کد خبر: 389786
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از جنجال در بوندس‌لیگا گزارش می‌دهد:

در بازی هوفنهایم و بایرن مونیخ چه اتفاقی رخ داد؟/ قانون 50+1 چیست؟/ چرا هواداران بایرن مونیخ به مالک هوفنهایم اعتراض کردند؟

در نبرد هوپ و هواداران بایرن مونیخ، بازیکنان پیروز بودند. آنها نشان دادند که با روش غیراخلاقی نمی‌توان به امری غیراخلاقی یا نادرست اعتراض کرد. همکاری و همبستگی بازیکنان 2 تیم هافنهایم و بایرن همچنین قدرت عجیب فوتبال را در زمینه ایجاد تغییر و ساختن تصویری بی‌بدیل از این بازی زیبا به رخ کشید.

در بازی هوفنهایم و بایرن مونیخ چه اتفاقی رخ داد؟/ قانون 50+1 چیست؟/ چرا هواداران بایرن مونیخ به مالک هوفنهایم اعتراض کردند؟
کد خبر: 389786
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- مگان راپینو کاپیتان تیم ملی زنان آمریکا روزی گفته بود: «فوتبال قدرتی باورنکردنی دارد و می‌توان و باید از آن برای بهتر کردن جهان استفاده کرد.» پاسکاری بازیکنان 2 تیم بایرن‌مونیخ و هوفنهایم در 10 دقیقه آخر بازی در اعتراض به رفتار هواداران مثال عینی این قدرت عظیم بود.

جنجال بازی هوفنهایم و بایرن

بازی تیم‌های هوفنهایم و بایرن‌مونیخ از آن اتفاقات عجیب فوتبال بود. اتفاقاتی که در دوران اوج قدرت سرمایه و ثروت در فوتبال نادرند. هواداران بایرن‌مونیخ در بازی مقابل هوفنهایم به دیتمار هوپ مالک این باشگاه به دلیل رعایت نکردن قانون 50+1 اعتراض کردند. این اولین بار نبود که هواداران تیم‌های بوندس‌لیگا اعتراض خود را به مالکیت هوپ بر هوفنهایم نشان می‌دادند، اما این بار موضوع کمی متفاوت بود. ( بیشتر بخوانیم )

شیوه اعتراض و توهین به مالک هوفنهایم حتی خشم بازیکنان بایرن‌مونیخ را هم برانگیخت و چنین بود که 2 تیم پس از بازگشت به زمین در کنار هم به زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی از سوی هواداران اعتراض کردند.

بنرهایی که هواداران بایرن با خود به ورزشگاه آورده بودند و البته شعارهایی که در ورزشگاه سر دادند، موجب توقف بازی شد. داور مسابقه و اعضای تیم بایرن از تماشاگران خواستند بنرهای توهین‌آمیز خود را جمع کنند، اما این اتفاق رخ نداد و تیم‌ها طی دقایقی به رختکن رفتند. شیوه اعتراض و توهین به مالک هوفنهایم حتی خشم بازیکنان بایرن‌مونیخ را هم برانگیخت و چنین بود که 2 تیم پس از بازگشت به زمین در کنار هم به زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی از سوی هواداران اعتراض کردند.

هوفنهایم و بایرن

آنها در 10 دقیقه پایانی به جای بازی معمول خود در زمین پاس‌کاری تمرینی انجام دادند و به صحبت با هم پرداختند. هانس فلیک، سرمربی و کارل رومینیگه، مالک بایرن مونیخ پس از بازی از رفتار هواداران خود به شدت انتقاد کردند.

دلیل انتقاد هواداران بایرن از مالک هوفنهایم رعایت نکردن قانون 50+1 بود؛ اما قانون 50+1 چیست؟

هوفنهایم و بایرن

قانون 50+1 در بوندس‌لیگا

سرمایه‌گذاران متمول این روزها بر فوتبال اروپا فرمانروایی می‌کنند. آنها با خریدهای نجومی و خرج پول‌های هنگفت تیم‌ها را در مدت‌زمان کوتاهی به اوج می‌رسانند و به این ترتیب تیم‌های کوچک‌تر عملاً توان رقابت با غول‌های میلیاردر دنیای فوتبال را ندارند. روشی که به گفته برخی منتقدان، از اساس با روح فوتبال در تضاد است.

طبق قانون 50+1 در اساسنامه لیگ فوتبال آلمان (DFL)‌، داشتن اکثریت سهام یک باشگاه به معنای تصاحب اکثریت حق تصمیم‌گیری در باشگاه نیست.

اما تمامی این سرمایه‌گذاران، از جمله رومن آبراموویچ مالک چلسی، عاشق قهرمانی تیم نیستند؛ بسیاری از آنان به فوتبال به چشم بیزینس جدید نگاه می‌کنند. در چنین شرایطی بوند‌س‌لیگای آلمان حساب خود را از بقیه لیگ‌های معتبر اروپا جدا کرده و به سرمایه‌گذاران اجازه مالکیت صد درصد نمی‌دهد.

طبق قانون 50+1 در اساسنامه لیگ فوتبال آلمان (DFL)‌، داشتن اکثریت سهام یک باشگاه به معنای تصاحب اکثریت حق تصمیم‌گیری در باشگاه نیست. بر اساس این مقررات، حداقل 51 درصد از اختیارات در تعیین سیاست باشگاه باید در دست خود باشگاه قرار گرفته باشد. هدف و منظور اصلی طراحی قانون 50+1 از ابتدا جلوگیری از تک‌روی مطلق سرمایه‌گذاران در عرصه فوتبال حرفه‌ای باشگاه‌های آلمان بوده است. هواداران آلمانیِ مخالف هوپ معتقدند این قانون در هوفنهایم به اجرا درنیامده و هوپ بیش از 49 درصد را به نام خود ثبت کرده است.

بازیکنان، برنده نبرد هواداران و هوپ

در نبرد هوپ و هواداران بایرن بازیکنان پیروز بودند. آنها نشان دادند که با روش غیراخلاقی نمی‌توان به امری غیراخلاقی یا نادرست اعتراض کرد. همکاری و همبستگی بازیکنان 2 تیم هافنهایم و بایرن و عذرخواهی آنان از هوپ همچنین قدرت عجیب فوتبال را در زمینه ایجاد تغییر و ساختن تصویری بی‌بدیل از این بازی زیبا به رخ کشید.

هوفنهایم و بایرن

بازی بایرن و هوفنهایم، فارغ از نتیجه، ثابت کرد با وجود سیطره سرمایه‌داری و آفت‌هایی همچون نژادپرستی، فوتبال هنوز زنده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها