهیدات لازم را در این زمینه در نظر بگیرند. در متن این نامه آمده است: «وفق اطلاعیه کشاورزی سازمان هواشناسی کشور به شماره 12 مورخ 98.12.03 مبنی بر ورود سامانه‌های بارشی جدید از روز دوشنبه مورخ 98.12.05 و کاهش ناگهانی دما (تا 15 درجه) از روز سه‌شنبه مورخ 98.12.06 تا روز شنبه مورخ 98.12.10 و احتمال وقوع سیلاب، تگرگ، توفان، سرمازدگی و یخ‌زدگی در بسیاری از استان‌های کشور و احتمال بروز خسارت به زیر بخش‌های مختلف کشاورزی ضروری است در چارچوب نظام مدیریت بحران کشور، ضمن اطلاع‌رسانی و هشدار به‌موقع به کلیه بهره‌برداران بخش کشاورزی، با بهره‌گیری از ظرفیت استانی، تمهیدات لازم و به‌موقع جهت انجام اقدامات پیشگیری، آمادگی و مقابله با این پدیده به عمل آورده و گزارش اقدامات و خسارات احتمالی به طور مستمر به این دفتر ارسال گردد.» (بیشتر بخوانیم)

آب‌گرفتگی هم از همان ابتدا آغاز شد

در پی این بارش‌ها، نگرانی‌ها بابت ایجاد آب‌گرفتگی‌ها آغاز شد. رضا میرزایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان، گفت: «دبی سیلابی رودخانه خرم‌آباد 140 مترمکعب در ثانیه است. دبی سیلابی رودخانه خرم‌آباد در داخل شهر از هفت مترمکعب در ثانیه روز دوشنبه هم‌اکنون به 140 مترمکعب در ثانیه افزایش یافته و با توجه به تداوم بارش‌ها، به‌ سرعت رو به افزایش است. با توجه به اینکه دبی رودخانه در حال افزایش است، لازم است منازل واقع در خیابان‌های ساحلی سریعاً تخلیه و به نقاط امن‌تری منتقل شوند تا در صورت سرریز سیلاب به داخل شهر آسیب نبینند.» (بیشتر بخوانیم)

این خطر برای ساکنان حاشیه رودها شدیدتر هم بود. میثم جعفرزاده، مدیر کل دفتر پدافند غیرعامل و مدیر بحران وزارت نیرو، درباره تمهیدات اندیشیده‌شده برای وقوع سیلاب در لرستان اظهار داشت: «ما از روز شنبه به همه شرکت‌ها در حوزه آب و برق آماده‌باش کامل دادیم و با توجه به سوابقی که در لرستان و خوزستان داشته و شدت حادثه بالا بوده، تمرکز را در این 2 استان بالا بردیم. به کلیه تیم‌های عملیاتی در منطقه آماده‌باش دادیم و تجهیزات و امکانات شرایط اضطراری در محل‌های مختلف مستقر کردیم، با توجه به اینکه سیلاب در لرستان شدت بالایی دارد و ممکن است ارتباط مسیرها قطع شود، بنابراین قبل از وقوع سیل تجهیزات لازم را برای معمولان و دیگر شهرها تقسیم‌بندی کردیم تا چنانچه جاده‌های ارتباطی زیر سیلاب رفتند مشکل تردد نداشته باشیم.» (بیشتر بخوانیم)

2100 میلیارد تومان خسارت به لرستان بعد از سیل

در این میان اگرچه صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان، از فعالیت 1031 امدادگر در قالب 61 تیم عملیاتی در مناطق سیل‌زده خبر داد، اما با توجه به ابعاد ماجرا به نظر می‌رسید به امدادرسانی بیش از اینها نیاز پیدا شود (بیشتر بخوانیم) .

آن هم در حالی که به گفته استاندار لرستان، تقریباً همه شهرستان‌های لرستان از جمله الیگودرز، سلسله، دلفان، دورود، پلدختر، چگنی و خرم‌آباد به نوعی درگیر سیل شدند و 2100 میلیارد در حوزه زیرساخت‌های لرستان خسارت وارد شده است (بیشتر بخوانیم) .

به گفته استاندار لرستان، تقریباً همه شهرستان‌های لرستان از جمله الیگودرز، سلسله، دلفان، دورود، پلدختر، چگنی و خرم‌آباد به نوعی درگیر سیل شدند و 2100 میلیارد در حوزه زیرساخت‌های لرستان خسارت وارد شده است.

در شرایط فعلی که ویروس کرونا تا حد زیادی کشور را دچار فلجی مهلک کرده و سیل و زلزله هم از چندین جهت زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، باید منتظر ماند و دید مسئولان چگونه این مشکلات را مدیریت می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها