کد خبر: 389739
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۳:۰۰:۱۲
| |

تلفات پرندگان در تالاب میانکاله ادامه دارد

مازندران 530 هزار هکتار عرصه زیست محیطی دارد که نزدیک به 300 نفر کار حفاظت از آن را بر عهده دارند، وجود عرصه طبیعی در مازندران به خصوص تالاب‌های سرخرود و میانکاله باعث کوچ سالانه 150 گونه از پرندگان مهاجر به این خطه شمال کشور با جمعیت 1.5 میلیون بال می‌شود که طبق آمار سالانه حداقل یک پنجم این پرندگان به دست شکارچیان غیرمجاز شکار می‌شوند.

تلفات پرندگان در تالاب میانکاله ادامه دارد
کد خبر: 389739
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۳:۰۰:۱۲

اعتمادآنلاین| در این‌ میان امسال تالاب میانکاله با توجه به حجم بالای شکار و صید بسته شد و اجازه ورود به شکارچیان داده نشد اما کمی بعد هنگام مهاجرت پرندگان به تالاب خبر مرگ هزاران بال پرنده در میانکاله منتشر شد و تاکنون هر روز به آمار تلفات افزوده شده است.

پس از آن تلاش برای کشف علت مرگ و میر پرندگان مهاجر از طریق آزمایشات و ارسال نمونه تهران مورد واکاوی قرار گرفت و در نهایت وجود سم بوتولیسم به‌علت بسته شدن بخشی از آب ورودی به تالاب، دلیل مرگ و میر چندین هزار پرنده در تالاب توسط دامپزشکی عنوان شد.

در شرایطی گزارش کمیته به وقوع بوتولیسم و «باکتری گرمادوستِ عامل بروز ‌بوتولیسم» پرداخته که در فصل سرما درحال کشتن پرندگان است اما طی چند روز گذشته ادعای برخی از شکارچیان مبنی بر ریختن سم در تالاب میانکاله به دلیل اخذ وجه برای شکار توسط محیط زیست و پس از آن عدم اجازه شکار توسط این سازمان علت این غرض ورزی عنوان که موجب شد پرونده علت مرگ و میر پرندگان‌ میانکاله دوباره به جریان بیافتد.

آمار تلفات در میانکاله ادامه دارد

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه همچنان در تالاب میانکاله شاهد تلفات هستیم، اظهارکرد: آمار تلفات کاهش پیدا نکرده و تنها تراکم پرندگان مرده به سمت شرق میانکاله رفته است.

وی تصریح کرد: ماندن مردار پرندگان در تالاب به لحاظ زیست محیطی زمینه ساز باکتری‌ها می‌شود و باید از طرف محیط زیست جمع‌آوری شود اما در شرق میانکاله با توجه به باتلاقی بودن، کار را برای همکاران محیط زیست دشوار کرده است.

مدیرکل محیط زیست مازندران در پاسخ به ادعای شکارچیان مبنی بر اینکه که در تالاب میانکاله سم ریخته و باعث مرگ پرندگان شدند، خاطرنشان کرد: در این راستا محیط زیست شکایت را مطرح کرده و اگر واقعا این شکارچیان سم به میانکاله ریخته باشند باید به لحاظ قانونی و زیست محیطی پاسخگو باشند.

ابراهیمی کارنامی ادامه داد: خسارت‌هایی که به محیط زیست و پرندگان وارد شد باید از سوی شکارچیان پرداخت شود و همچنین ما هزینه زیادی برای جمع‌آوری و پاکسازی منطقه کردیم که تمام این‌ها باید مورد محاسبه قرار گیرد.

وی در مورد راهکار کاهش آمار تلفات پرندگان میانکاله افزود: تنها راه امید به گرم شدن زودتر مناطق سیبری است که مهاجرت معکوس اتفاق بیفتد و پرندگان از تالاب مهاجرت کنند.

مدیرکل محیط زیست مازندران در پاسخ به اینکه آیا میانکاله راه خروجی آب دارد و چرا هنوز سم در سطح میانکاله مانده است، گفت: میانکاله با دریا تبادل آب دارد و به عنوان تالاب فعال محسوب می‌شود، مرداب نیست و اینکه چرا سم از آن خارج نشده باید بررسی شود.

ابراهیمی کارنامی یادآور شد: هر روز آمار تلفات و جمع آوری لاشه پرندگان از سوی محیط زیست استان به دامپزشکی اعلام می‌شود چراکه از سوی استاندار مازندران این نهاد به عنوان مرجع برای اطلاع رسانی در این حوزه معرفی شده است.

در صورت تایید؛ شکارچیان مشمول پرداخت خسارت می‌شوند

سعید ابراهیمی استاد حقوق و فقه دانشگاه مازندران در مورد خبر منتشر شده مبنی بر علت ریختن سم توسط شکارچیان، تلفات پرندگان و مسائل حقوقی برای این افراد اظهار کرد: از نظر قانونی خسارت متوجه شکارچیان خواهد بود در صورتی که این ادعا ثابت شود، مشمول پرداخت خسارت نیز خواهد شد و مسئولیت متوجه شکارچیان است.

وی افزود: پس از محرز شدن اینکه شکارچیان بر اثر ریختن سم در آب تالاب میانکاله علت مرگ و میر پرندگان در میانکاله بودند در دادگاه بدوی محکوم خواهند شد و باتوجه به طرح دعوی که با عنوان کیفری و مجازات حقوقی پرداخت خسارت مطرح می‌شود.

استاد حقوق و فقه دانشگاه مازندران ادامه داد: دادگاه این مهم، کیفری خواهد بود و جبران خسارت بر عهده بیمه‌هایی است که شکارچیان احتمالا تحت پوشش قرار دارند و خسارت را پرداخت می‌کنند، پس از آن در صورت عمدی بودن اتفاق، بیمه‌ها این رقم را به‌عنوان خسارت از خود شکارچی مطالبه کرده و در صورتی که بی احتیاطی در مرگ و میر پرندگان تالاب میانکاله محرز شود که بحث دیگری مطرح خواهد شد.

ابراهیمی در مورد میزان‌ پرداخت خسارات و جرایم در نظر گرفته شده گفت: براساس تعداد تلفات پرندگان باید غرامت پرداخت شود و قیمت پرندگان به اندازه آن و یا دو برابر آن جریمه برای آن‌ها افراد در نظر گرفته می‌شود، همچنین قیمت پرندگان را کارشناس دادگستری مشخص می‌کند.

وی اظهار کرد: شکارچیان در صورت محرز شدن تخلف به دلیل وارد کردن خسارت زیست‌ محیطی و از بین رفتن پرنده‌ها باید ارزش ریالی پرنده‌ها را جبران کنند و طبق قانون مجازات اسلامی در ماده 19 مجازات‌های تعزیری عنوان مجرمانه به آنها تعلق می‌گیرد.

استاد حقوق و فقه دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه این‌گونه جرایم جنبه عمومی هم دارد، خاطرنشان کرد: گاهی جرم جنبه عمومی پیدا کرده و دادستان یا مدعی العموم به نیابت از مردم جامعه مبنی بر اینکه برای افرادی به محیط زیست نسبت لطمه وارد کردند، مجازات حبس برای آن‌ها در نظر خواهد گرفت و شاکی خصوصی و عمومی برای آن در نظر گرفته می‌شود که اینجا ترکیب جریمه نقدی و زندان مطرح می‌شود.

ابراهیمی در مورد جنبه بین المللی تبعات این حادثه تصریح کرد: در جامعه بین المللی نیز این اتفاق تبعاتی را به دنبال دارد، از آنجا که پرندگان مهاجر بوده و از سیبری به ایران مهاجرت می‌کردند دولت و حکومت ایران در قبال آن مسئول است و از آنجایی که ایران عضو کنوانسیون می‌باشد، لزوم حفاظت محیط زیست در کمیسیون مطرح می‌شود و باید برای آن خسارت و غرامت پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: پس از آن دولت و محیط زیست می‌تواند از شکارچی و یا افراد خاطی جریمه خسارت وارد شده را درخواست کند.

ما آمار تلفات پرندگان استان گلستان را نداریم

سید حسین رضوانی مدیرکل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه ما آمار تلفات پرندگان استان گلستان را نداریم، گفت: چند روز بارندگی موجب شد لاشه پرندگان از میانکاله جمع آوری نشود.

وی در پاسخ به اینکه آمار کلی تلفات چقدر بوده است، افزود: آمار کلی را ندارم اما آمار روزانه زیر 100 بال بوده ست.

مدیرکل دامپزشکی مازندران بیان کرد: آمار را بیان کنیم که مثلا فلان تعداد تلفات داده‌ایم که چه اتفاقی بیفتد که دیگران خوشحال شوند و این اشتباه محض خبرگزاری‌ها است که به دنبال آمار هستند.

رضوانی ادامه داد: اکنون که بحث‌ کرونا آمده است اما همچنان موضوع تالاب را ول نمی‌کنید.

وی در پاسخ به اینکه ادعای شکارچیان مبنی بر ریختن سم در میانکاله نتایج آزمایشات دامپزشکی را زیر سوال خواهد برد، عنوان کرد: به دامپزشکی مازندران اعلام شد که علت تلفات سم بوتولیسم بوده و من هم اعلام کردم.

طبق آخرین آمار ارائه شده بیش از 8000 هزار بال پرنده در تالاب میانکاله تلف شده بودند و اما همچنان تلف شدن پرندگان در تالاب میانکاله ادامه دارد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها