کد خبر: 390924
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۰:۴۴:۰۰
| |

رودها و چشمه‌‌های پایتخت را بشناسید

رودها و چشمه‌های پایتخت تنها بخش‌هایی از این شهر هستند که می‌توان بدون دغدغه کمی در کنار آن‌ها به آرامش رسید.

رودها و چشمه‌‌های پایتخت را بشناسید
کد خبر: 390924
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۰:۴۴:۰۰

اعتمادآنلاین| زیرپوست تاریک و کلفت تهران، می‌توان رودها و چشمه‌هایی را یافت که علاوه بر تأمین آب پایتخت، در تعدیل آب‌وهوایی شهر نیز مؤثر هستند. همچنین مردم نیز دلگرم به آنها می‌باشند.

از دیدنی‌ترین بخش‌های طبیعت‌گردی کلان‌شهر تهران، رودها و چشمه‌هایش هستند. در ادامه به معرفی تعدادی از آنها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

رودخانه لار

رودخانه‌ای که در شمال شرقی تهران قرار دارد لار نام دارد. این رودخانه از آب برف‌های زمستانی کوه‌های کلون بستک که رشته‌کوهی پربرف است؛ تغذیه می‌کند. روی این رودخانه یک سد عظیم‌الجثه ساخته شده است. این سد مکان مناسبی برای این است که آخر هفته را در کنار خانواده و نزدیک آن سپری کنید.

رودخانه جاجرود


از مهم‌ترین رودخانه‌های استان تهران می‌توان به جاجرود اشاره کرد. این رودخانه نیز از کلون بستک تغذیه می‌شود. سرچشمه آن هم بلندی‌های خرسنگ کوه می‌باشد. سد لتیان که از سدهای معروف کشور می‌باشد نیز روی این رودخانه قرار گرفته است. بازهم می‌توان از این رودخانه به عنوان منبع تغذیه بسیاری از کارخانه‌ها و مآمن گردشگری تهرانی‌ها نام برد.

رود کرج


یکی از پرآب‌ترین رودها و چشمه‌‌های پایتخت است که امروز از آن برای تأمین آب شرب مردم استفاده می‌شود؛ کرج نام دارد. این رودخانه از جنوب کوهستان البرز و حدود 40 کیلومتری غرب تهران بزرگ سرچشمه می‌گیرد. روی این رودخانه نیز سد امیرکبیر ساخته شده است. در پشت سد نیز دریاچه‌ای به همین نام تشکیل شده است. این سد در کنار جاده چالوس قرار دارد.

چشمه اعلا

در کنار جاده آبعلی در 51 کیلومتری تهران قرار دارد. آب چشمه سبک، سرد و قابل‌نوشیدن است. این چشمه در بالاترین نقطه روستای شهرستانک در مسیر جاده کرج ـ چالوس قرار دارد و فاصله آن تا شهر تهران در حدود صد کیلومتر است.

در فاصله کمی از کاخ شهرستانک، چشمه گله گیله قرار دارد که از پرآب‌ترین چشمه‌های منطقه است. برف‌های روی قله دماوند مسیری بسیار طولانی را از میان لایه‌های مختلف در داخل کوه طی می‌کنند تا به مخزنی در دل کوه برسند.

چشمه اعلا تاکنون از آسیب موجودات زنده در امان مانده است. اطراف چشمه پوشیده شده از رسوبات آبرفتی دوران چهارم زمین‌شناسی و آهک‌های سخت دولومینت است. مظهر چشمه در مجاورت همین آب‌معدنی طبیعی از رشته آب‌های بیکربناته کلسیک سبک سرد و خوراکی است.

از مهم ترین رودها و چشمه‌های پایتخت می توان به رودها و چشمه‌های بالا اشاره کرد. دوستان تهرانی، برای داشتن یک آخر هفته خوب حتما نیاز به سفر به شمال کشور نیست. تهران خود دیدنی‌های بسیاری دارد.

منبع: تاریخ ما

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها