مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران:

کنترل امور از توان وزارت بهداشت خارج است

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران گفت: عده‌ای در هر موقعیتی به دنبال کسب سود و منفعت هستند و آلام مردم برای آنها مهم نیست این مسئولان هستند که در چنین شرایطی باید کنترل و نظارت کاملی داشته باشند و زمینه رنج مردم را از بین ببرند.

کنترل امور از توان وزارت بهداشت خارج است
کد خبر: 391029
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۲:۳۹:۰۶

اعتمادآنلاین| مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری ایران، گفت: در همه دنیا وقتی مسئله خاصی پیش می‌آید مردم تکلیف خود را می‌دانند و مطلع هستند که چه کسی به آنها پاسخگوست اما در کشور زمانی که وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد اطمینان و اعتماد مردم تا حد بسیاری کاهش یافته است.

وی در خصوص چرایی این عدم اعتماد، اظهار کرد: وقتی وزارت بهداشت و درمان بعد از چندین روز که این بیماری وارد کشور شده بود اطلاع رسانی در مورد شیوع آن نداشت و مردم از این موضوع ناراحت شدند باید بدانیم که چنین رفتارهایی اطمینان به مسئولان را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد.

رئیس انجمن علمی مددکاری ایران تصریح کرد: در ابتدای مسئله انکار و بعد از آن در اطلاع رسانی بعد از شیوع هم، دقت و صداقت چندانی دیده نشد، در کشوری که چند صدایی بین مسئولان، روحانیون و مردم است باید شیوه مدیریت بهتری اتخاذ کرد باید متوجه بود که دعا کردن و توجه به اماکن متبرکه یک بخش از اعتقادات مردم است اما دعا آلام روحی را شفا می‌دهد در حالی که بیماری ارگانیک باید درمان شود و متأسفانه رفتارهایی همچون لیس زدن بقاع متبرکه در برخی اماکن مذهبی صورت گرفت به واقع باعث تعجب بود.

ایجاد بیمارستان صحرایی برای کنترل بیماران ضرورت دارد

وی با اشاره به اینکه شیوع یک بیماری خطرناک شهر مذهبی و غیرمذهبی نمی‌شناسد، گفت: در ابتدای شیوع باید در اسرع وقت شهر قم را قرنطینه می‌کردند تا این ویروس به دیگر نقاط کشور منتشر نشود و توانایی کنترل از دست نرود اما بی‌توجهی به این موضوعات باعث فراگیر شدن بیماری شد تا حدی که عده‌ای با رفتارهای بدی همچون لیس زدن این بقاع و به اشتراک گذاشتن آن در فضای مجازی خود عامل اشاعه بیماری هستند.

اقلیما با بیان اینکه مردم دچار سردرگمی شده‌اند، افزود: علمای دینی، تحصیل کردگان و مسئولان هر کدام به گونه‌ای رفتار می‌کنند، وقتی معاون وزیر بهداشت خود دچار این بیماری بوده اما در کنفرانس خبری خود بدون رعایت مسائل بهداشتی ظاهر می‌شود و این ویروس را به دیگر اعضای دولت منتقل می‌کند قطعاً این رفتارها نباید از مسئولان و قشر تحصیل کرده جامعه سر بزند.

وی با تاکید بر اینکه کنترلی بر بازار اقلام بهداشتی نیست، افزود: عده‌ای در هر موقعیتی به دنبال کسب سود و منفعت هستند و آلام مردم برای آنها مهم نیست این مسئولان هستند که در چنین شرایطی باید کنترل و نظارت کاملی داشته باشند و زمینه رنج مردم را از بین ببرند، اطلاع رسانی صحیح، صداقت و توجه به مردم باید سرلوحه کار مسئولان باشد ابتدا و انتهای اسلام چیزی جز صداقت، درستی و راستی نیست.

پدر علم مددکاری ایران اظهار کرد: اگر به مردم راست بگوییم و اطلاعات درست به آنها بدهیم خودشان قطعاً همه موارد را رعایت می‌کنند اما اطلاعات غلط و نادرست امروز باعث سردرگمی مردم شده است.

وی با بیان اینکه باور حمایت دولت از طرف مردم سخت شده است، گفت: وقتی دولتی در ارائه اولین و معمول‌ترین وسایل بهداشتی همچون ماسک، دستکش و الکل به مردم عاجز است و افرادی سودجو در حال احتکار یا خارج کردن این اقلام از کشور هستند آیا مردم می‌توانند اقدامات دیگر مسئولان را باور کنند؟ امروز امکانات کافی و لازم برای پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها نیست.

اقلیما با اشاره به اینکه باید بیمارستان‌ها را تجهیز کرد، افزود: باید بیمارستان‌های صحرایی ایجاد کرد چرا که نمی‌شود بیماران دیگر را از بخش‌ها خارج کرد باید فضا و تخت جدید ایجاد کرد و اگر مردم نیاز به اقلام بهداشتی دارند در اختیار آنها گذاشته شود مردم خود قطعاً می‌توانند کنترل امور خود را به دست بگیرند.

اقلام بهداشتی در اختیار مردم قرار بگیرد

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت خود مددکاران اجتماعی را در اختیار دارد، گفت: بهتر است به جای اینکه وزارت بهداشت اکیپ‌های نظارتی خود را به منازل بفرستد به کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند پاسخگو باشد و از طریق معاینات و در اختیار گذاشتن وسایل بهداشتی این موضوع را کنترل کند اما امروز بیمارستان‌های ما فضای خالی ندارد.

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی تصریح کرد: وزارت بهداشت تنها یک قسمت از کل جامعه است و همه امور را نباید به او محول کرد، در کنار نیازهای بهداشتی دیگر موضوعات اجتماعی و فرهنگی هم نیازمند توجه است و همه نهادها باید تلاش کنند تا کنترل اوضاع را به دست گیرند، رسانه‌ها هم وظیفه دارند اطلاعات درست را به مردم بدهند.

وی با اشاره به اینکه همه اعضای دولت باید برنامه‌ای هماهنگ و جامع داشته باشند، تصریح کرد: مشکل جامعه ما فردگرایی است و هر وزارتخانه‌ای می‌خواهد برنامه خود را پیاده کند بدون توجه به برنامه کلی جامعه؛ کنترل این بیماری تنها از عهده یک وزارتخانه برنمی‌آید و دولت هم باید امکانات لازم را در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد و بیمارستان‌های مخصوص صحرایی را ایجاد کند تا دیگر بیمارستان‌ها زمینه آلودگی بیشتر مردم نشود.

اقلیما با اشاره به اینکه بیماران دیگر بیماری‌ها و یا حتی کسانی که مشکوک به کرونا هستند هم جرأت مراجعه به بیمارستان را ندارند، اظهار کرد: متأسفانه تصمیمات فوری بدون تفکر زیاد دیده می‌شود، نه به پیشگیری توجه کرده‌ایم نه به درمان درست، اگر برای بیماران جدید فضای کافی در نظر نگیریم به سمت فاجعه پیش می‌رویم همچنان که انکار بیماری قبل از شیوع خود باعث انتشار بیشتر شد.

منبع: ایمنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها