کد خبر: 389590
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

ندا چیتگریان، متخصص پوست، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

محلول‌های الکلی باعث جذب بیشتر ویروس کرونا می‌شود؟/ بهترین راه مراقبت از پوست در روزهای کرونایی چیست؟

مجله «Mirror» با انتشار مقاله‌ای از عواقب استفاده بیش از اندازه از محلول‌های الکلی برای پوست دست گفته است. محلول‌هایی که در این روزهای کرونایی به سختی پیدا می‌شود، اما خودش منبعی برای جذب بیشتر ویروس است. با این اوصاف، چگونه باید از سلامت بدن و پوست خود مراقبت کنیم؟

محلول‌های الکلی باعث جذب بیشتر ویروس کرونا می‌شود؟/ بهترین راه مراقبت از پوست در روزهای کرونایی چیست؟
کد خبر: 389590
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| نیلوفر حامدی- روزهای کرونایی زندگی مردم را تغییر داده است. اگرچه همه توصیه‌ها حاکی از آن است که مردم تلاش کنند از روند زندگی عادی خود خارج نشوند، اما اجرای این توصیه‌ها چندان هم ساده نیست. به ویژه وقتی رعایت برخی از نکات بهداشتی خود می‌تواند منجر به بروز عوارض دیگری در بدن شود.

یکی از این نگرانی‌ها به شست‌وشوی دست‌ها ارتباط پیدا می‌کند. از همان روز نخست، سازمان بهداشت جهانی و سایر متولیان نظام سلامت در دنیا تاکید کردند که شستن مداوم دست‌ها بهترین راه برای مبارزه با ویروس کروناست، چون این ویروس روی سایر لوازم می‌نشیند و با لمس دست به بدن ما منتقل می‌شود.

بر همین اساس هم گفته شد که مردم سعی کنند در طول روز حدود 20 بار دست‌هایشان را با رعایت اصول استاندارد شست‌وشو دهند.

از طرف دیگر، استفاده از محلول‌های الکلی هم توصیه شد. محلول‌هایی که تمام میکروب‌ها و ویروس‌ها را نابود می‌کند. اما رعایت همین 2 اصل هم عاری از مشکل نیست.

کرونا

خشکی پوست، نتیجه شستن زیاد دست‌ها در روزهای کرونایی

نتیجه‌ی شست‌وشوی مداوم دست‌ها با شوینده‌ها، خشک شدن شدید پوست بود و در مورد استفاده از محلول‌ها هم هشدارهای زیادی داده شد. همین روز گذشته، مجله «Miror» با انتشار مقاله‌ای از عواقب استفاده بیش از اندازه از محلول‌های الکلی برای پوست دست نوشت. نویسنده این مقاله بازگو کرده که این کار سبب نازک شدن ‌پوست دست می‌شود و همچنین قدرت جذب ویروس بالاتر می‌رود.

ندا چیتگریان، متخصص پوست، درباره تاثیرات این شوینده‌ها بر پوست دست افراد به اعتمادآنلاین گفت: البته که شستن دست‌ها کاری بهداشتی محسوب می‌شود، اما در چنین شرایطی که ویروسی وجود دارد و تعداد این شست‌وشوها باید افزایش یابد، اتفاقات جدیدی در بدن رخ می‌دهد.

او ادامه داد: نخست اینکه شستن چندین باره دست‌ها باعث می‌شود این مواد شیمیایی وارد غذا و بدن ما شود. از سوی دیگر، این کار تمامی چربی روی پوست را در طولانی‌مدت از بین می‌برد و خشکی شدید پوست را به همراه خواهد داشت. از همه مهم‌تر، شست‌وشوی زیاد دست در بلندمدت سبب قارچی شدن پوست نیز می‌شود.

تایید وجود کرونا در آذربایجان شرقی

از نرم‌کننده‌های طبیعی استفاده کنید

به گفته این متخصص پوست با انجام برخی کارها می‌توان از این اتفاقات جلوگیری کرد: اما برای تمامی این مسائل راه‌حل هم وجود دارد. برای اینکه اجازه ندهید این مواد شیمیایی وارد مواد غذایی و همچنین در برخوردهای پوست و صورت و دهان، وارد بدن‌مان شود باید سعی کنیم دست‌مان را با آب نسبتاً گرم بشوییم. همچنین، استفاده از آبرسان‌ها و مرطوب‌کننده‌های مختلف هم کمک خوبی برای جلوگیری از ایجاد خشکی و قارچی شدن پوست است. البته اگر بتوانیم از نوع طبیعی این مواد استفاده کنیم که دیگر جلوی بسیاری از مشکلات گرفته می‌شود؛ به عنوان مثال به جای استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها، از شیر، عسل، عصاره آلوئه‌ورا و گلاب استفاده کنیم.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا استفاده زیاد و بلندمدت از محلول‌های الکلی هم خطری دارد یا خیر توضیح داد: منابع متفاوتی تایید کرده‌اند که نباید از این محلول‌ها در زمان طولانی و به کرات استفاده شود. اما به اینکه آیا استفاده از این محلو‌ها باعث نازک شدن پوست و به دنبال آن جذب بیشتر ویروسی مثل کرونا می‌شود یا خیر هنوز نمی‌توان پاسخ قطعی داد. به نظر می‌رسد اگر مردم تلاش کنند بیشتر از همان شوینده‌ها و پس از آن نرم‌کننده‌های طبیعی استفاده کنند و در موقعیت‌های خاص، مثل محیط‌های بیمارستانی، سراغ محلول الکلی بروند، بسیار بهتر باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها