جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری:

کاهش نسبی مشارکت در انتخابات مجلس به عملکرد دو قوه مقننه و مجریه باز می‌گردد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مثبت ارزیابی نکردن عملکرد مجلس از سوی مردم و همچنین نحوه عملکرد دولت در عدم برآورده کردن نیازهای اقتصادی و معیشتی آنها منجر به کاهش نسبی مشارکت در انتخابات مجلس شد.

کاهش نسبی مشارکت در انتخابات مجلس به عملکرد دو قوه مقننه و مجریه باز می‌گردد
کد خبر: 389428
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۰۹:۰۰:۴۱

اعتمادآنلاین| جواد مجتهد شبستری عضو مجلس خبرگان رهبری در رابطه با ارزیابی خود از دلایل کاهش مشارکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، گفت: این کاهش مشارکت می‌تواند عوامل مختلفی داشته باشد، البته در انتخابات ریاست جمهوری با توجه به شوری که در آن انتخابات وجود دارد، در برخی شهرها مخصوصاً شهرهای بزرگ شور و علاقه به حضور در پای صندوق‌های رأی در انتخابت دیگر مثل انتخابات مجلس وجود ندارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از مهمترین عوامل کاهش نسبی مشارکت در انتخابات مجلس به عملکرد دو قوه مقننه و مجریه باز می‌گردد. احتمالاً مسئله خود مجلس است که آیا عملکرد مجلس در بعد تقنینی و نظارتی که دو وظیفه مهم مجلس است از نظر مردم مثبت تلقی شده است؟

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این الگوی مناسبی است که به واسطه آن متوجه می‌شویم مردم عملکرد مجلس را چندان مثبت ارزیابی نکردند، اظهار داشت: البته این به آن معنا نیست که آنهایی که رأی آوردند موفق تر هستند.

حجت الاسلام مجتهد شبستری با اشاره به اینکه عوامل متعدد دیگری می‌تواند در مشارکت مردم تأثیر گذار باشد. مانند احساس وظیفه، حمایت از اصل نظام و فرمایشات رهبری که قطعاً تأثیرگذار است، اظهار داشت: اما دلیل مهم عدم مشارکت بعضی افراد شاید این بوده است که نمایندگان مجلس پس از ورود به مجلس نسبت به وعده‌های خود بی توجه می‌شوند. گاهی مطالبی از برخی نمایندگان منعکس می‌شد که با واقعیات جامعه چندان متناسب نبود و شاید عملکرد مثبتی را در مجموع از مجلس مشاهده نکردند.

وی با بیان اینکه عامل مهم دیگر در کاهش مشارکت نسبی در انتخابات مجلس اخیر عملکرد دولت است، گفت: دولت نتوانسته است در وظایف مدیریتی و آنچه به عهده او بوده مخصوصاً در بعد اقتصادی و مسائل معیشتی انتظارات مردم را برآورده و مشکلات را حل کند و مردم آن تدبیر لازم که از دولت توقع می‌رفت مشاهده نکردند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همینطور برخی از مسئولان از یک سو با بعضی از سخنان خود می‌گفتند دو قطبی ایجاد نکنید و به وحدت دعوت می‌کردند اما از سوی دیگر سخنان خودشان منجر به ایجاد دو قطبی در جامعه شد و برخلاف وحدت حرکت کردند.

حجت الاسلام مجتهد شبستری تاکید کرد: اینکه برخی از مسئولان، شورای نگهبان را زیر سوال بردند و انتخابات را تشریفاتی و انتصاب نامیدند در مشارکت مردم بی تأثیر نیست. وقتی مردم ببینند یک مسئول رسمی در کشور به این شکل شورای نگهبان و مساله انتخابات را زیر سوال می‌برد طبیعی است که با مساله سرد برخورد کنند و این تلقی ایجاد شود که گویا آراء آنها تأثیرگذار نخواهد بود.

وی تصریح کرد: اینگونه عملکردها و بیانات می توانست در کاهش مشارکت مردم در انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی اثر گذار باشد.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها