گزارش «اعتمادآنلاین» از وضعیت لیگ برتر فوتبال ایران بعد از شیوع کرونا:

لیگ نوزدهم لغو می‌شود؟/ سازمان لیگ فوتبال ایران به فکر سلامت بازیکنان نیست؟

هرچند خیلی از فدراسیون‌ها برای حفظ سلامت بازیکنان، لیگ‌های خود را تعطیل کردند، اما فدراسیون فوتبال و بسکتبال گویا علاقه‌ای به تعطیلی لیگ‌هایشان ندارند.

لیگ نوزدهم لغو می‌شود؟/ سازمان لیگ فوتبال ایران به فکر سلامت بازیکنان نیست؟
کد خبر: 389821
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۱ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- لیگ برتر والیبال ایران طی سال 98-99 به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد. دیگر لیگ‌های ورزشی کشور هم به حالت تعلیق درآمده و احتمال دارد به زودی این لیگ‌ها نیز در این فصل تعطیل شوند.

هرچند خیلی از فدراسیون‌ها برای حفظ سلامت بازیکنان، لیگ‌های خود را تعطیل کردند، اما فدراسیون فوتبال و بسکتبال گویا علاقه‌ای به تعطیلی لیگ‌هایشان ندارند. سازمان لیگ به عنوان برگزارکننده بازی‌های این 2 رشته ورزشی، مسابقات را طبق برنامه پیش می‌برند. هر بار هم که از برنامه آنها برای حفظ سلامت ورزشکاران سوال پرسیده می‌شود، به غیاب تماشاگر در بازی‌های لیگ بسنده می‌کنند. از طرفی هم می‌گویند تا زمانی که ستاد ملی مبارزه با کرونا به آنها اعلام نکند لیگ‌های ورزشی باید تعطیل شود به روند برگزاری بازی‌ها ادامه خواهند داد.

لیگ برتر بدون تماشاچی

لیگ قهرمانان آسیا در آستانه تعطیلی

درست همان زمانی که فدراسیون فوتبال ایران می‌کوشد تا بازی‌های لیگ برتر را طبق برنامه و تنها بدون حضور تماشاگر برگزار کند، کنفدراسیون فوتبال آسیا به دنبال تعلیق رقابت‌های لیگ قهرمانان است. طبق اعلام سازمان برگزارکننده لیگ قهرمانان آسیا، بازی‌های هفته سوم این رقابت‌ها تعلیق شده و زمزمه‌هایی درباره لغو کامل این رقابت‌ها هم شنیده می‌شود. البته AFC سعی دارد این بازی‌ها را با تاخیری چندماهه در تابستان برگزار کند. این نشان می‌دهد کنفدراسیون فوتبال آسیا مساله ویروس کرونا را کاملاً جدی گرفته و حفظ سلامت ورزشکاران را در اولویت برنامه‌هایش قرار داده است. از طرفی هم احتمال می‌رود رقابت‌های مقدماتی جام جهانی 2022 قطر را هم با تاخیر برگزار کند.

کیانی

نگرانی سازمان لیگ فوتبال ایران از تاخیر در لیگ برتر!

هرچند AFC حفظ سلامت بازیکنان را در اولویت کارش قرار داده، اما مسئولان سازمان لیگ ایران نگران به هم خوردن برنامه‎ریزی خود هستند. سهیل مهدی، مسئول برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال ایران، در مورد علت برگزاری رقابت‌های لیگ برتر می‌گوید: «طبق مصاحبه‌ها و اطلاعیه‌هایی که سازمان لیگ پیش از این منتشر کرده بود، ستاد نظارت و کنترل کرونا که در وزارت بهداشت مستقر است دستورالعمل‌هایی برای ورزش کشور صادر کرده که از طریق وزارت ورزش به ما هم ابلاغ شد و ما نیز بر مبنای همان جلو می‌رفتیم و اگر اغراق نکنم، باید بگویم روزی 2 بار چک می‌کنیم تا ببینیم دستورالعمل جدید آمده است یا خیر. به هر حال ما کاملاً تابع هستیم و شرایط اجتماعی کشور را درک کرده‌ایم.»

این صحبت‌های مسئول برگزاری بازی‌های لیگ برتر روشن می‌کند که وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مشکلی با برگزاری دیدارهای لیگ برتر ندارند. مهدی البته در ادامه تمام مسئولیت برگزاری یا لغو دیدارهای فوتبال را متوجه وزارت بهداشت می‌داند و می‌گوید: «ما نمی‌دانیم دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد و چه زمانی موضوع ویروس کرونا به اوج می‌رسد، بنابراین باید صبر کنیم تا ستاد مبارزه با کرونا این قضیه را به ما اعلام کند.» ( بیشتر بخوانیم )

درست همان زمانی که تمام اهالی فوتبال ایران فکر می‌کردند وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا مشکلی با برگزاری دیدارهای لیگ برتر ندارند، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد: «نظر ما بر لغو مسابقات بود، اما مسئولان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ قبول نکردند و اصرار داشتند که می‌شود بازی‌ها را بدون تماشاگر برگزار کرد. به همین دلیل فعلاً شرایط به همین منوال است، اما در جلسه ستاد ملی قرار است درباره این مساله مهم تصمیم‌گیری شود. یعنی قرار شده فعلاً بدون تماشاگر باشد تا ابلاغیه‌های جدید را در این خصوص صادر کنیم. اگر از ما می‌پرسید، بهتر است بازی‌ها لغو شوند.» ( بیشتر بخوانیم )

بنابراین از صحبت‌های جهانپور چنین برمی‌آید که مسئولان فدراسیون فوتبال سلامت بازیکنان را تنها به دلیل اینکه بتوانند لیگ برتر را طبق زمان‌بندی انجام‌شده به پایان برسانند به خطر انداخته‌اند.

پرسپولیس

سهیل مهدی درباره نگرانی سازمان لیگ از به تاخیر افتادن بازی‌های لیگ برتر توضیح می‌دهد: «باید یکی 2 نکته را به شما بگویم، شاید مردم هم با شنیدن این نکات متوجه استرس و نگرانی ما بابت برنامه‌ریزی لیگ و پایان بازی‌ها بشوند؛ اگر امروز این اتفاق بیفتد و دستور بیاید که باید بازی‌ها را لغو کنیم، واقعاً نمی‌دانیم کِی باید شروع کنیم و وقتی شروع می‌کنیم همه تیم‌ها آماده هستند یا در اردو حضور دارند. در ضمن با توجه به اتفاقاتی که افتاده درست است که بازی‌های والیبال لغو شده، اما بازی‌های بسکتبال به مانند فوتبال برگزار می‌شود. هر گاه دستور بدهند که بازی‌ها را آغاز کنیم، دست‌کم 20 روز باید به تیم‌ها فرصت بدهیم تا بدنسازی دوباره کنند و از طرفی ماه مبارک رمضان را هم در پیش داریم. مقدماتی جام جهانی را هم داریم. علاوه بر اینها، باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که فاصله بین لیگ فعلی و لیگ بعدی حداقل 80 تا 85 روز باشد.»

واکنش شیخ سلمان به کرونا

شاید مسئولان فدراسیون فوتبال برای به تاخیر افتادن لیگ برتر فوتبال ایران در آینده با مشکل مواجه شوند، اما حیدر بهاروند و سهیل مهدی باید بدانند، جان بازیکنان و انسان‌ها مهم‌تر از بروز خلل در برنامه‌ریزی این سازمان است. شاید بهتر باشد مسئولان فوتبال ایران دوباره صحبت‌های شیخ سلمان، رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیا، را بخوانند. او درباره وضعیت فوتبال آسیا بعد از شیوع ویروس کرونا گفته است: «کنفدراسیون فوتبال آسیا از همه برای غلبه بر این ویروس حمایت خواهد کرد. برای ما اولویت، سلامت خانواده فوتبال و هواداران در همه نقاط آسیاست. کنفدراسیون فوتبال آسیا در این روزها که این ویروس خطرناک وجود دارد هیچ کسی را به خطر نخواهد انداخت و تعلیق بازی‌ها یک تصمیم منطقی بود که گرفتیم. کنفدراسیون فوتبال آسیا امیدوار است این شرایط هرچه زودتر به پایان برسد تا وضعیت به حالت عادی خود برگردد و فوتبال بار دیگر بتواند بین مردم شادی و نشاط به وجود آورد.» ( بیشتر بخوانیم )

ای اف سی

در پایان ذکر این نکته ضروری است که چه لیگ برتر در روزهای آینده تعطیل شود چه نشود، باید قبول کرد که این رفتار مسئولان فوتبال ایران غیرمسئولانه بوده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها