آیت ملک‌نیا، کارشناس سینما، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

شیوع کرونا اوضاع نامناسبی برای سینمای ایران به وجود آورده است/ مدام چشم‌مان را به اخبار دوخته‌ایم/ امسال چیدمان اکران فیلم‌های نوروزی منصفانه بود/ مردم منتقدان بی‌ادعای سینما هستند

آیت ملک‌نیا، کارشناس سینما، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» گفت: سینمای ایران از مهرماه و آبان‌ماه با مشکلاتی مواجه شد، و عملاً با شیوع کرونا اوضاع بدتر هم شده است. اگر بخواهیم بر اساس درصد ارزیابی کنیم این اتفاقات تاثیر صد درصدی گذاشته است.

شیوع کرونا اوضاع نامناسبی برای سینمای ایران به وجود آورده است/ مدام چشم‌مان را به اخبار دوخته‌ایم/ امسال چیدمان اکران فیلم‌های نوروزی منصفانه بود/ مردم منتقدان بی‌ادعای سینما هستند
کد خبر: 389236
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ ‌تبسم کشاورز - هفته گذشته با شیوع ویروس کرونا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فعالیت‌های هنری را تا پایان هفته تعطیل اعلام کرده بود. ( بیشتر بخوانیم )

با ادامه یافتن این شرایط در ایران و سایر کشورهای دنیا دوباره تا 16 اسفند تمامی سینماها و مراکز هنری تعطیل شدند. قطعاً ورود کرونا به سینما، بر اکران و میزان فروش فیلم‌های سینمایی بی‌تاثیر نخواهد بود و فراز و نشیب سینمای ایران را زیاد و زیادتر خواهد کرد. ( بیشتر بخوانیم )

آیت ملک نیا

آیت ملک‌نیا، کارشناس سینما، در مورد تصمیم‌گیری مجدد برای تعطیلی سینماها ( بیشتر بخوانیم ) در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: سینمای ایران از مهرماه و آبان‌ماه با مشکلاتی مواجه شد، و عملاً با شیوع این بیماری اوضاع بدتر هم شده است. اگر بخواهیم بر اساس درصد ارزیابی کنیم این اتفاقات تاثیر صد درصدی گذاشته است. تعطیلی سینماها و تکلیف فیلم‌هایی که در حال اکران بودند در حوزه اختیارات سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است. آنها متولی این مساله هستند پس باید فکری کنند که تا جای ممکن صاحبان آثار و سینماها، چه خصوصی چه دولتی، متضرر نشوند.

تعطیلی سینماها و تکلیف فیلم‌هایی که در حال اکران بودند در حوزه اختیارات سازمان سینمایی و وزارت ارشاد است. آنها متولی این مساله هستند پس باید فکری کنند که تا جای ممکن صاحبان آثار و سینماها، چه خصوصی چه دولتی، متضرر نشوند.

او در خصوص ادامه‌ پیدا کردن تعطیلی سینماها گفت: ما مدام چشم‌مان را به اخبار دوخته‌ایم، متاسفانه هفته سختی در پیش خواهیم داشت. همه مانده‌ایم که در این اوضاع چه باید کرد. با وجود این، از این فرصت‌ها هم برای تجهیز سالن‌های سینمایی استفاده می‌کنیم. قطعاً این موضوع نه تنها درباره سینما بلکه به ضرر تمامی مشاغل است. اگر گذری از خیابان عبور کنید متوجه کسادی بازار می‌شوید.

این کارشناس سینما درباره اکران‌های نوروزی و پیش‎‌بینی فروش فیلم‌ها گفت: امسال چیدمان اکران فیلم‌های نوروزی منصفانه بود و در تمام ژانرهای سینمایی حتی در ژانر کودک فیلم «بازیوو» را داشتیم. همین‌طور فیلم «لاله» پس از سال‌ها اکران می‌شود.

او ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین حالت اگر مثلاً 10 روز مانده به عید بیماری کرونا از بین برود، از نگاه من اتفاق مثبتی برای سه فیلم «شنای‌ پروانه» محمد کارت، «لامینور» آقای مهرجویی و «خوب، بد، جلف2» پیمان قاسمخانی رخ می‌دهد و مردم استقبال خوبی از این فیلم‌ها خواهند کرد.

ملک‌نیا اضافه کرد: باید بدانیم که مردم این روزها با اطلاعات کامل به سینما می‌آیند و از نگاه من مردم منتقدان بی‌ادعای سینما هستند.

او درباره اوضاع سینما در سال 98 گفت: امسال فیلم‌های خوبی مانند «جان‎دار»، «مطرب»، «جهان با من برقص» و «زیرنظر» اکران شدند. اما مسائل پیش‌آمده در پاییز و زمستان به اکثر آثار آسیب زد. شاید اگر این اتفاقات نمی‌افتاد، سینما نسبت به سال پیش شرایط بهتری را پشت سر می‌گذاشت.

آیت ملک‌نیا در پایان صحبت‌های خود گفت: امسال جشنواره فیلم فجر خوبی داشتیم و نباید این‌قدر از آن انتقاد کنیم. هر کسی مدیر شود نقاط ضعف و مثبتی دارد. بهتر است فقط نقاط منفی را نبینیم. خواهشمندم هر شخصی که مسئولیتی را می‌پذیرد به او کمک کنیم چون اگر بخشی از کار بلنگد، شرایط برای همه جامعه دشوار خواهد شد. بیاییم در حوزه فرهنگ و سینما همگی با کمک اهالی رسانه یکدل و متحد باشیم و درهای موسسات فرهنگی را بیشتر به روی مردم بگشاییم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها