کد خبر: 389280
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۳:۲۲:۱۹
| |

کاهش 5000 دلاری ارزبری خودروها در پلتفرم جدید

یک مقام مسئول در صنعت خودرو از طراحی یک پلتفرم برای تولید انواع خودروهای ایرانی خبر داد و گفت: پک خودروهای وارداتی 6000 دلار بوده که با داخلی‌سازی 92 درصدی این رقم به 1000 دلار کاهش می‌یابد.

کاهش 5000 دلاری ارزبری خودروها در پلتفرم جدید
کد خبر: 389280
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۳:۲۲:۱۹

اعتمادآنلاین| کیانوش پورمجیب در نشست خبری خود با خبرنگاران از طراحی پلتفرم تولید خودرو در ایران خبر داد و گفت: قرار است در این پلتفرم، خودروهای برقی، هیبریدی و کلاس‌های مختلف خودروهای با سوخت فسیلی سوار شود به نحوی که هاچ‌بک، کراس‌اور، وانت و سدان بر روی این پلتفرم تولید شده و تولید آنها منطبق با استانداردهای ایمنی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان جلوگیری از خروج ارز با طراحی این پلتفرم و تولید خودروهای مرتبط با آن گفت: در خودرویی که بهمن سال آینده از خانواده طراحی شده بر روی این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد، بالغ بر 92 درصد خودکفایی به چشم می‌خورد که این عدد بی‌سابقه است و تا به حال هیچ محصولی در ایران تولید نشده که در شروع لانچ آن، این درصد از خودکفایی حاصل شده باشد.

پورمجیب تصریح کرد: در حال حاضر قیمت هر پک خودروهای وارداتی 6000 یورو ارزبری دارد و از این کمتر برای هیچ خودروی وارداتی نمی‌توان متصور بود بنابراین 92 درصد خودکفایی نشانگر جلوگیری از خروج مقدار قابل توجهی ارز دارد.

این مقام مسئول در صنعت خودرو خاطرنشان کرد: محصول آتی که بر روی این پلتفرم طراحی شده با کمتر از 1000 دلار ارزبری وارد بازار خواهد شد که ارزش بالایی را برای کشور به لحاظ جلوگیری از خروج ارز حاصل خواهد کرد.

پورمجیب با بیان اینکه در شرایط خاص کشور، مقوله ارز یک عامل تعیین‌کننده در تولید به شمار می‌رود، گفت: اگر ارزبری تولید خودرو را مدیریت نکنیم، تداوم تولید دچار ابهام خواهد شد بنابراین حداکثر داخلی‌سازی در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه توسعه پلتفرم مذکور با هدف پوشش حداکثری استانداردهای اروپایی انجام خواهد شد، افزود: طراحی پلتفرم باید قابلیتی داشته باشد که قوای محرکه را نیز بتوان تولید کرد ضمن اینکه ساخت داخل اجزای این پلتفرم نیز از جمله اهداف بسیار مهم به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در صنعت خودرو با بیان اینکه سیستم برق الکترونیک، ترمز، ایربگ، اکسل و ایمنی فعال، از جمله ویژگی‌های این پلتفرم است، گفت: در پایان سال 99 یک خودروی سدان از پلتفرم مذکور تولید شده و در سال 1400 کراس‌اور این پلتفرم به بازار عرضه خواهد شد اما سواری‌های طراحی شده در کلاس C قرار می‌گیرد.

پورمجیب گفت: توسعه موتور سه سیلندر در دستور کار قرار گرفته و نمونه‌سازی‌ها در این رابطه از سه سال قبل آغاز شده تا بتوان آن را به تولید انبوه رساند.

وی توسعه قوای محرکه هیبریدی و برقی را در دستور کار دانست و خاطرنشان کرد: کاهش یک لیتری مصرف سوخت در این موتوری که در سال 99 رونمایی خواهد شد، حاصل می‌گردد که یک پیشرفت بسیار مناسب در حوزه سیستم سوخت‌رسانی این موتور ملی است.

به گفته وی، 9 محصول در سه سال آینده روانه بازار خواهند شد که 5 محصول اوایل سال 99 بوده ضمن اینکه بهمن سال 1401 خودروی دنا برقی بر اساس قطعات داخلی‌سازی شده روانه بازار خواهد شد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها