کد خبر: 391077
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از درگذشت قوی‌ترین مرد وزنه‌برداری معلولان جهان:

خنده از ورزش ایران رفت/ مربی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان: سیامند بی‌جانشین است

سیامند رحمان متولد سال 1367 در شهرستان اشنویه بود و در کارنامه افتخارات خود مدال طلای وزنه‌برداری سنگین‌وزن پارالمپیک 2012 لندن و 2016 ریو را داشت.

خنده از ورزش ایران رفت/ مربی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان: سیامند بی‌جانشین است
کد خبر: 391077
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یازدهم اسفندماه بود که خبر درگذشت سیامند رحمان ورزش ایران را در شوکی بزرگ فرو برد. او که اصلی‌ترین امید ایران برای کسب مدال طلای پارالمپیک توکیو بود به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت ( بیشتر بخوانیم ).

سیامند رحمان

سیامند رحمان که بود؟

سیامند رحمان متولد سال 1367 در شهرستان اشنویه بود و در کارنامه افتخارات خود مدال طلای وزنه‌برداری سنگین‌وزن پارالمپیک 2012 لندن و 2016 ریو را داشت ( بیشتر بخوانیم ).

او علاوه بر قهرمانی در المپیک، پنج مدال طلا و یک نقره وزنه‌برداری جهان را از آن خود کرد. رحمان سه نشان طلای بازی‌های پاراآسیایی گوانگ‌جو، اینچئون و جاکارتا را هم به دست آورد.

سیامند نخستین بار در سال 1387 به اردوی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان ایران دعوت و بعد از آن بود که درخشش او در عرصه بین‌المللی آغاز شد.

سیامند رحمان

اوج درخشش رحمان اما رقابت‌های پارالمپیک 2012 لندن بود. او در این مسابقات، در حرکت نخست وزنه 270 کیلوگرمی و در حرکت دوم وزنه 280 کیلوگرمی را مهار کرد و نشان طلای مسابقات را در وزن 100+ کیلوگرم به دست آورد.

رحمان در حرکت سوم وزنه 301 کیلوگرمی را درخواست کرد تا رکورد جهان را که متعلق به خودش بود ارتقا دهد. او در حرکت سوم نتوانست وزنه را مهار کند و با همان 280 کیلوگرم، به مقام نخست و نشان طلا رسید. سیامند با زدن این رکورد، رکورد جهانی را 15 کیلوگرم افزایش داد.

سیامند رحمان به عنوان پرامیدترین ورزشکار ایرانی در پارالمپیک ریو هم توانست سلطه خودش بر وزنه‌برداری سنگین‌وزن را به جهان ثابت کند. او در دسته 107+ کیلوگرم در حرکت نخست وزنه 270 کیلوگرمی، در حرکت دوم وزنه 300 کیلوگرمی و در حرکت سوم وزنه 305 کیلوگرمی را مهار کرد تا به مقام قهرمانی پارالمپیک 2016 ریو دست پیدا کند. این وزنه‌بردار ایرانی در حرکت چهارم که مخصوص افزایش رکورد بود توانست وزنه سنگین 310 کیلوگرمی را بالای سر برد و رکورد جهان را که در اختیار خودش بود ارتقا دهد.

سیامند رحمان

ایست قلبی یا ویروس کرونا؟

بعد از درگذشت سیامند رحمان، پیام‌های تسلیت فراوانی از سوی ورزشکاران و دولتمردان ارسال شد. حسن روحانی جزو اولین نفراتی بود که درگذشت او را تسلیت گفت ( بیشتر بخوانیم ).

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک، نیز با صدور پیامی درگذشت سیامند رحمان قوی‌ترین پارالمپین جهان را تسلیت گفت و نوشت: «او ورزشکاری پیشرو و پیشتاز و الهام‌بخش افراد زیادی در کشور خود و جهان، انسانی متعالی و سفیری برای جنبش پارالمپیک بود؛ قهرمانی آرام و یکی از مهربان‌ترین افرادی که می‌توان دید.» ( بیشتر بخوانیم )

جورج مورنو رئیس پاراوزنه‌برداری جهانی هم با صدور پیامی درگذشت سیامند رحمان را تسلیت گفت ( بیشتر بخوانیم ).

سیامند رحمان

در این میان اما شایعه مرگ سیامند رحمان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا موضوعی بود که در شبکه‌های اجتماعی داغ شد. احمد دلجوان، مربی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها اعلام کرد رحمان مشکل قلبی نداشت و همین صحبت‌ها هم شایعه ابتلای سیامند به ویروس کرونا را پررنگ‌تر کرد. عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، خیلی زود این شایعات را تکذیب و دلیل مرگ سیامند رحمان را ایست قلبی اعلام کرد ( بیشتر بخوانیم ).

سیامند رحمان

چه کسی در تیم ملی وزنه‌برداری معلولان جانشین سیامند می‌شود؟

با درگذشت سیامند رحمان این سوال پیش آمد که چه کسی جانشین سیامند رحمان در پارالمپیک 2020 توکیو می‌شود. احمد دلجوان، مربی تیم ملی وزنه‌برداری معلولان ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره گزینه جانشینی سیامند رحمان در تیم ملی وزنه‌برداری گفت: «مرگ سیامند رحمان ضربه سختی به تیم ملی وزنه‌برداری معلولان ایران زد، اما مطمئن باشید برنامه‌های تیم ملی طبق روال عادی ادامه پیدا می‌کند. تیم ملی به زودی در رقابت‎های انتخابی پارالمپیک، که اواخر فروردین‌ماه برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. امیدواریم در این رقابت‌ها سهمیه را به دست آوریم.» ( بیشتر بخوانیم )

او ادامه داد: «البته به دلیل شیوع ویروس کرونا در جهان مشخص نیست که این بازی‌ها برگزار می‌شود یا خیر. ضمن اینکه برگزاری بازی‌های المپیک و پارالمپیک هم در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. فعلاً باید صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی در آینده رخ می‌دهد.»

سیامند رحمانی

خداحافظ مرد خندان وزنه‌برداری ایران

کاروان پارالمپیک ایران مرد همیشه خندانش را از دست داده است، مردی که با ثبت رکوردهای جاودانه نام خود را در تاریخ پارالمپیک ثبت کرد.

احمد دلجوان درباره درگذشت این قهرمان وزنه‌برداری معلولان به اعتمادآنلاین گفت: «سیامند یکی از برترین ورزشکاران جهان به شمار می‌رفت. اما بیشتر از اینکه یک ورزشکار موفق باشد، یک فرد باشخصیت و مهربان بود. او تاثیر زیادی بر مردم جهان گذاشت و الگویی مناسب برای افراد معلول در سراسر جهان بود. بی‌شک جامعه ورزش یکی از بهترین ورزشکاران خود را از دست داد.» ( بیشتر بخوانیم )

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها