خواسته علی سرابی در روزهای کرونایی تئاتر

علی سرابی که قصد داشت از دهم فروردین ماه نمایش «مرد بالشی» را به مدتی محدود در تالار وحدت اجرا کند، تاکید کرد باید نوبت اجرای همه گروه‌هایی که نمایش‌هایشان به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار وقفه شده، محفوظ بماند.

خواسته علی سرابی در روزهای کرونایی تئاتر
کد خبر: 390289
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۵:۰۷:۲۶

اعتمادآنلاین| علی سرابی، بازیگر و کارگردان تئاتر گفت: قرار بود اجرای ما اولین نمایش تالار وحدت در سال آینده باشد و بر اساس قراردادی که داشتیم، قرار بود از دهم فروردین ماه اجرا خود را در این تالار آغاز کنیم اما به دلیل وضعیت ویژه‌ای که پیش آمده، تمرین‌مان را متوقف کرده‌ایم و منتظر تصمیمات مدیران تئاتر هستیم.

سرابی اضافه کرد: طبیعتا این شرایط، همه مشاغل و اصناف را تحت تاثیر قرار داده و برای همه ما وضعیتی دشوار رقم زده است اما در هر حال باید چاره‌اندیشی کنیم و راه حلی برای برون رفت از این وضعیت بیابیم.

او که قصد داشت این نمایش را با بازی نوید محمدزاده، حمیدرضا آذرنگ، بهرام افشاری و خودش روی صحنه بیاورد، افزود: طبیعتا همه ما می‌دانیم شیوع ویروس کرونا اتفاقی ملی است و می‌دانم آقای کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی در این مدت بسیار پیگیر وضعیت اجرای گروه‌های نمایشی بوده است و این را نیز مایه خوشحالی می‌دانم که در تئاتر تعطیلی‌ها خیلی نظام‌مندتر از سینما رخ داد و حالا تمام اجراها و تمرین‌ها تعطیل شده است در حالیکه در سینما و تلویزیون برخی گروه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند. اما انتظار و پیشنهاد من به عنوان یکی از گروه‌های در نوبت اجرا این است که زودتر تصمیم‌گیری‌های لازم را برای مشخص شدن تکلیف گروه‌های نمایشی انجام دهند و به آنان اعلام کنند.

سرابی تاکید کرد: درست است که در این وضعیت نمی‌توان تاریخ دقیقی را به عنوان زمان آغاز به کار اجرای نمایش‌ها مشخص کرد ولی خواسته من به عنوان یک هنرمند این است که این ابلاغیه از سوی اداره کل هنرهای نمایشی منتشر و به همه گروه‌ها اعلام شود که نوبت اجرای تمام نمایش‌ها محفوظ می‌ماند تا گروه‌های نمایشی دست‌کم این آرامش خیال را داشته باشند که نوبت اجرای خود را از دست نخواهند داد.

او با ابراز تاسف از شرایط حساس‌تر برخی از گروه‌های نمایشی اضافه کرد: بعضی از گروه‌ها مثل گروه من شرایط ویژه‌تری هم دارند؛ ما بازیگر مشترک داریم. نوید محمدزاده در نمایش «قهوه تلخ» آقای آتیلا پسیانی هم بازی دارد. به جز او یکی از بازیگرانم تعهد سینمایی دارد و دیگری تعهد تلویزیونی و خودم هم برای دو پروژه دیگر قرارداد دارم. ضمن اینکه تالار وحدت فقط 21 شب به ما نوبت اجرا داده است. این وضعیت، شرایط سخت‌تری را پیش روی ما قرار داده که امیدوارم با تصمیمات به موقع مدیران تئاتری، این مشکلات برطرف شود.

بازیگر نمایش‌های «خشکسالی و دروغ» و «در انتظار گودو» یادآور شد: ما مرکزی به نام مرکز هنرهای نمایشی و تشکلی تقریبا صنفی به نام خانه تئاتر و چند بنیاد و تالار نمایشی داریم و انتظار می‌رود همه اینها در کنار یکدیگر هر چه زودتر بابت این وضعیت به نتیجه‌ای برسند و این نتیجه‌گیری را به گروه‌های نمایشی اعلام کنند تا همه از این بلاتکلیفی نجات پیدا کنند.

سرابی همچنین خواستار همراهی خانواده تئاتر با یکدیگر شد و خاطرنشان کرد: این فضای پیچیده ملی میهنی، نیازمند همدلی همه ماست. ما خانواده تئاتر هم می‌دانیم به تناسب وضعیتی که پیش آمده، تفکر انسانی ایجاب می‌کند همه اجراهای نمایشی متوقف شود و طبیعتا این اتفاق پیش‌بینی نشده، جدول همه سالن‌های نمایشی را تغییر می‌دهد ولی خواسته من به عنوان یکی از کارگردان‌هایی که نمایشم در نوبت اجراست، این است که همه اجراها به تناسب این تعطیلی، عقب بیفتند و این موضوع به صورت رسمی از سوی مدیران تئاتری اعلام شود تا همه تکلیف‌مان را بدانیم زیرا در حال حاضر همه گروه‌ها منتظرند و این انتظار درست نیست.

وی ادامه داد: درست است که در کشور ما یکسری مناسبت‌ها وجود دارد و بعضی گروه‌ها ترجیح می‌دهند در این مناسبت‌ها اجرای نمایش نداشته باشند ولی شرایط امسال متفاوت است و خوب است همه بیشتر از قبل انعطاف و همدلی داشته باشند.

علی سرابی تصمیم داشت نمایش «مرد بالشی» نوشته مارتین مک‌دونا را برای دومین بار با بازی نوید محمدزاده، حمیدرضا آذرنگ، بهرام افشاری و خودش در تالار وحدت روی صحنه ببرد.

او تابستان امسال این نمایش را با همین گروه بازیگران در تئاتر شهرزاد روی صحنه برد و قرار بود پیش‌فروش بلیت دوره جدید اجرای این نمایش از 20 اسفند ماه آغاز شود که به دلیل شیوع ویروس کرونا، تمرین این نمایش نیز همچون دیگر آثار نمایشی متوقف شد و گروه اجرایی در انتظار تصمیمات مدیران هنری هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها