کد خبر: 391001
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۳:۱۴
| |

عباس قدرتی، روانشناس پاسخ داد:

چه کنیم که کودکان بعد از رفع بحران کرونا دچار اختلال نشوند؟

یک روانشناس گفت: کودکان همواره در زمینه مدیریت هیجانات، احساسات، رفتار و عواطف والدین خود را ملاک قرار می‌دهند و باید لحن گفتار ما همراه با آرامش و عاری از هرگونه اضطراب باشد که کودکان ما بعد از رفع بحران کرونا دچاراختلالات اضطراب و وسواس نشوند.

چه کنیم که کودکان بعد از رفع بحران کرونا دچار اختلال نشوند؟
کد خبر: 391001
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۲:۰۳:۱۴

اعتمادآنلاین| عباس قدرتی، روانشناس، در خصوص اضطراب بیماری کرونا اظهار کرد: افزایش اضطراب، باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود و در نتیجه باعث احتمال افزایش ابتلاء ما به این بیماری خواهد شد. در این میان راه‌کارهایی جهت پیشگیری از اضطراب وجود دارد. طبق آمارهای منتشر شده با وجود شیوع بالا ی بیماری کرونا میزان مرگ‌و میر آن نسبت به سایر بیماری‌ها مشابه کمتر است.

وی افزود: براین اساس نگرانی خود را در جامعه طوری بروز ندهیم که باعث ترس و ناامیدی دیگران شود و همواره سعی کنیم، مثبت‌اندیش باشیم. جهت کنترل احساسات اضطرابی می‌توانیم از مهارت‌هایی که در مشکلات پیشین از آن‌ها بهره می‌گرفتیم در این دوران بحرانی نیز استفاده کنیم، به عنوان مثال ارتباط با افراد خانواده و دوستانی که اعتماد به نفس ما را بالا می‌برند و جهت رعایت اصول پیشگیری بهداشتی می‌توانیم این ارتباط را از طریق ایمیل، تلفن و سایر شبکه‌های اجتماعی با آن‌ها برقرارکنیم.

این روانشناس گفت: حفظ سلامت جسمی باعث سلامت روان می‌شود، بنابراین به‌طور منظم وعده‌های غذایی مقوی بخوریم، به اندازه کافی خواب داشته باشیم و فعالیت‌های بدنی و ورزشی را در برنامه زندگی خود داشته باشیم و همواره از مصرف سیگار و سایر مواد مخدر خودداری کنیم.

قدرتی ادامه داد: از تمرینات آرامش ذهن مانند ذهن‌آگاهی، مدیتیشن و یوگا بی‌بهره نباشیم و روزی حداقل سه بار عضلات نواحی مختلف بدن خود را از جمله پاها، دست‌ها و گردن را از لحاظ رها بودن وارسی کنید و اگر انقباضی درآن‌ها می‌بینید، آن‌ها را آگاهانه شل و ریلکس کنید.

وی بیان کرد: این روزها در خانه بیکار نباشید و خود را غرق در خیالات منفی نکنید و به هر شکل ممکن خود را به کاری مشغول کنید. با رعایت اقدامات پیشگیرانه‌ در مناطق خلوت و دور از ازدحام جمعیت ورزش و پیاده‌روی کنید و از فعالیت جسمی خود لذت ببرید و ذهن خود را از تشویش بیماری کرونا رها کنید.

این روانشناس تصریح کرد: این روزها به دنبال واقعیت باشید و از پخش شایعات خوداری کنید؛ چرا که شایعات باعث از بین رفتن اعتماد افراد به یکدیگر و گم شدن مرز بین واقعیت و دروغ می‌شود واین امر منجر به یاس، ناامیدی و دلهره خواهد شد. بنابراین سعی کنید اخبار را از منابع موثق مانند رسانه ملی و سایر سایت‌های معتبر وابسته به وزرات بهداشت و درمان پیگیری کنید.

قدرتی در خصوص ارتباط مناسب با فرزندان در دوران بیماری کرونا تاکید کرد: راهکارهای پیشگیرانه باید متناسب با سن فرزند و به طور صادقانه ارائه داده شود. تمرکز بر فعالیت و برنامه روزانه باعث کاهش اضطراب فرزند می‌شود. کودکان همواره در زمینه مدیریت هیجانات، احساسات، رفتار، عواطف والدین خود را ملاک قرار می‌دهند و باید لحن گفتار ما همراه با آرامش و عاری از هرگونه اضطراب باشد که کودکان ما بعد از رفع بحران کرونا دچاراختلالات اضطراب و وسواس نشوند.

وی ادامه داد: همواره رعایت اصول پیشگیری بهداشتی باعث کاهش اضطراب می‌شود. رعایت اصول از جمله شامل شست‌وشوی مکرر دست‌ها و پرهیز از لمس دست با دهان، بینی و چشم، استفاده از دستمال یا گودی آرنج هنگام عطسه وسرفه، رعایت فاصله حداقل یک متری با افراد دچار بیمار تنفسی و استراحت در منزل در صورت داشتن علائم عفونت حاد تنفسی، تب، سرفه و ... است.

قدرتی افزود: اگر در خصوص بیماری کرونا بیش‌از حد نگران هستید و یا واکنش‌های روان شناختی دارید که برعملکرد شغل، تحصیل و یا روابط بین‌فردی شما تاثیرات منفی گذاشته است از یک روانشناس و مشاور کمک بگیرید.

این روانشناس عنوان کرد: اگر مبتلا به بیماری کرونا شدید با استفاده از تکنیک‌های تاب‌آوری، صبر، استقامت و توکل به ایزدمنان این بحران را همچون بحران‌های دیگر در زندگی به سلامت پشت‌سر بگذاریم و با رعایت اصول بهداشتی روانی و فردی کرونا را شکست دهیم و بدانیم کرونا اخر زندگی ما نیست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها