کد خبر: 389340
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۴:۵۴:۰۹
| |

یحیی آل‌اسحاق:

کسبه نگران نباشند؛ بازار شب عید از دو هفته آینده داغ می‌شود

یحیی آل‌اسحاق با تأکید بر اینکه کسبه نگران بازار شب عیدشان نباشند، گفت: از دو هفته آینده حتماً فعالیت‌های اقتصادی دوباره روی غلطک می‌افتد و کاسبی‌ها داغ می‌شود.

کسبه نگران نباشند؛ بازار شب عید از دو هفته آینده داغ می‌شود
کد خبر: 389340
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۰ ۱۴:۵۴:۰۹

اعتمادآنلاین| یحیی آل‌اسحاق درباره تأثیر کرونا در اقتصاد ایران، گفت: موضوع کرونا از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی در حوزه‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است؛ واقعیت این است که هم‌اکنون کشورهای زیادی گریبان‌گیر کرونا شده‌اند و فقط ایران نیست که این مشکل را دارد.

وی با تأکید بر بررسی اثرات و دلایل گسترش ویروس کرونا هم از منظر پزشکی و اقتصادی، گفت: ضمن بررسی پزشکی این موضوع باید دید که چگونه از گسترش این ویروس استفاده یا سوءاستفاده می‌کنند.

این فعال اقتصادی راجع به سوءاستفاده از ویروس کرونا، گفت: هم‌اکنون این ویروس به ابزاری برای سوءاستفاده جنگی از سوی استکبار جهانی تبدیل شده است که از هر فرصتی می‌خواهند علیه نظام جمهوری اسلامی سوءاستفاده کنند.

به‌گفته آل‌اسحاق دشمن کنار تحریم‌های گسترده از ویروس کرونا نیز به‌عنوان ابزار فشاری علیه جمهوری اسلامی استفاده کرده است.

وی به اثرگذاری ویروس کرونا در داخل کشور و جنگ روانی و بزرگ‌نمایی برخی سودجویان اشاره کرد و گفت: این افراد هم‌راستا با دشمنان در تلاش برای ملتهب کردن فضای جامعه هستند تا سود ببرند و از ابزارهای مختلف برای رسیدن به این هدفشان استفاده می‌کنند.

آل‌اسحاق گفت: در روابط تجارت خارجی، حمل‌ونقل، صادرات، گردشگری، واردات و تعاملات با دنیا فضای ملتهبی حتی با کشورهای همسایه ایجاد شده است که این فضا ناشی از تلاش دشمنان بوده که به‌نظر خودشان هم موفق بوده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط موجود علاوه بر تهدیدهایی که علیه جمهوری اسلامی می‌شود باید به واقعیت‌های فعلی در روابط اقتصادی و خارجی هم توجه کرد، گفت: در حوزه روابط خارجی سالانه 3 میلیون نفر به عراق می‌فرستیم و سه میلیون از عراق هم مسافر داریم یعنی مجموعاً 6 میلیون روابط سفری با عراق داریم که الآن تقریباً تعطیل شده است.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه با 15 کشور همسایه این روابط برقرار است، تصریح کرد: البته خودمان نیز همین حساسیت را داریم و با هر فردی که قرار است وارد کشور شود برای هر فردی در شرایط موجود و ویروس کرونا حساسیت‌هایی را اعمال می‌کنیم.

آل‌اسحاق با توجه به محدودیت‌هایی که پس از ویروس کرونا در کشور با عراق ایجاد شده است، گفت: عراق مرز مسافری را بسته و در حوزه بار نیز برخی از مرزها محدودیت اعمال شده است هرچند درحال مذاکره هستیم که نقل و انتقال بار به مشکل نخورد و در همین راستا مرز مهران و اقلیم باز شده است.

وی با تصریح به اینکه صادرات کشورها بعد از ویروس کرونا تحت تأثیر قرار گرفته است، گفت: هرچند نقل و انتقال کالا به‌معنای نقل و انتقال ویروس نیست ولی همه کشورها هم‌اکنون حساسیت‌هایی را در این حوزه دارند.

این فعال اقتصادی با تأکید بر اینکه در داخل کشور نیز مشکلاتی برای مسافرت‌های داخلی تعاملات کالایی و بین‌شهری ایجاد شده است، گفت: در نقل و انتقال کالای درون‌کشوری نیز مشکلات ایجاد شده است ضمن اینکه در واحدهای تولیدی حفظ سلامت کارگران تحت تأثیر قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام این مشکلات باید گفت که این وضعیت نیز حدی از نگرانی‌ها را دارد اما آنچه هم‌اکنون ایجاد شده جو روانی و نگرانی و ترس برای عدم کنترل است، این درحالی است که طبق آمار رسمی تعداد خروجی‌ها از بیمارستان بیشتر از ورودی‌هاست و باید به نظام پزشکی‌مان اعتماد کنیم.

آل‌اسحاق با تأکید بر اینکه آنچه الآن در جامعه رخ داده بیانگر نگرانی و بزرگ‌نمایی چندبرابری است، افزود: برخی رسانه‌ها و فضای مجازی با سوء نیت به این مشکلات دامن می‌زنند و اصلاً قابل قبول نیست و مایه تأسف است که آنهایی که دنبال درآمد نامشروع هستند دست به هر کاری می‌زنند.

این فعال اقتصادی خطاب به احتکارگران ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده گفت: بدترین نوع درآمد را کسانی دارند که در این شرایط احتکار می‌کنند؛ حتی نمی‌توانیم اسم انسان را برای این افراد به‌کار ببریم. تعجب‌آور است که این افراد چرا باید این‌طور به هم‌نوع خود خیانت کنند.

وی افزایش قیمت ارز و برخی کالاهای دیگر را بی‌ارتباط با کرونا دانست و گفت: عده‌ای فرصت‌طلب در حال ماهی‌گیری از فضای موجود هستند و این درحالی است که فقط ایران دچار این ویروس نیست و همه دنیا درگیر آن هستند.

آل‌اسحاق گفت: در سالهای قبل در حوزه‌های مختلف از این حیث مشکلات داشتیم و مردم ایران آب‌دیده هستند و حوادث مختلف تاریخی را دیدند این مشکل هم به‌زودی تمام می‌شود.

وی گفت: ما کشور اول نیستیم که درگیر کرونا هست و با این حال ظرف یک هفته برای تسلط بر کار زمان احتیاج داشتیم و هم‌اکنون نیز اوضاع در اختیار کامل وزارت بهداشت و کادر درمانی است و نباید نگران باشیم.

این فعال اقتصادی در خصوص تأثیر کرونا در اقتصاد به‌ویژه بازار شب عید فعالان اقتصادی نیز گفت: آثار کرونا چه در داخل کشور و چه در خارج کوتاه‌مدت است و ظرف یک یا دو هفته تمام و اوضاع عادی می‌شود.

وی افزود: ظرف یکی دو هفته آینده اوضاع خرید و فروش در بازار دوباره روی غلطک می‌افتد چرا که شب عید افزایش خرید و فروش را دارند و این کسادی این روزها در ظرف یکی دو هفته آینده جبران می‌شود.

آل‌اسحاق با تأکید بر اینکه وضعیت در اقتصاد به‌ویژه برای کسبه سریع عادی می‌شود، گفت: الآن چون هنوز در حال کنترل ویروس هستند کمی بازار از رونق افتاده است ولی تا شب عید حتماً جبران می‌شود و کسبه نباید نگران بازار شب عیدشان باشند.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها