کد خبر: 390579
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۳ ۱۲:۳۳:۴۷
| |

مدیرعامل ساپکو:

زور آزمایی خودروساز با لابی پرسکاران/ورود سازمان بازرسی به امانت فروشی در خودروسازی

برچیده شدن قراضه فروشی توسط پرسکاران طرف قرارداد خودروساز در بازار آزاد از جمله موضوعاتی مهمی است که سود هنگفتی را عاید برخی پرسکاران می نمود.

زور آزمایی خودروساز با لابی پرسکاران/ورود سازمان بازرسی به امانت فروشی در خودروسازی
کد خبر: 390579
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۳ ۱۲:۳۳:۴۷

اعتمادآنلاین| بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که طبق قرارداد فی مابین شرکت خودروسازی و پیمانکاران پرس کار، بخش قابل توجهی «قراضه» حاصل از برش ورق فولاد توسط پیمانکار به شرکت خودروساز برنمی گردد و اغلب شرکت‌های پرس‌کار آن را در بازار به قیمت آزاد می‌فروشند.

این در حالی است که پرس کاری نوعی قطعه سازی اجرتی است که با توجه به مالکیت مواد اولیه یعنی ورق هم قطعه تولیدی و هم قراضه حاصله از ورق‌های مذکور متعلق به خودروسازی میباشد؛ چراکه در ابتدا نماینده شرکت خودروساز (ساپکو و سازه گستر) ورق فولاد را از شرکت‌های من جمله شرکت فولاد مبارکه خریداری می‌کند و در اختیار پرس‌کاران به امانت می‌گذارد.

از انجاکه در سیستم حسابداری، واژه امانت مفهوم ندارد، بنابراین به اجبار نماینده شرکت خودروساز، حجم ورق داده شده به پرس‌کاران را با یک قیمت پایه به صورت ریالی در حساب‌های مالی پرسکاران درج می‌کند که ممکن است این ثبت حسابداری به مستمسکی برای پرسکاران تبدیل شود. با این تعبیر و تفسیر که چون ورق مذکور به آنان فروخته شده، بنابراین حق فروش قراضه حاصل از آن را نیز دارند، چه بسا که حق فروش محصولات تولیدی که اکثرا در بازار افتر ماکت خواهان دارند را نیز برای خود قایل شوند. این در حالی است که شرکت‌های پرسکار فقط بایستی حق العمل تبدیل ورق فولاد به محصول را دریافت نمایند نه اینکه به بهانه تامین سرمایه در گردش و وصول مطالبات از بابت فروش قراضه امانی در بازار سود مضاعف دریافت نمایند.

متأسفانه این رویه چند سالی است که تحت عنوان شناوری قیمت و قراداد تهاتری به یک رویه مرسوم تبدیل شده و واژه امانت را کم رنگ کرده و منافع چند صد میلیارد تومانی آن عاید چند شرکت محدود پرس‌کار شده است، در حالی که این سود به نوعی می‌تواند به حساب خود‌روساز منظور شده و با برگشت چنین نقدینگی به صنعت خودرو منجر به ابتکار عمل خودروساز در پرداخت به پرسکاران گردد.

در همین باره عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو در واکنش به اینکه خودروسازان در بحث قراضه فروشی متضرر هستند، گفت: ما در حال حاضر با تمام جدیت مقابل روند گذشته ایستاده‌ایم و پرسکاران باید تمام قراضه حاصله را برگردانند و در غیر اینصورت با جرایم سنگین مواجه خواهند شد.

وی در گفتگو با خط بازار گفت: در این مورد سازمان بازرسی موضوع را بررسی نمود، مشکل خاصی مربوط به رویکرد و عملکرد ساپکو وجود ندارد.

پیرمحمدی در ادامه افزود: در روال کنونی بر عکس روال سابق تمامی قراضه هایی که مازاد بر تولید قطعه در اختیار پرسکاران قرار داشت، توسط خودروساز دریافت می شود و لذا دیگر بحث قراضه فروشی در بازار آزاد توسط برخی پرسکاران موضوعیت نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: این تتمه مواد که تحت عنوان قراضه مرسوم است در صورت عدم تحویل با همان قیمت بازار در حساب های شان لحاظ می شود و لذا دیگر فروش قراضه در بازار آزاد وجود نخواهد داشت.

برچیده شدن قراضه فروشی توسط پرسکاران طرف قرارداد خودروساز در بازار آزاد از جمله موضوعاتی مهمی است که سود هنگفتی را عاید برخی پرسکاران می نمود. این در حالی است که این سود حق خودروساز است و نه پرسکار. خوشبختانه با وجود موضع شفاف و صریح مدیر عامل ساپکو در این خصوص باید دید لابی قدرتمند برخی از پرسکاران چه واکنشی نشان خواهد داد که انتظار می‌رود با حمایت سازمان بازرسی روابط کاری و مالی و خودروسازان با پرسکاران در مسیر درست قرار گرفته و امانت فروشی در این مقوله از بین برود.

منبع: خط بازار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها