کد خبر: 390980
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۱:۴۴:۱۳
| |

عربستانِ تولیدکننده‌یِ گاز را جدی بگیریم یا از کنارش عبور کنیم؟

میزان ذخایر گاز در عربستان یک چهارم ایران است که رقم قابل دفاعی است که البته در نظر دارد به مصرف نیروگاههای مازوت سوز خود برساند علاوه بر این بخش عمده ای از برنامه های توسعه ای خود در 2030 را نیز از این مخازن تامین میکند.

عربستانِ تولیدکننده‌یِ گاز را جدی بگیریم یا از کنارش عبور کنیم؟
کد خبر: 390980
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۱:۴۴:۱۳

اعتمادآنلاین| عربستان اخیرا برنامه‌ای در حوزه انرژی تعریف کرده که بر آن اساس بنا دارد تمرکز تولید خود را از نفت به سمت گاز ببرد، در این صورت این موضوع ممکن است بازار نفت را با رویداد جدیدی مواجه کند. سوال این است که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان با این تغییر رویه چه اهدافی را دنبال می‌کند؟ اگر این اتفاق بیفتد بازار نفت شاهد چه تغییراتی خواهد بود؟ آیا این کشور در نظر دارد خود را به عنوان صادرکننده گاز هم معرفی کند؟ آیا ممکن است اوپک را هم تحت تاثیر قرار دهد؟ و اینکه ایران با سابقه طولانی در برداشت و حجم ذخایر چقدر باید نگران این تازه وارد باشد، حتی اگر نه اکنون و در شرایط تحریم، بلکه در شرایط عادی شدن روند سیاسی- تجاری در برنامه‌های آتی بازارهایی را که زیر نظر داشتیم از دست رفته بدانیم یا خیر؟

پیشتر مرتضی بهروزی‌فر کارشناس حوزه انرژی به ایلنا گفته بود: عربستان دسترسی گسترده‌ای به تامین مالی و تکنولوژی دنیا دارد اگر بتواند میادین گازی خود را توسعه داده و حجم بالایی از تولید داشته باشد، به راحتی می‌تواند صنعت ال.ان.جی خود را راه بیندازد و به کشورهای اطراف مثل عراق و کویت گاز و یا برق صادر کند و کاملا طبیعی است که می‌تواند ایران را تحت فشار قرار دهد.

اما بهروز نامداری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، متفاوت از نظر او معتقد است: عربستان همیشه تولیدکننده بزرگ گاز هم بوده اما سوخت را اکثرا یا برای تزریق به مخازن و یا به مصرف داخلی می‌رساند. بنابراین در حوزه صادرات ورود نمی‌کند.

وی افزود: میزان ذخایر گاز این کشور 8 تریلیون متر مکعب است که طبق آمار 2018 نسبت به سال قبل از آن 3 درسد رشد داشته است.

این کارشناس حوزه انرژی خاطرنشان کرد: میزان ذخایر گاز در عربستان یک چهارم ایران است که رقم قابل دفاعی است که البته در نظر دارد به مصرف نیروگاه‌های مازوت سوز خود برساند علاوه بر این بخش عمده‌ای از برنامه‌های توسعه‌ای خود در 2030 را نیز از این مخازن تامین می‌کند. به این ترتیب وارد فاز ساخت ال.ان.جی هم نخواهد شد ولی نفتی را که با گاز جایگزین می کند وارد مارکت می کند.

وی درباره ورود احتمالی سعودی‌ها به به بازار ایران، گفت: واقعیت این است ما در خاورمیانه بازاری جز عراق که برای تامین سوخت نیروگاه گاز دریافت می‌کند که با ارسال برق رایگان از سوی عربستان باید آن را هم از دست رفته بدانیم.

پیشتر مرتضی بهروزی‌فر دیگر کارشناس حوزه انرژی دیدگاهی متفاوت داشته و گفته بود: عربستان دسترسی گسترده‌ای به تامین مالی و تکنولوژی دنیا دارد اگر بتواند میادین گازی خود را توسعه داده و حجم بالایی از تولید داشته باشد، به راحتی می‌تواند صنعت ال.ان.جی خود را راه بیندازد و به کشورهای اطراف مثل عراق و کویت گاز و یا برق صادر کند و کاملا طبیعی است که می‌تواند ایران را تحت فشار قرار دهد.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها