کد خبر: 390380
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۳ ۰۸:۱۶:۰۷
| |

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا:

امنیت در افغانستان صرفا با توافق طالبان و آمریکا امکان‌پذیر نیست

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: امنیت در افغانستان صرفا با توافق طالبان و آمریکا امکان پذیر نیست بلکه باید اجماع جمعی یا توافق جمعی میان این کشور و گروهای درگیر در آن و نیز بازیگران محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی حاصل شود تا خروج امن آمریکا از این کشور حاصل شود. 

امنیت در افغانستان صرفا با توافق طالبان و آمریکا امکان‌پذیر نیست
کد خبر: 390380
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۳ ۰۸:۱۶:۰۷

اعتمادآنلاین| امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل آمریکا، درباره اهداف آمریکا از توافق با طالبان و برخی انتقادات به این توافق در آمریکا گفت: حرف ترامپ این است که جنگ هایی که از سال‌ها پیش روی دست آمریکا باقی مانده است باید تمام شود. تکلیف عراق تقریبا مشخص شده است اما در مورد افغانستان این جنگ 18 سال به طول انجامیده است و گفته می‌شود یک تریلیون دلار برای آمریکا هزینه داشته و طولانی ترین جنگ تاریخ آمریکا است. ترامپ وعده داده بود که به این جنگ پایان دهد و نیروهایش را به کشور بازگرداند اما چگونگی انجام این کار در آمریکا محل مناقشه بود.

وی ادامه داد: به نظر امتیازات بزرگی به طالبان در توافق صلح داده شده است تا زمینه خروج امن نیروهای آمریکایی فراهم شود. طالبان سال‌ها از سوی آمریکا به عنوان گروه تروریستی شناخته شده است و آمریکایی‌های زیادی به دست طالبان کشته شده اند از این رو توافق با طالبان به مذاق برخی سیاستمداران آمریکایی خوش نمی‌آید از جمله جان بولتون که معتقد است آمریکا باید از مشت آهنین و برتری نظامی خود برای پیشبرد اهدافش استفاده کند. آنها معتقدند اگر آمریکا با کشوری مثل ایران یا گروه طالبان توافق کند این پیام را منتقل می کند که ایستادگی در مقابل آمریکا هزینه ای ندارد.

وی گفت: البته باید گفت که آمریکا چاره ای جز توافق نداشت. آنها قابلیت نابودی کامل طالبان را ندارند و برای جلوگیری از خسارات بیشتر مالی و جانی دست به این توافق زد اما اینکه این توافق نتیجه بخش باشد و خروج امن نیروهای نظامی اش را تامین کند جای بحث دارد.

ابوالفتح درباره نتیجه بخش بودن این توافق یکی از موانع را مخالفت طالبان با دولت مرکزی افغانستان دانست و گفت: مساله این است که توافق صلح دو طرف ندارد بلکه طرف سومی هم هست که می تواند آن را تحت الشعاع قرار دهد. طالبان موجودیت دولت را قبول ندارد و بخشی از آن را دست نشانده می‌داند از این رو معتقدم طالبان در آینده با اجرای این توافق احتمالا دست بالا را در افغانستان خواهد داشت.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: آمریکا 14 ماه فرصت دارد تا افغانستان را ترک کند و در این مدت ممکن است هر اتفاقی بیفتد که این روند را مختل کند. در موضوع افغانستان بازیگران ثالث هم نقش خواهند داشت به علاوه نسبت به اجرای تعهدات از سوی آمریکا در چارچوب این توافق تردید است، همانطور که آمریکا به توافقش با ایران بر سر برجام، مذاکرات کره شمالی، توافق تجاری چین و غیره پایبند نبوده است از این رو بسیاری این توافق را بسیار شکننده می دانند.

ابوالفتح گفت: به علاوه نارضایتی هایی از سوی دولت اشرف غنی از همین حالا دیده می‌شود از جمله در رابطه با آزادی 5 هزار زندانی طالبان که گفته است آزادی این تعداد در اختیار دولت آمریکا نیست که در این باره تعهد دهد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای ایران، پاکستان، هند، چین و روسیه کشورهای همسایه و دخیل در این موضوع هستند و باید نسبت به این توافق رضایت داشته باشند یا از آن احساس خطر نکنند، در غیر این صورت هر کدام به تنهایی یا با ائتلاف می توانند توافق را بر هم زنند.

وی تاکید کرد: امنیت در افغانستان لزوما درگیر توافق طالبان و آمریکا نیست بلکه باید اجماع جمعی یا توافق جمعی میان بازیگران دخیل در موضوع حاصل شود تا خروج امن آمریکا از این کشور حاصل شود وگرنه ممکن است در نهایت خروج آنها به اجبار شبیه به خروج نیروهای شوروی در سال 1988 از افغانستان باشد که بر اساس توافق دو جانبه نبود بلکه یک اخراج سخت توسط نیروهای محلی پیروز در جنگ بود و در نهایت آمریکا شکست تلخی را متحمل شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها