کد خبر: 391155
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ۱۶:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی اقتصاد در هفته‌ای که گذشت:

بودجه در صحن علنی مجلس بررسی نمی‌شود/ شاخص بورس رکورد شکست/ شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر بازار نفت گذاشت؟/ با احتکارگران برخورد می‌شود

طمع فروشندگان برای گرانی یا احتکار کالاهای اساسی مهم‌ترین خبر اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور بود. اقلام و کالاهای اساسی و مواد خوراکی با قیمت‌های نجومی در بازار فروخته شدند. چنان‌که گزارش میدانی «اعتمادآنلاین» نیز حکایت از گرانی میوه در استان‌های البرز و تهران داشت.

بودجه در صحن علنی مجلس بررسی نمی‌شود/ شاخص بورس رکورد شکست/ شیوع ویروس کرونا چه تاثیری بر بازار نفت گذاشت؟/ با احتکارگران برخورد می‌شود
کد خبر: 391155
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۶ ۱۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- همه اخبار اقتصادی در هفته‌ای که گذشت حول محور شیوع ویروس کرونا چرخید. بارها شنیدیم و خواندیم که کرونا بر شاخص بازار سرمایه تاثیر گذاشت؛ قیمت مواد غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی در پی شیوع ویروس کرونا بالا رفت؛ کرونا مجامع بورسی را تعطیل کرد؛ آیا کرونا بر بازار نفت تاثیر گذاشت؟ ماسک و ژل ضدعفونی احتکار شد و در نهایت هم خبر آمد که این ویروس بودجه را بدون بررسی در صحن علنی مجلس برای تصویب به شورای نگهبان فرستاد.

فروشندگان طمع کردند!

طمع فروشندگان برای گرانی یا احتکار کالاهای اساسی مهم‌ترین خبر اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا در کشور بود. اقلام و کالاهای اساسی و مواد خوراکی با قیمت‌های نجومی در بازار فروخته شدند. چنان‌که گزارش میدانی اعتمادآنلاین نیز حکایت از گرانی میوه در استان‌های البرز و تهران داشت ( بیشتر بخوانیم ).

بازار شب عید

در بخشی از این گزارش آمد بود: «در برخی میوه‌‌فروشی‌ها گوجه‌فرنگی تا 9 هزار تومان هم فروخته می‌شود. البته در شرق تهران، خیابان نظام‌آباد، منطقه شریعتی و در برخی مناطق که در اصطلاح به «کارگرنشین» معروف‌اند مانند منطقه خواجه‌نظام تهران، قیمت‌ها تا حدودی منطقی‌تر اما همچنان گران است.»

محمدعلی صدیقی که عضو هیات‌رئیسه اتاق اصناف ایران است در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ضمن اذعان به وجود برخی تخلفات در حوزه تولید، توزیع و فروش کالاهای اساسی گفته بود: «ما احتکارگران را صنف نمی‌دانیم، حساب آنها از کاسبان شناسنامه‌دار جداست. آنها دزد هستند و حتی عنوان خود را دزدیده‌اند.» ( بیشتر بخوانیم)

کرونا با بازار سرمایه چه کرد؟

طی هفته‌ای که گذشت، اخبار بازار سرمایه بیش از هر زمان دیگری روی تارنمای رسانه‌ها قرار گرفت. اول آنکه بسیاری از مجامع بورسی به دلیل ویروس کرونا تعطیل شدند. در همین زمان اما صعود شاخص‌های شرکت‌های بورسی حیرت بسیاری از سهامداران و حتی دست‌اندرکاران این بازار را برانگیخت ( بیشتر بخوانیم ).

بورس

با اینکه ویروس کرونا موجب افت شاخص‌ها در بورس‌های جهانی به خصوص آسیا شد، اما در ایران اتفاق دیگری رقم خورد؛ آخرین خبرها از بازار سرمایه در ایران حاکی از صعود شاخص بورس بر قله 550 هزار واحدی بود ( بیشتر بخوانیم ).

در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه بازار سرمایه، 2 میلیارد و 250 میلیون سهم و حق‌ تقدم به‌ ارزش 1613 میلیارد تومان در 270 هزار نوبت مورد دادوستد و شاخص بورس با رشد بیش از 61 هزار واحدی در ارتفاع 550 هزار واحد قرار گرفت. همچنین بنا بر تحلیل‌های کارشناسی، در سال جاری بازده سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه 200 درصد بوده است.

البته در این باره اظهارنظرهای متفاوتی از سوی تحلیلگران اقتصادی شنیده می‌‌شود؛ در حالی که بسیاری از کارشناسان می‌گویند بازار سرمایه وارد فاز رونق شده است، در مقابل، برخی دیگر از دست‌اندرکاران معتقدند بازار دچار حباب قیمتی شده و به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد هشدار می‌دهند که با درایت وارد این بازار شوند.

از نفت چه خبر؟

در حالی‌ که بازار نفت ایران طی ماه‌های گذشته با چالش‌های بسیار جدی و همچنین افت تولید و صادرات دست و پنجه نرم کرده است، اما برخی خبرها حکایت از آن دارد که ویروس کرونا هیچ تاثیری بر روند تولید نفت نخواهد گذاشت. این خبری بود که وزیر نفت در وین داد و گفت: «در اینکه عدم تعادل در عرضه و تقاضای نفت وجود دارد شکی نیست. هم‌اکنون عرضه در بازار نفت بیشتر از تقاضاست.» ( بیشتر بخوانیم )

بیژن زنگنه

آن‌طور که طی روزهای گذشته اعلام شده، اتفاقاً بازار نفت ایران به سوی مازاد عرضه حرکت کرده که می‌تواند بهبود صادرات این طلای سیاه را نوید دهد.

بودجه چه شد؟

اما مهم‌ترین خبر این هفته مربوط به بودجه بود. به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجرای اصل 85 قانون اساسی و بررسی این لایحه در صحن علنی مجلس امکان‌پذیر نشد و در عوض حکم حکومتی رهبری بلاتکلیفی تصویب دخل و خرج دولت را برای سال آینده پایان داد. در این باره نیز اظهارنظرهای فراوانی وجود دارد. تقریباً اکثر تحلیلگران اقتصادی به این اتفاق نظر رسیده‌اند که دولت باید بودجه پیشنهادی خود را اصلاح کند که در غیر این صورت عواقب جبران‌ناپذیری در انتظار اقتصاد، سیاست و رفاه کشور خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها