آیا ماسک‌های پارچه‌ای خانگی محافظ برابر کروناست؟

شیوع ویروس کرونا در کشور موجب افزایش تقاضا برای خرید ماسک و مواد ضدعفونی و به دنبال آن کمبود این محصولات و افزایش قیمت آنها در بازار شده است.

آیا ماسک‌های پارچه‌ای خانگی محافظ برابر کروناست؟
کد خبر: 390825
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۰۹:۲۲:۴۹

اعتمادآنلاین| اگرچه وزارت صمت و بهداشت به مردم اطمینان داده اند که تولیدکنندگان با تمام توان نیاز کشور را تامین می کنند، با این وجود در فضای مجازی دیده می شود برخی به صورت خانگی اقدام به تولید ماسک با قیمت های متفاوت می کنند، اما باید دید این گونه تولیدات از لحاظ بهداشتی مورد تایید است یا خیر؟

امین الله برخی، رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات پزشکی اصفهان گفت: اگر فردی از مکان هایی که اقدام به توزیع ماسک به صورت غیربهداشتی می پردازند مطلع است، می‌تواند با دادن اطلاعات به بازرسان اتحادیه تجهیزات پزشکی از این امر جلوگیری کند.

امین الله برخی با تاکید بر اینکه توزیع ماسک بدون هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و دیگر دستگاه‌های اجرایی به طور قطع ممنوع و غیربهداشتی است و احتمال دارد استفاده از این گونه ماسک ها موجب انتقال بیماری شود، چراکه روند تولید و توزیع ماسک باید در اماکن بهداشتی انجام شود.

کمبود ماسک تنها مختص اصفهان نیست

وی در خصوص تیم های بازرسی موجود، تصریح کرد: حدود 10 تیم بازرسی در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند که این تعداد با توجه به شکایات مردمی افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان تجهیزات پزشکی اصفهان با اشاره به کمبود ماسک در استان اصفهان، گفت: با توجه افزایش تقاضای مردم، کمبود ماسک تنها مختص اصفهان نیست و کل کشور و حتی کشورهای اروپایی و آسیایی با این مشکل مواجه هستند.

وی در ارتباط با افزایش قیمت تجهیزات پزشکی همچون ماسک و دستکش، تاکید کرد: همواره گرانی ها به سبب رعایت نکردن قوانین کشور است و باید فرهنگ ما به گونه‌ای باشد که از قوانین سرپیچی نکنیم و اگر کسی در این شرایط اقدام به گرانفروشی کند بویی از انسانیت نبرده است.

برخی، خاطرنشان کرد: در هفته ای که گذشت بسیاری از واحدهایی که در توزیع ماسک و دیگر تجهیزات پزشکی مقابله با کرونا گرانفروشی کرده بودند از سوی تعزیرات حکومتی جریمه شدند و حتی برخی از انبارهای آنان مورد بررسی قرار گرفت.

چندین میلیون ماسک پارچه ای روانه بازار می شود

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این باره به ایسنا، گفت: با توجه به کمبود ماسک در کشور از هفته گذشته با همکاری وزارت صمت اقدام به شناسایی پارچه مناسب برای تولید ماسک کرده ایم.

آرش نجیمی با بیان اینکه هر پارچه ای مناسب تولید ماسک نیست، گفت: وزارت صمت با کمک انجمن دوزندگی شروع به تولید ماسک های پارچه ای کرده که این ماسک ها بعد از تولید توسط وزارت بهداشت ضدعفونی و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: این ماسک ها پارچه مشخص و مناسبی دارند و افراد می توانند چندین بار از آن استفاده کنند به این نحو که ماسک ها قابل شستشو بوده و اتو کشیده می شوند و با توجه به اینکه نیاز برخی افراد چند ماسک در روز است، می تواند هر شب آنها را شستشو و بعد از خشک شدن، اتوکشی کرده و مجددا استفاده کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اینکه آیا دانشگاه علوم پزشکی بر تولید ماسک هایی که در برخی منازل تولید می شود، نظارت دارد یا خیر؟ اظهار کرد: ماسک هایی که در منزل تولید می شود به طور قطع پارچه های آن مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی یا وزارت بهداشت نیست، از سوی دیگر ما بر روند تولید بهداشتی ماسک و اینکه پارچه آلوده است یا خیر نظارتی نداریم.

وی تاکید کرد: اگر مردم از این گونه ماسک ها استفاده می کنند، با توجه به اینکه نظارت بهداشتی بر روی تولید آنها نیست، باید پیش از استفاده آنها را شستشو، ضدعفونی و اتوکشی کنند، اما با این کار حتی ممکن است نوع پارچه ماسک مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی نباشد و احتمال انتقال ویروس کرونا وجود دارد.

نجیمی تصریح کرد: با اقدام دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در تولید ماسک های پارچه ای، تا پایان هفته جاری چندین میلیون ماسک پارچه ای روانه بازار می شود که در این شرایط مشکل کمبود ماسک در استان حل خواهد شد.

وی تاکید کرد: با توجه به تولید انبوه ماسک پارچه ای در اصفهان نه تنها مشکل استان حل می شود، بلکه می توانیم پاسخگوی دیگر شهرها و استان های کشور نیز باشیم.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص قیمت این ماسک ها، توضیح داد: هنوز بر روی موضوع قیمت گذاری این ماسک ها تصمیمی گرفته نشده اما با توجه به قابل شستشو بودن آن، استفاده از آنها به صرفه تر از ماسک های معمولی خواهد بود.

ورود اتحادیه پوشاک برای تولید ماسک پارچه ای

البته روز گذشته نیز رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک دوخته اصفهان با اشاره به ورود این اتحادیه برای تولید ماسک های پارچه ای اشاره کرد و به ایسنا، گفته بود که بعد از رایزنی با دانشگاه علوم پزشکی، روز جمعه هفته گذشته جلسه‌ای با تولیدکنندگان پوشاک برگزار شد و 10 کارگاه تولید پوشاک با رعایت شرایط خاص در حال تولید ماسک و لباس های بیمارستانی هستند که طبق پیش بینی دو کارگاه می توانند حدود 4 هزار ماسک تولید داشته باشند.

ابراهیم خطابخش توضیح داد: در این 10 کارگاه حدود 20 چرخکار توانمند و به طور میانگین 200 چرخکار برای تولید ماسک در اصفهان فعالیت می کنند که بخشی از هزینه های این طرح از سوی خیرین پرداخت می‌شود و در حال حاضر تمرکز ما برای رفع نیاز استان اصفهان است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها