کد خبر: 389777
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۳:۳۶:۰۹
| |

چرا «سه‌شنبه بزرگ» مهم است؟

«سه‌شنبه بزرگ» طی چند دهه اخیر یکی از مهمترین و سرنوشت‌سازترین روز‌ها در تقویم انتخاباتی آمریکا بوده است.

چرا «سه‌شنبه بزرگ» مهم است؟
کد خبر: 389777
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۳:۳۶:۰۹

اعتمادآنلاین| جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا، روز گذشته به لطف آرای سیاهپوستان در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در ایالت کارولینای جنوبی برای کسب عنوان نامزدی این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا به پیروزی رسید.

اولین پیروزی جو بایدن در انتخابات درون‌حزبی حزب دموکرات در زمانی اتفاق افتاد که شکست او می‌توانست امید‌ها را برای حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا از بین ببرد.

رسانه‌های آمریکا از پیروزی معاون اوباما به عنوان یک پیروزی به‌موقع در آستانه سه‌شنبه بزرگ یاد کرده‌اند؛ چراکه این پیروزی می‌تواند بر تصمیم میلیون‌ها رای‌دهنده در سایر ایالت‌ها در این روز تاثیرگذار باشد.

سه‌شنبه بزرگ به سه‌شنبه‌ای در اواخر ماه فوریه یا اوایل مارسِ همان سالی که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در آن برگزار خواهد شد، اطلاق می‌شود.

در سه‌شنبه بزرگِ امسال که مصادف با سوم مارس (13 اسفند) است ایالت‌های بزرگ آمریکا به صورت همزمان اقدام به برگزاری انتخاباتِ درون‌حزبی برای رای دادن به نامزد‌های هر حزب می‌کنند و به همین خاطر، اولین آزمون جدی برای سنجش میزان محبوبیت نامزد‌ها در سطح ملی به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا از طریق کالج انتخاباتی انتخاب می‌شود و هر ایالت تعداد مشخصی وکیل انتخاباتی را برای انتخاب رئیس‌جمهور در اختیار دارد، سه‌شنبه بزرگ تا حد زیادی می‌تواند تکلیف نامزد انتخاباتی هر حزب را مشخص کند؛ چراکه بیشترین تعداد ایالت‌ها در این روز به صورت همزمان انتخابات مقدماتی برگزار می‌کنند.

هر نامزدی که از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بتواند در سه‌شنبه بزرگ رای ایالت‌های بیشتری را به دست آورد، با توجه به تعداد وکلای انتخاباتی این ایالت‌ها شانس خود را برای کسب عنوان نامزدی حزب مربوطه در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا افزایش می‌دهد.

در سه‌شنبه بزرگ امسال (13 اسفند) چهارده ایالت آمریکا انتخابات درون‌حزبی برگزار می‌کنند. این 14 ایالت در مجموع 1344 وکیل انتخاباتی در کالج انتخاباتی آمریکا دارند که معادل یک سوم کل نمایندگانی است که در نهایت رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند.

در سه‌شنبه بزرگِ سال 2016، بیشترین آرا در انتخابات میان‌دوره‌ای دموکرات‌ها را هیلاری کلینتون و بیشترین آرا در انتخابات میان‌دوره‌ای حزب جمهوری‌خواه را دونالد ترامپ به دست آوردند که در نهایت هر دو به عنوان نامزد نهایی حزب متبوع خود وارد کارزار انتخاب شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها