«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

رایانش ابری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

رایانش ابری (Cloud Computing) داده‌ها و اطلاعات را در فضای ابری که فضایی مجازی است نگه می‌دارد تا دسترسی به آن از هر کجای جهان میسر باشد. استفاده از رایانش ابری برای شرکت‌ها و موسسه‌ها و همین‌طور اشخاص عادی بسیار مفید خواهد بود.

رایانش ابری چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟
کد خبر: 391455
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۸ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - رایانش ابری (Cloud Computing) به دریافت سرویس‌های مختلف از طریق اینترنت می‌گویند. ابزارها و برنامه‌هایی چون ذخیره داده‌ها، سرورها، پایگاه داده‌ها، شبکه‌سازی و نرم‌افزار در این سرویس‌ها موجود است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «investopedia»، رایانش ابری به جای اینکه فایل‌ها را در درایو یا دستگاهی خاص ذخیره کند، ذخیره آن را در پایگاه داده‌ها امکان‌پذیر می‌کند. مادامی که دستگاه‌های الکترونیکی به وب دسترسی داشته باشند، می‌توان به داده‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری دست پیدا کرد.

رایانش ابری برای افراد و مشاغل مختلف به چند دلیل گزینه مناسبی است: می‌توان با آن پس‌اندازها را محاسبه کرد و همچنین تولید، سرعت، کارایی، عملکرد و امنیت نیز افزایش پیدا می‌کند.

رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری

دلیل انتخاب نام «رایانش ابری» این است که اطلاعات از راه دور در یک فضای ابری یا مجازی قابل دسترسی است. شرکت‌هایی که خدمات ابری را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند این امکان را در اختیار آنان می‌گذارند که فایل‌ها و برنامه‌ها را در سرورهای از راه دور ذخیره و سپس از طریق اینترنت به همه داده‌ها دسترسی پیدا کنند؛ بدین معنی که دیگر لازم نیست کاربران به مکان خاصی بروند تا بتوانند داده‌ها را دریافت کنند و می‌توانند از راه دور کار خود را انجام دهند.

رایانش ابری به کاربر این امکان را می‌دهد که دیگر دستگاهش را با خود حمل نکند یا مجبور نباشد پشت کامپیوتری خاص بنشیند تا به داده‌ها دسترسی پیدا کند، بلکه می‌تواند از راه دور و هر جایی که باشد اطلاعات مورد نظرش را دریافت کند. فقط کافی است به اینترنت وصل شود تا تمام داده‌ها، کارها و برنامه‌هایی را که می‌خواهد از طریق اینترنت به دست آورد و می‌تواند در هر جای جهان کار خود را انجام دهد.

رایانش ابری ممکن است شخصی یا عمومی باشد. خدمات ابری عمومی از طریق اینترنت برای همه به صورت رایگان ارائه می‌شود، اما خدمات ابری شخصی فقط برای تعداد محدودی در دسترس است. این خدمات یک نظام شبکه‌ای هستند که سرویس‌های میزبان را تامین می‌کنند. روش مرکب نیز وجود دارد که مخلوطی از خدمات شخصی و عمومی است.

انواع خدمات رایانش ابری

رایانش ابری بدون در نظر گرفتن نوع سرویس آن، عملکردهایی را برای کاربران فراهم می‌کند که عبارت است از:

- ایمیل

- ذخیره، پشتیبانی و بازیابی داده‌ها

- ساخت و آزمایش برنامه‌ها

- تحلیل داده‌ها

- پخش آنلاین ویدئو و صدا

- ارائه نرم‌افزارهای مورد نیاز.

هنوز هم رایانش ابری برای افراد بسیاری ناشناخته است، اما بعضی از شرکت‌های بزرگ یا کوچک، سازمان‌های دولتی و حتی اشخاص عادی از آن استفاده می‌کنند.

مدل‌های رایانش ابری

ابرها انواع مختلفی دارند که هر کدام به منظور خاصی استفاده می‌شوند. ابرهای عمومی خدمات را روی سرورها ارائه می‌دهند و در اینترنت ذخیره می‌کنند. این ابرها با شرکت‌های ثالثی کار می‌کنند که تمام سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیرساخت‌های کلی را کنترل و بر آن نظارت می‌کنند و مشتریان می‌توانند با حساب کاربری خود به اطلاعات‌شان دست یابند.

ابرهای شخصی برای مشتریان خاص است که عموماً صاحب شرکت یا موسسه هستند. بیشتر سرویس‌های رایانش ابری برای این مشتریان روی شبکه‌ای خصوصی ارائه می‌شود.

ابرهای مرکب یا مخلوط نیز همان‌طور که از اسمش پیداست، ترکیبی از سرویس شخصی و عمومی است. این مدل انعطاف‌پذیری بیشتری برای کاربران دارد و به فرد در ارتقای زیرساخت‌ها و امنیت اطلاعاتش کمک می‌کند.

انواع رایانش ابری

رایانش ابری صرفاً مثل میکروچیپ یا تلفن همراه یک قطعه‌ از تکنولوژی نیست، بلکه سیستمی متشکل از سه سرویس: نرم‌افزار، زیرساخت و سکو (platform).

مزایا

نرم‌افزارهایی که بر اساس فضای ابری کار می‌کنند می‌توانند از طرق گوناگون به شرکت‌های مختلف سرویس‌هایی مثل استفاده از نرم‌افزار از هر دستگاه (فرقی نمی‌کند از طریق یک اپلیکیشن ساده باشد یا مرورگر) ارائه کنند. در نتیجه کاربران می‌توانند فایل‌های خود را همیشه همراه داشته باشند.

رایانش ابری تنها برای دسترسی به فایل‌‌ها نیست بلکه می‎‌توان با آن ایمیل‌ها را از هر دستگاهی چک کرد و آنها را در Dropbox یا Google Drive ذخیره کرد. همچنین رایانش ابری این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند تا از موسیقی، فایل‌ها و عکس‌های خود نسخه پشتیبان بگیرند. یکی دیگر از مزایای رایانش ابری این است که شرکت‌ها می‌توانند با این روش در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنند. ساختار ابری این امکان را به افراد می‌دهد که بتوانند چیزهایی را که ذخیره کرده‌اند در دسکتاپ یا لپ‌تاپ خود نگه دارند.

معایب

رایانش ابری با وجود سرعت بالا، کارآمدی و خلاقیتی که دارد معایبی نیز دارد. کاربران معمولاً نگرانی‌هایی درباره ‌امنیت این فضاها دارند مخصوصاً وقتی پای مدارک پزشکی یا پیشینه مالی‌شان در میان باشد. مقرراتی برای رایانش ابری تنظیم شده که می‌بایست امنیت کاربران تامین شود.

ممکن است سرورهایی که از رایانش ابری شرکت‌ها نگهداری می‌کنند دچار اشکلاتی مثل قطعی، وجود باگ یا مشکلات طبیعی دیگر شوند.

کاربرد رایانش ابری در تجارت

رایانش ابری

رایانش ابری در تجارت نیز به طرق مختلف به کار گرفته می‌شود. بعضی از کاربران تمام اپلیکیشن‌ها و داده‌های خود را در ابرها نگه می‌دارند، در حالی که برخی دیگر از مدل مرکب استفاده و اپلیکیشن‌ها و داده‌های خاصی را در سرورهای شخصی و بقیه را در ابر ذخیره می‌کنند.

شرکت‌های زیر در زمینه دامنه‌های رایانش ابری فعالیت می‌کنند:

Google Cloud

Amazon Web Services

Microsoft Azure

IBM Cloud

Aiyun

آمازون وب سرویس صد درصد عمومی است. وقتی وارد پلت‌فرم می‌شوید می‌توانید در هر اپلیکیشنی ثبت‌نام کنید و از خدمات بیشتر بهره‌مند شوید. مایکروسافت اژور (Microsoft azure) نیز به مشتریان این امکان را می‌دهد که بعضی از داده‌ها را در سایت خود بگذارند. الیون (َAliyun) نیز زیرمجموعه شرکت علی باباست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها