کد خبر: 391121
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

اسدالله قره‌خانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بخش زیادی از نوسانات در بازار ارز و طلا ناشی از مسائل سیاسی و اضطراب‌های موجود در جامعه است/ شوک روانی FATF، کرونا و ترس از کاهش ارزش پول ملی عوامل افزایش نرخ ارز است/ کاهش ارزش پول ملی موجب تقاضا برای خرید ارز می‌شود/ کنترل تورم آرامش را در بازار ارز و ط

یک نماینده مجلس گفت: کاهش ارزش پول ملی بر هجوم مردم به سمت بازارهای ارز و به تبع آن افزایش نرخ ارز تاثیرگذار است. زمانی‌ که مردم نگران کاهش ارزش پول خود هستند به سمت بازار ارز، بورس و مسکن می‌روند؛ مردم بنا بر تجربیات فردی به سمت بازارهایی همچون ارز و بورس هجوم می‌برند نه موارد علمی و اقتصادی.

بخش زیادی از نوسانات در بازار ارز و طلا ناشی از مسائل سیاسی و اضطراب‌های موجود در جامعه است/ شوک روانی FATF، کرونا و ترس از کاهش ارزش پول ملی عوامل افزایش نرخ ارز است/ کاهش ارزش پول ملی موجب تقاضا برای خرید ارز می‌شود/ کنترل تورم آرامش را در بازار ارز و ط
کد خبر: 391121
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| شیرین جمشیدیان- اسدالله قره‌خانی، نماینده علی‌آباد کتول و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، به علل افزایش نرخ ارز و طلا اشاره کرد ( بیشتر بخوانیم ) و گفت: بخش زیادی از نوسانات در بازار ارز و طلا ناشی از مسائل سیاسی و اضطراب‌هایی است که در جامعه وجود دارد. بنابراین افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرند و کمتر فرمول‌های اقتصادی در این بازارها نقش دارند.

او ادامه داد: قیمت دلار در برهه‌ای به 18 هزار تومان هم رسید، اما بعد از مدتی به 11 هزار تومان کاهش پیدا کرد. افزایش یافتن قیمت دلار تابع فرمول دقیق علمی و اقتصادی نبود همان‌طور که کاهش آن نیز از یک فرمول علمی تبعیت نمی‌کرد. تنها مباحث روانی بر این بازارها تاثیرگذار بود و هست.

این نماینده مجلس توضیح داد: مردم تصور می‌کنند با قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF مبادلات ارزی کاهش پیدا می‌کند و ارز وارد کشور نمی‌شود؛ گمان می‌کنند با کمبود ارز مواجه می‌شویم پس به سمت خرید ارز می‌روند. در این شرایط توازن میان عرضه و تقاضا بر هم می‌خورد. به هر حال ارز محدود است. ارز با فروش نفت و صادرات در کشور تزریق می‌شد، اما در حال حاضر صادرات کشور محدود شده است.


کاهش ارزش پول ملی بر هجوم مردم به سمت بازار ارز تاثیرگذار است

قره‌خانی ادامه داد: کاهش ارزش پول ملی بر هجوم مردم به سمت بازارهای ارز و به تبع آن افزایش نرخ ارز تاثیرگذار است. زمانی‌ که مردم نگران کاهش ارزش پول خود هستند به سمت بازار ارز، بورس و مسکن می‌روند؛ مردم بنا بر تجربیات فردی به سمت بازارهایی همچون ارز و بورس هجوم می‌برند نه موارد علمی و اقتصادی.

او با اشاره به برهم خوردن عرضه و تقاضا در بازار ارز تاکید کرد: توازن عرضه و تقاضای ارز بر هم خورده، البته عرضه و درآمدهای ارزی کاهش پیدا کرده است. اما از سوی دیگر مصرف ارز ما نیز پایین آمده. چون بخش زیادی از ارز صرف مسافرت‌های خارج از کشور می‌شد. ارز که گران شد، شاهد کاهش مسافرت‌ها بودیم و با شیوع کرونا مسافرت‌ها کمتر شد.

این عضو کمیسیون انرژی با انتقاد از برخی مقررات بانک مرکزی گفت: متاسفانه پیش از این با توجه به قوانین و مقررات بانک مرکزی هر فردی هر مقدار ارز که می‌خواست می‌خرید و می‌توانست هر مقدار ارزی از کشور خارج کند. در این شرایط شیطنت‌هایی از سوی دشمنان ما انجام شد و آنها می‌توانستند ارز را از کشور خارج کنند که این اتفاق هم افتاد. اما در حال حاضر خروج ارز از کشور نظم پیدا کرده است.

مردم از تورم سال آینده می‌ترسند و پول خود را تبدیل به ارز می‌کنند

قره‌خانی ادامه داد: در حال حاضر اما بیشتر مباحث روانی بر بازار ارز و طلا تاثیرگذار است. مردم از تورم سال آینده می‌ترسند و پول خود را تبدیل به ارز می‌کنند تا ارزش پول‌شان حفظ شود. بنابراین با کنترل و مهار تورم، بازار طلا و ارز آرامش پیدا می‌کند.

او تاکید کرد: شوک روانی FATF، کرونا و ترس از کاهش ارزش پول ملی موجب هجوم مردم به سمت بازارهای ارز و به تبع افزایش نرخ ارز شده است.

دولت برای کمک به شغل‌هایی که با شیوع کرونا آسیب دیده‌اند دست‌به‌کار شود

این نماینده مجلس در پایان به مشکلات پیش‌آمده به دلیل شیوع کرونا در کشور اشاره کرد و توضیح داد: کرونا شغل‌های بسیاری را با مشکل مواجه کرده؛ از جمله کارهای خدماتی و تولیدی‌های کوچک. دولت باید برای کمک به آنها اقداماتی انجام دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها