کد خبر: 390345
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۶:۱۴:۰۰
| |

محمد مهدی بحرالعلوم، یک کارشناس بازار سرمایه:

مصوبه‌های جدید سازمان بورس ریسک سهام‌داران تازه‌ وارد را به حداقل رساند

محمد مهدی بحرالعلوم، در خصوص تغییرات حجم مبنا در بورس و فرابورس گفت: تغییر حجم مبنا در شرایطی در دستور کار نهاد نظارتی بازار سرمایه قرار گرفت که می تواند برای نمادهای بزرگ بازار با قابلیت نقدشوندگی بالا جذابیت ایجاد کند و این مهم یکی از راهکارها برای هدایت نقدینگی و عملا افزایش کارآیی بازار است.

مصوبه‌های جدید سازمان بورس ریسک سهام‌داران تازه‌ وارد را به حداقل رساند
کد خبر: 390345
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۲ ۱۶:۱۴:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بازار سرمایه طی دو سال گذشته، روند صعودی و مناسبی را پشت سر گذاشت و در ماه های اخیر هم نقدینگی بسیار زیادی وارد این بازار شد. افزایش حجم مبنا در شرایط فعلی می تواند ریسک سرمایه گذاران تازه وارد را کاهش دهد و تصمیم مناسبی ارزیابی می شود.

محمد مهدی بحرالعلوم، در خصوص تغییرات حجم مبنا در بورس و فرابورس اظهار داشت: تغییر حجم مبنا در شرایطی در دستور کار نهاد نظارتی بازار سرمایه قرار گرفت که می تواند برای نمادهای بزرگ بازار با قابلیت نقدشوندگی بالا جذابیت ایجاد کند و این مهم یکی از راهکارها برای هدایت نقدینگی و عملا افزایش کارآیی بازار است.

وی در این خصوص ادامه داد: سازمان بورس با افزایش حجم مبنا کمک کرد تا نمادهای کوچک که با حجم نقدینگی اندک، آستانه مثبت و منفی پنج درصد را در روز تجربه می کردند و با حجم معاملاتی قابل توجهی نمی توانستند رویه کشف قیمت روزانه را تغییر دهند، به وضعیت جدید مبنی بر افزایش حجم معاملات جهت کشف قیمت تغییر رویه دهند.

بحرالعلوم در ادامه افزود: به این ترتیب، این مصوبه کمک می کند که بخشی از نقدینگی بازار از سمت سهم های کوچک که به لحاظ سودآوری حمایت نمی شوند به سمت سهام بزرگ و سودآور با نقدینگی بیشتر هدایت شود و عملا این تصمیم به دلیل جذابیت فعلی بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی، موجب رشد متوازن و عملا افزایش کارآیی بازار خواهد شد.

وی اظهار داشت: تنها موردی که در این میان موجب نگرانی برخی سهامداران شده این است که زمانبندی در این میان لحاظ نشده است. بهتر است تغییرات بنیادی در شیوه ها و زیرساخت های بازار با فاصله یک ماه اعمال شود و تجربه قوانین بازار پایه این مهم را به خوبی به اثبات رساند که بازار نیاز به زمان دارد تا خود را با شرایط جدید وفق دهد.

وی در ادامه در خصوص مصوبه دیگر سازمان بورس مبنی بر اعمال محدودیت یک ماهه برای تازه واردان به بازار سرمایه بیان داشت: نوسانات بسیار قابل توجه نشان می دهد که تازه واردان به بازار ، از طریق کانال های مجازی یا مشورت های شفاهی از افراد غیر حرفه ای با هیجان وارد بازار می شوند و پدیده صف نشینی را ایجاد می کنند. به همین طریق با هر رخدادی که منجر به نوسان می شود نزدیک به 700 هزار کد معاملاتی به دنبال یکدیگر عکس العمل نشان می دهند .

به گفته بحرالعلوم، افرادی که تحصیلات مالی یا تحصیلات مرتبط نداشته و تجربه ای در زمینه معاملات سهام ندارند می توانند راحتی موجب نوسان در بازار شوند. لذا، نهاد ناظر با اعمال قانونی جدید می تواند موجب غربالگری در افرادی شود که وارد بازار می شوند.

وی گفت: البته اعمال محدودیت بر کد اولی ها می توانست روش دیگری نیز داشته باشد. به این ترتیب که کد اولی ها در ابتدا تنها مجاز باشند وارد صندوق های سرمایه گذاری شوند یا این افراد تازه وارد در یک محدوده زمانی بتوانند تنها روی 50 شرکت برتر بازار سرمایه معامله داشته باشند یا اینکه عرضه های اولیه را بیش از پیش رونق می دادیم وتنها این عده از سرمایه گذاران را مجاز به حضور در عرضه های اولیه می کردیم.

منبع: اقتصادآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها