شهاب‌الدین بی‌مقدار، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

کرونا و شوک قرار گرفتن در لیست FATF عامل افزایش قیمت ارز و طلاست/ قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیرش را در ماه‌های خرداد و تیر نشان می‌دهد/ امکان مراودات فراهم نشود، نرخ ارز باز هم بالا می‌رود/ تورم با توییت برخی مسئولان کاهش نمی‌یابد

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: گرانی طلا و ارز به دلیل شوک FATF و کروناست. برخی حدس می‌زنند که کرونا باعث افت صادرات می‌شود و افت صادرات یعنی کمبود عرضه ارز؛ اما افزایش قیمت طلا از افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها نشأت می‌گیرد.

کرونا و شوک قرار گرفتن در لیست FATF عامل افزایش قیمت ارز و طلاست/ قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیرش را در ماه‌های خرداد و تیر نشان می‌دهد/ امکان مراودات فراهم نشود، نرخ ارز باز هم بالا می‌رود/ تورم با توییت برخی مسئولان کاهش نمی‌یابد
کد خبر: 390593
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۳ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- شهاب‌الدین بی‌مقدار، نماینده تبریز و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، به تاثیرات قرار گرفتن در لیست سیاه FATF ( بیشتر بخوانیم ) بر گرانی ارز و طلا اشاره کرد و گفت: آثار قرار گرفتن در لیست سیاه FATF به این زودی در بازار آشکار نمی‌شود. گران شدن دلار معمولاً روی اکثر کالاها و اجناس حتی گوشت گوسفند تاثیر می‌گذارد.

او مسئولان را ناتوان از کنترل بازار ارز دانست و اعلام کرد: قیمت دلار را به 14600 تومان رساندند و بار دیگر دلار به 15600 رسید. این موضوع نشان‌دهنده آن است که نمی‌توانند بازار را کنترل کنند. امیدوارم مسئولان امر بتوانند بازار را کنترل کنند و بازار ارز تا حدی به ثبات برسد.

اگر امکان مراودات فراهم نشود، نرخ ارز باز هم بالا می‌رود

این نماینده مجلس تاکید کرد: قرار گرفن در لیست سیاه FATF تاثیرش را در ماه‌های خرداد و تیر نشان خواهد داد. اگر امکان مراودات فراهم نشود، نرخ ارز باز هم بالا می‌رود. یکی از تجار ایران در روسیه طی تماسی با من اعلام کرد که مشکلاتی برای جابه‌جایی پول پیش آمده، آن هم در حالی که هنوز دولت روسیه دستورالعملی در این خصوص نداشته است.

یکی از تجار ایران در روسیه طی تماسی با من اعلام کرد که مشکلاتی برای جابه‌جایی پول پیش آمده، آن هم در حالی که هنوز دولت روسیه دستورالعملی در این خصوص نداشته است.

بی‌مقدار عوامل گرانی طلا و ارز را چنین برشمرد: گرانی طلا و ارز به دلیل شوک FATF و کروناست. برخی حدس می‌زنند که کرونا باعث افت صادرات می‌شود و افت صادرات یعنی کمبود عرضه ارز؛ اما افزایش قیمت طلا از افزایش قیمت جهانی این فلز گرانبها نشأت می‌گیرد. بورس‌های جهان به دلیل کرونا در حال سقوط است و سرمایه‌ها به سمت بازار طلا هجوم می‌برند. همچنین با کاهش نرخ نفت سرمایه‌گذاران این بازار نیز به سمت خرید فلزهای گرانبها می‌روند. کم کردن بهره بانکی در آمریکا نیز بر بازار طلا اثر گذاشته است.

برخی می‌گفتند قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیری در کشور ندارد

او قرار گرفتن کشور در لیست سیاه FATF را خودتحریمی خواند و در این باره توضیح داد: پیش از این نسبت به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF هشدار دادیم و نامه رسمی در این خصوص نوشتیم و تعدادی از نمایندگان هم آن را امضا کردند. اما برخی می‌گفتند قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیری در کشور ندارد و ما در حال حاضر تحریم هستیم. با قرار گرفتن در لیست سیاه FATF در واقع خودتحریمی هم اتفاق افتاد. تجار ایرانی و فعالان اقتصادی در این وضعیت چطور می‌توانند به کار خود ادامه دهند؟

برخی می‌گفتند قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیری در کشور ندارد و ما در حال حاضر تحریم هستیم. با قرار گرفتن در لیست سیاه FATF در واقع خودتحریمی هم اتفاق افتاد. تجار ایرانی و فعالان اقتصادی در این وضعیت چطور می‌توانند به کار خود ادامه دهند؟

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کرونا هم در ایجاد وضعیت کنونی کشور نقش دارد. قبل از شیوع کرونا توریست‌های خارجی به ایران می‌آمدند و با خودشان ارز می‌آورند.

او اضافه کرد: در ماه‌های اخیر به نظر نمی‌رسد قیمت ارز بالاتر برود، اما اگر وضعیت تغییری نکند، احتمال بالا رفتن قیمت ارز و سایر کالاها وجود دارد. صادرات محصولات خصوصاً محصولات کشاورزی به مشکل برخورده و در داخل کشور هم مردم سعی می‌کنند سبزیجات و میوه‌ خام کمتر استفاده کنند.

به گفته این نماینده مجلس، در شرایط کنونی ثروتمندان متضرر نمی‌شوند و تنها اقشار متوسط به پایین هستند که ضرر می‌کنند.

تورم با توییت برخی مسئولان کاهش نمی‌یابد

او در مورد راهکار کاهش فشار به اقشار پایین جامعه گفت: اگر حقوق‌های پایین را بالا ببرند، بخشی از تورم جبران می‌شود. منتها تورم و... با حرف و توییتی که برخی مسئولان می‌زنند کاهش نمی‌یابد. اقتصاد علم است و به صورت علمی حل می‌شود، نه با بگیر و ببندها. حتی به نظر می‌رسد بگیر و ببندها بر بازار ارز هم تاثیر گذاشته است. کسانی‌ که از خارج از کشور ارز می‌آوردند، در داخل کشور می‌فروختند یا مبادلات اسکناسی انجام می‌دادند از ترس‌شان این کار را انجام نمی‌دهند و این موضوع بر بازار ارز تاثیر می‌گذارد. بگیر و ببند در هیچ جای دنیا در هیچ موردی جواب نداده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها