حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت مطرح کرد:

چند توصیه به خانواده‌ها درباره کرونا/ گلایه از کمبود شدید مربی بهداشت در مدارس

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت توصیه‌هایی به خانواده‌ها درباره بیماری کرونا ارائه و با بیان اینکه امن‌ترین جا منزل است تاکید کرد: خانواده‌ها به هیچ عنوان قصد سفر نکنند و از فرصت با هم بودن لذت ببرند؛ مباحث درسی را با فرزندانشان مرور کنند و مراقب باشند که آنها نترسند. نگران شدن دانش آموزان مطلوب نیست. آنها باید بدانند که ما وضعیت را مدیریت می‌کنیم.

چند توصیه به خانواده‌ها درباره کرونا/ گلایه از کمبود شدید مربی بهداشت در مدارس
کد خبر: 389233
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۲:۲۲:۲۰

اعتمادآنلاین| حامد برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع بیماری‌های واگیر و نظام آموزشی برگزار شد درباره میزان ارائه آموزش‌های بهداشتی به دانش آموزان در مدارس گفت: اینکه بگوییم آموزش نیست و انجام نشده، درست نیست. باید به هر سوال در فضایی که مطرح می‌شود پاسخ داد. در وضعیت فعلی بیماری کرونا، از هرکسی درباره بیماری واگیر بپرسید به کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید آموزشی دریافت نکرده است.

وی افزود: این در حالی است که با همکاری وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش،‌آموزش‌هایی در مدارس ارائه می‌شود که دو جنبه دارد. درباره مسائلی چون تغذیه، بلوغ، بیماری‌ها و ... آموزش داده می‌شود. درباره وضعیت فعلی و بیماری کرونا هم تمهیداتی درنظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به اینکه خانواده‌ها نیز باید در امر آموزش مشارکت کنند گفت: مثلا درباره تغذیه اقدامات خوبی برای سالم‌سازی و نظارت بر بوفه‌ها و مراقبت از سلامت انجام شده است و باید از سوی خانواده‌ها نیز موارد آموزشی منتقل و رعایت شود.

برکاتی در واکنش به اظهارات سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس درباره مربیان بهداشتی که سال‌های قبل از آموزش و پرورش جدا شده و به وزارت بهداشت رفتند بیان کرد: مربیان بهداشت با تصویب قانونی در یک برهه‌ای، از آموزش و پرورش رفتند ولی دوباره برگشتند و 6000 نفر بودند که در وزارت بهداشت نماندند. موضوع مربوط به 20 سال قبل است. تعدادی هم بازنشسته شدند. برنامه‌هایی برای استفاده از ظرفیت‌های موجود در وزارت بهداشت داریم.

وی درباره استفاده از منابع طرح تحول سلامت برای ارتقای سلامت دانش‌آموزان هم گفت: منابع دستگاه‌ها به همدیگر داده نمی‌شود. بخشی از منابع که برای سلامت دانش آموزان دیده شده از طریق مراکز جامع خدمات سلامت صرف و خدماتی ارائه می‌شود. حتی بهورزهای ما به مدارس می‌روند و خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

برکاتی با اشاره به اینکه همواره همه چیز جای بهتر شدن دارد و منکر کمبودها و اشکالات نیستیم اظهارکرد: دندان‌های پوسیده بیش از 60 درصد پایه ششمی‌ها به صورت رایگان ترمیم شده و اگر کرونا رخ نمی‌داد ما ابتدای اردیبهشت جشن دهان عاری از پوسیدگی در انتهای پایه ششم را می‌گرفتیم.

وی ادامه داد: 12 درسنامه و کتاب برای آموزش عملی و تئوری بهداشت تدوین کرده‌ایم. معلمین پایه دوازدهم اکنون این درس را آموزش می‌دهند و به مرور باید در پایه‌های دیگر انجام شود و بازنگری‌هایی صورت گیرد.

مدیرکل دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره بهبود شرایط بهداشت مدارس عنوان کرد: منابع وزارت بهداشت برای هزینه کرد در خود وزارت بهداشت است. منابع آموزش و پرورش هم در قانون بودجه سالانه دیده می‌شود. در موارد اولویت‌دار ممکن است اقداماتی انجام شود. تعداد زیادی از مدارس وضعیت حداقلی را دارند.

برکاتی تاکید کرد که اگر تصمیم ستاد مدیریت کرونا بر تعطیلی مدارس بوده به معنای آماده نبودن مدارس نیست بلکه به علت ماهیت بیماری است. چین، کره جنوبی و ژاپن هم تعطیل کرده‌اند. در برهه فعلی منابع برای خریداری تجهیزات تخصیص داده شده است، اگر چه همه می‌دانیم که مدارس نیارمند کمک خیران هستند.

وی توصیه‌هایی به خانواده‌ها درباره بیماری کرونا ارائه و با بیان اینکه امن‌ترین جا منزل است تاکید کرد: خانواده‌ها به هیچ عنوان قصد سفر نکنند و از فرصت با هم بودن لذت ببرند؛ مباحث درسی را با فرزندانشان مرور کنند و مراقب باشند که آنها نترسند. نگران شدن دانش آموزان مطلوب نیست. آنها باید بدانند که ما وضعیت را مدیریت می‌کنیم.

میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه به مشکل فرهنگیان در رابطه با یک بخشنامه اشاره کرد و گفت: این بخشنامه برخلاف اصل سوم قانون اساسی و ماده 30 برنامه ششم توسعه است. از بازنشستگان شرمنده شدیم که بسیار گلایه مند هستند. برای فرهنگیان مشکلاتی در احکامشان ایجاد شده است که پیگیر حل آن هستیم و باید این بخشنامه اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه احکام حقوقی کارمندان یک تا دو میلیون تومان فرق کرده و افزایش پیدا کرده است گفت: چند سال است که می‌گوییم رتبه بندی، اما اکنون شاهدیم آنچه اجرا شده رتبه بندی نبوده است. بپذیریم که معلمان را در اولویت قرار نداده‌ایم. هنوز هم دیر نیست و می‌توان برای افزایش روحیه آن‌ها تلاش کرد.

میرزاده با اشاره به برنامه آموزش مکمل از طریق شبکه آموزش سیما افزود: ممکن است در همه روستاها شبکه آموزش قابل دریافت نباشد. اگر مشکلی هست حتما باید حل و روی آن کار شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در این کشور در اولویت نبوده و امروز به اینجا رسیده‌ایم گفت: چرا اعتراف نمی‌کنیم که آموزش و پرورش را در اولویت قرار نداده‌ایم و به آن اندازه که شعار داده شده است 10 درصد هم در اولویت نبوده است. لازم است در محتوای درسی و برنامه های آموزشی تجدیدنظرهایی صورت گیرد. رسانه هم باید وقت بیشتری را به مسائل آموزش و پرورش اختصاص می‌داد.

وی ادامه داد: آیا می‌دانید برخی مدارس نیروی خدماتی، کمبود معاون، دیوارکشی، نگهبان و... ندارند. اینها باید مراقب بچه‌ها باشند و به آنها آموزش دهند. البته خبر رسیده که سازمان برنامه100 میلیارد تومان به مدارس در بحث مقابله با کرونا اختصاص داده است.

کمبود شدید مربی بهداشت در مدارس

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با بسیج عمومی دولت و ملت از کرونا عبور می‌کنیم گفت: باید ازخیرین کمک بخواهیم، مدارسی داریم که دیوار ندارند. مدارسی هستند که نگهبان و خدمتگذار و مربی بهداشت ندارند. سال‌های قبل تعدادی نیروهای بهداشتی را از مدارس به وزارت بهداشت بردند. طرح تحول سلامت که فقط برای وزارت بهداشت نبود برای کل کشور بود، اما به مدارس نیامد. اکنون هم کمبود مربی بهداشت شدید است البته خلا قانونی برای جذب نداریم.

میرزاده با اشاره به قانون تعیین تکلیف آموزشیاران و حق التدریسیها گفت: ما در قانون به صراحت آورده‌ایم که آموزش و پرورش هرچقدر نیرو نیاز دارند اعلام و جذب کنند. چندنفر را فرا خوان زدید که اگر رشته تخصصی دارند به عنوان مربی بهداشت جذب شوند؟ نیروهای خدماتی را تبدیل وضعیت کردیم اما امروز مربی بهداشت نداریم.

وی افزود: مدرسه هم تعطیل باشد که مربی بهداشت تعطیل نیست. از این بحران با موفقیت عبور می‌کنیم اما می‌خواهیم هزینه‌های نظام بیشتر نشود.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی درباره آموزش عملی بهداشت گفت: آموزش عملی را با سخنرانی نمی‌دهند. آموزش را باید به مربی بهداشت و خدمتگذار مدرسه بدهند.

میرزاده با اشاره به اینکه پیشگیری باید قبل از درمان اتفاق بیفتد افزود: به مردم اطلاع درست بدهیم. کمبود در مدارس وجود دارد. از خیرین می‌خواهیم به مدارس کمک کنند. اکنون وقت احسان است. مردم به پیام‌های وزارت بهداشت درباره کرونا توجه کنند.

وی درباره پیشنهاد مجلس مبنی بر تعطیلی مدارس تا آخر اسفند گفت: ما در کمیسیون پیشنهاد تعطیلی داده بودیم اما دولت خودش بخوبی تدبیر کرد. کار جهادی در حال انجام است. قطعا کرونا را به زانو در می‌آوریم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها