کد خبر: 391181
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۶:۰۱:۰۰
| |

اصلاح اساسنامه با بروکراسی ایران، سه سال طول می‌کشد

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال معتقد است می‌توان بازنگری و انطباق اساسنامه این فدراسیون را بر اساسنامه فیفا در چند ساعت انجام داد اما به علت دخالت‌های سیاسیون و لزوم پذیرش آن توسط دولت، این موضوع چندین سال طول می‌کشد.

اصلاح اساسنامه با بروکراسی ایران، سه سال طول می‌کشد
کد خبر: 391181
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۴ ۱۶:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| انتخابات فدراسیون فوتبال به علت مخالفت فیفا با اساس‌نامه کنونی، در آستانه برگزار نشدن و موکول شدن به بعد از اصلاح اساس‌نامه است. فیفا با برخی از مفاد کنونی این اساس‌نامه از جمله حضور وزیر ورزش و معاون وی در مجمع فدراسیون فوتبال مخالف است و از طرفی اساس‌نامه کنونی تاییدیه هیات دولت را هم ندارد.

این موارد فدراسیون فوتبال را که توسط سرپرست اداره می شود و نایب‌رئیس نخست ندارد و دارای نواقص زیادی است، با بحران مواجه خواهد کرد و مشخص نیست اصلاح اساس‌نامه چه زمانی تایید شود و نهایی شود و در نهایت انتخابات برگزار شود که این موضوع آسیب هایی را به تیم ملی و فوتبال ایران خواهد زد.

نمی‌توان فوتبال را شتر، گاو و پلنگ اداره کرد

کاظم اولیایی درباره ایرادهایی که فیفا به اساسنامه فدراسیون گرفته و انتخابات را به زمان نامشخصی موکول کرده گفت: همه ما می‌دانیم اساس‌نامه مشکلاتی دارد و چندین سال است با این نواقص درگیر هستیم. نمی‌توان فوتبال را شتر، گاو، پلنگ اداره کرد. باید اساس‌نامه را اصلاح کنیم اما فیفا تاکنون نگفته بود که اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد.

مدیرعامل سابق استقلال در واکنش به اینکه فیفا فکر نمی‌کرد اصلاح اساس‌نامه از تابستان تاکنون ادامه داشته باشد و بعد از تعلل فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته، جلوی انتخابات را در شرایط کنونی گرفته است، گفت: این حساسیت که درباره اصلاح اساس‌نامه به وجود آمده ناشی از وجود آرای دولتی در انتخابات است. اگر اصلاح اساس‌نامه در این سال‌ها عقب افتاده به خاطر رای وزیر ورزش و معاونش در مجمع است.

مجلس اول طرح جامع باشگاه داری را تصویب کند و بعد در فدراسیون دخالت کند

وی در پاسخ به این سوال که احسان قاضی‌زاده هاشمی، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی گفته در صورت برگزار نشدن مجمع، سرپرست فدراسیون را توسط وزارت ورزش مشخص خواهند کرد که این موضوع در منافات با قوانین فیفا است گفت: همه می‌دانیم هسته اصلی ورزش، باشگاه‌ها هستند. اگر مجلس محترم می‌خواهد به ورزش خدمت کند، طرح جامعه باشگاه‌داری را تصویب کند و ما بدانیم باشگاه‌ها چطور اداره می‌شوند و بعد از آن درباره فدراسیون دخالت کند. دخالت این‌چنینی غیر از اینکه ذهن‌ها را خراب‌تر کند، ثمری نخواهد داشت.

فوتبال باید از گروگان سیاسیون خارج شود

اولیایی با بیان اینکه اصلاح اساس‌نامه به وسیله کارشناسان فوتبال به سرعت انجام می‌شود اما باید فوتبال باید از گروگان سیاسیون خارج شود، افزود: اگر از گروگان سیاسیون خارج شویم، همه چیز درست می‌شود.

باید بپذیریم عضو فیفا هستیم

مدیرعامل سابق پاس در پاسخ به اینکه چرا فوتبال دچار بحران شده و مسئولان امر نمی‌توانند در اداره فدراسیون فوتبال به اتفاق نظر برسند، گفت: اشکال ما این است که خودسرانه فوتبال را اداره می‌کنیم. فوتبال یک ساختار شناخته شده دارد و فیفا یک NGO (سازمان مردم نهاد) است. اعضای فیفا از اعضای سازمان ملل متحد بیشتر است. ما باید بپذیریم عضو فیفا هستیم و ضوابط آن را قبول کنیم اما ما شتر، گاو و پلنگ هستیم. در گیر و دار دولتی بودن یا نبودن و حضور داشتن یا نداشتن وزیر ورزش هستیم.

عضو سابق مجمع فدراسیون قوتبال درباره علت این اتفاقات گفت: ما در حوزه باشگاه داری ایراد داریم. وقتی باشگاه ها دولتی هستند، هر اتفاقی که بیفتد، مجلس از وزیر سوال می پرسد و وزیر هم برای پاسخگویی، دنبال نفوذ در فوتبال است. در حال حاضر 85 درصد فوتبال دولتی است و خصوص استقلال و پرسپولیس را از سال قبل تاکنون به طور غیرقانونی توسط دولت اداره می کنیم. اگر فوتبال از گروگان دولت خارج شود و فوتبال مثل فیفا به صورت سازمان مردم نهاد اداره شود که در این صورت نیازی به وزیر ورزش هم نیست. اگر باشگاه‌ها را هم تجاری سازی کنیم باز هم نیازی به پاسخگویی وزیر ورزش نیست و نباید پاسخگو باشد.

قوانین مجلس مناسب فوتبال نیست

وی با بیان اینکه شعارهایی که در مجلس داده می‌شود غیر اجرایی است، گفت: قوانینی که وضع می‌کنند مناسب فوتبال نیست. الان 40 سال است که مجلس به ملت حرف درست نمی زند. حالا قاضی‌زاده و سایر دوستان هم اگر بخواهند خدمتشان می‌روم و می‌گویم خودشان مشکل هستند. این آن ها هستند قانون طرح جامع باشگاه داری را در دور اول تصویب کردند اما در دور دوم این کار را انجام ندادند. آن‌ها به ورزش حرفه‌ای رای ندادند.

فوتبال باید نقش نظارتی داشته باشد

او درباره راهکار عبور از این بحران گفت: ما باید بپذیریم، فوتبال یک سازمان مردم نهاد است و دولت باید نقش نظارتی داشته باشد اما دولت مداخله را لازم می‌داند و این کار را سخت می کند.

اصلاح اساسنامه کار چند ساعت است

اولیایی درباره اینکه اصلاح اساس‌نامه فدراسیون فوتبال چقدر زمان می برد، خاطرنشان کرد: همین مجمع می‌تواند با کمی تاخیر به صورت فوق العاده برای اصلاح اساس‌نامه تشکیل شود و بعد از اصلاح آن را بررسی و به تایید برساند. مگر چه مطلب مهمی وجود دارد؟ اساس‌نامه فیفا یه قالب استاندارد است که یک جای خالی‌هایی دارد که باید توسط ما پر شود. این کار در چند ساعت انجام می‌شود اما وزارت خانه نمی‌خواهد اساس‌نامه اصلاح شود چون حضور خود را در فوتبال لازم می‌بیند.

دلیل ندارد دولت به تیم ملی پول بدهد و مداخله کند

مدیرعامل سابق استقلال در واکنش به اینکه اگر نقش دولت در فوتبال قید نشود، این نهاد در بحران‌ها کمکی به فوتبال نخواهد کرد و از طرفی سازوکار فوتبال حرفه‌ای هم در ایران وجود ندارد، اظهار کرد: دولت در جوامع توسعه یافته دنبال دریافت مالیات است و جلوگیری از تخلفات است. ایتالیا و اسپانیا نمونه خوبی برای ما هستند. دولت‌ها دخالتی ندارند اما برای اینکه توانایی خود را به رخ سایر کشورها برساند، به تیم های ملی کمک می کند. آلمان سالیانه چندین میلیون دلار به تیم های ملی کمک می کند. دلیل ندارد دولت ایران هم پول بدهد و مداخله کند.

اصلاح اساس‌نامه کوه کندن نیست

او در واکنش به اینکه مهدی تاج و همکارانش در فدراسیون فوتبال، تایید اساس‌نامه اصلاح شده در پاییز سال جاری را به بعد از انتخابات موکول کردند تا به قول خودشان جلوی شک و شبهه را بگیرند، گفت: در هر مقطعی به ذهن هر مسئولی می‌رسد که از اتهام زنی جلوگیری کند. ما نباید به گذشته فکر کنیم. ما اساس‌نامه داریم و باید این را با اساس‌نامه فیفا منطبق کنیم. اصلاح اساس‌نامه که کوه کندن نیست. فردا گروهی بیاید ظرف چند ساعت اساس‌نامه مورد نیاز فیفا را اعلام کنند.

فدراسیون فوتبال شهامت ندارد

اولیایی گفت: مشکل کنونی حضور وزیر و معاونش در مجمع فدراسیون هستند. احتمالا فدراسیون شهامت نداشته یا مصلحت‌اندیشی کرده که اصرار کند وزیر ورزش و معاونش در مجمع حضور داشته باشند و الان فیفا این مورد را قبول ندارد. اساس‌نامه یک ایراد مهم دارد که آن هم دخالت سیاسون است.

عضو سابق مجمع فدراسیون فوتبال همچنین درباره بحث بازنشستگی در فوتبال که موجب اختلافاتی بین برخی از اعضای فدراسیون و دولتی‌ها شده است، گفت: ما باید یک سری اصول اولیه را بپذیریم. قوانین داخلی ایران حتما برای فیفا محترم است اما نه قوانینی که در آن دولت برای افراد تصمیم گیری می‌کند. قوانین بازنشستگی برای سیستمی است که اعتبارات دولتی دارد. الان اگر پدر شما و بنده بقال هستند، آیا قوانین بازنشستگی اعمال می‌شود؟ آیا کار خیریه شامل قانون بازنشستگی می‌شود؟ یا برای اهالی مجلس قانون بازنشستگی اتخاذ می‌شود؟ اگر فوتبال سازمان مردم نهاد است، پس بازنشستگی چیست؟ فوتبال یک نهاد غیردولتی است اما ما در اساس‌نامه فدراسیون را دولتی می‌دانیم. فوتبال نهاد غیردولتی است. ما نهاد تجاری را هم قبول نکردیم.

اصلاح اساس‌نامه با بروکراسی اداری در ایران، به طول می‌انجامد

او درباره پیش‌بینی خود از اتفاقاتی که در آینده برای فدراسیون فوتبال رخ خواهد داد، گفت: اصلاح اساس‌نامه کاری ندارد و در چند ساعت انجام می‌شود اما با این بروکراسی اداری که در کشور ما حاکم است، طول خواهد کشید. در دوره احمدی نژاد، رئیس جمهور تعهد کرده بود که اساس‌نامه‌ای را که نمایندگان فیفا تصویب می‌کنند، بپذیرد و دولت هم نامه‌ای روی اساس‌نامه گذاشت که آن را پذیرفته است.

بعدا گفتند که مصوبه هیات دولت را ندارد اما نیازی به مصوبه نیست. نباید تصویب شود بلکه باید پذیرفته شود. ما خودمان نمی‌خواهیم در روال درست قدم برداریم. فیفا با تصویب دولت کاری ندارد بلکه می‌خواهد دولت آن را بپذیرد. اگر بروکراسی پیچیده شود و پذیرش اصلاح اساس‌نامه هم دو، سه سال طول می کشد. این موضوعات مشکل فوتبال نیست بلکه مشکل کشورهای جهان سومی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها